H Harald Blåtumme skrev:
Min frys har ingen sensor for aktuell skåpstemp, enbart en sensor uppe i frysmodulen som sagt och är den igenfrostad så blir det ett fiktivt värde av vad som finns lokalt där.

Men om du avfrostat din frys ordentligt, hur reagerar den på detta? Som sagt på vår gamla frys på "action freeze" så dök den ner på -30 på typ 3-4 timmar. Verklig temp i skåpets utrymme som mätt via IR-termometer. Som jag ser det bör en frysmaskin ha denna kapacitet om den är frisk.
Ska testa att köra action freeze och se om den går ner till-30
 
Finns många bra saker som resultat av en ordentlig avfrostning på dessa enheter. Skulle kylfläkten vara igenfrostad så frigörs denna och fungerar normalt förhoppningsvis. Sedan såklart nyttan av att ha avfrostat som i mitt fall 1,3 liter vatten, i termer av frost är volymen den femdubbla inne i frysmodulen. Samt detta med att temperatursensorn troligen var inpackad i ett isblock och kunde inte ge vettiga styrsignaler.

Vårt gamla frysskåp fungerar perfekt nu efter avfrostning. Som sagt vi har kört denna rutin vid åtskilliga tillfällen där "någon" glömt att trycka in fryslådorna ordentligt, resultat öppen skåpsdörr = failure på automatiska avfrostningen. Alltid. Utan undantag, det är garanterad failure på detta, och alltid samma bot: total avfrostning.
 
Redigerat:
  • Gilla
SDJ
  • Laddar…
Det här är ju slutet på mariestadseran vi ser
borta är sensorn för avfrostning
men sensorn för luft sitter fortfarande längst fram till vänster
behovsavfrostning via alogritmer
vanligaste felet är som redan nämnts att dörren inte stängs riktigt
missar den en avfrostning så är resan på gång fram till fullständig igenfrysning
det blir stopp i utloppet och tillslut så har isen byggt in i fläkten
 
Oj, vilken tråd! Fick syn på den häromdagen och tänkte att jag kanske kunde få någon hjälp med hur jag ska göra med min frys som är en riktig skitfrys. Orkade inte läsa igen alla 723 (!!!) inläggen men av det jag läste så låter det som att något större är paj, som t ex kompressor.

Vi gjorde nytt kök 2018 och 2021 märkte jag att frysen inte höll temperaturen utan saker tinade. Reklamerade den då och fick såklart ge Electrolux några chanser att laga den vilket de inte lyckades med. Det var heller inte så att dom riktigt försökte laga den, fick mest höra att även självavfrostande frysar behöver frostas av ibland och någon gång satte dom dit ett bleck i utloppet som skulle göra att vattnet försvann ut istället för att bilda packis i frysen. Fick även höra att den var inbyggd fel, att det inte kunde komma tillräckligt med luft runt den men det var ingen som gjorde något åt det heller. Första gången det var problem med frysen hittade jag massor med is i botten och bakom plastskivan i bakväggen, det var helt fullt med hårt packad is. Så blev det ett par gånger till, men senaste gången så var det ingen is. När jag ringde och felanmälde frågade jag om jag skulle stänga av och frosta av innan reparatören kom, men nej det skulle jag inte. När reparatören kom så sa han att han inte kunde göra något när frysen inte var avfrostad. Så bokade om till några dagar senare. Men när jag frostade av så kom det inget vatten alls 🙃

Tidigare har frysen hållit temperatur något halvår efter varje avfrostning, men efter senaste gången så fryser den inte alls. Lampan lyser men det är rumstemperatur i frysen. Därav tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/akut-frys-saknar-stickpropp-julmaten-gar-at-skogen.507176/

Jag vill helst inte köpa ny frys eftersom vi då också behöver köpa ny kyl. Vill heller inte låta Electrolux service komma hit och klanta sig ännu en gång. Har försökt hitta annan reparatör men de jag pratat med hänvisar till Electrolux service. Så nu undrar jag om någon har tips på firma i Norrköpingstrakten som kan fixa det här eller tips på någon reparation som det är möjligt att göra själv med väldigt begränsad erfarenhet av frysreparationer?
 
A Amatörtorparen skrev:
Oj, vilken tråd! Fick syn på den häromdagen och tänkte att jag kanske kunde få någon hjälp med hur jag ska göra med min frys som är en riktig skitfrys. Orkade inte läsa igen alla 723 (!!!) inläggen men av det jag läste så låter det som att något större är paj, som t ex kompressor.

Vi gjorde nytt kök 2018 och 2021 märkte jag att frysen inte höll temperaturen utan saker tinade. Reklamerade den då och fick såklart ge Electrolux några chanser att laga den vilket de inte lyckades med. Det var heller inte så att dom riktigt försökte laga den, fick mest höra att även självavfrostande frysar behöver frostas av ibland och någon gång satte dom dit ett bleck i utloppet som skulle göra att vattnet försvann ut istället för att bilda packis i frysen. Fick även höra att den var inbyggd fel, att det inte kunde komma tillräckligt med luft runt den men det var ingen som gjorde något åt det heller. Första gången det var problem med frysen hittade jag massor med is i botten och bakom plastskivan i bakväggen, det var helt fullt med hårt packad is. Så blev det ett par gånger till, men senaste gången så var det ingen is. När jag ringde och felanmälde frågade jag om jag skulle stänga av och frosta av innan reparatören kom, men nej det skulle jag inte. När reparatören kom så sa han att han inte kunde göra något när frysen inte var avfrostad. Så bokade om till några dagar senare. Men när jag frostade av så kom det inget vatten alls 🙃

Tidigare har frysen hållit temperatur något halvår efter varje avfrostning, men efter senaste gången så fryser den inte alls. Lampan lyser men det är rumstemperatur i frysen. Därav tråden [länk]

Jag vill helst inte köpa ny frys eftersom vi då också behöver köpa ny kyl. Vill heller inte låta Electrolux service komma hit och klanta sig ännu en gång. Har försökt hitta annan reparatör men de jag pratat med hänvisar till Electrolux service. Så nu undrar jag om någon har tips på firma i Norrköpingstrakten som kan fixa det här eller tips på någon reparation som det är möjligt att göra själv med väldigt begränsad erfarenhet av frysreparationer?
du hittar ingen frivillig som vill håla på med dessa ungerska skitskåp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.