G Gott1 skrev:
Jag tror jag sagt mitt i denna tråd nu, tack för ordet.
Det var det bästa du skrivit i denna tråd!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
returen och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Ni bör kunna ta betalt. 6-8 kr kWh borde ju vara rimligt. Överskottet går till föreningen och ungdomarna så ingen borde protestera.
Ingen kommer ladda för det priset.
Däremot är runt 3kr mer rimligt. Långsamma laddare brukar kosta mellan 2-3kr.

Dock fel att tvinga små föreningar installera laddplatser.

Men en större förening, affär mm kan göra vinst på det speciellt om man har solpaneler. Även för att locka folk dit och spendera pengar.

Det vi elbilister skulle behöva är platser som har mer humana priser att ladda på. Nu är realiteten att laddplatser låses till stora bolag som gör bara enorm vinst. Sett flera platser som står helt tomma och har just sån där prissättning som du föreslår.

Vem vill ladda så på en långsamladdare? När man kan ladda hemma för ca 1.5kr kWh?
Är man på resa och verkligen desperat efter laddning så går man ju hellre då och laddar på en snabbladdare på macken.

Men sen har ju inte alla just möjligheten att ladda hemma billigt ju och är väl mest hybrider som jagar laddställen när man kommer så kort bit med dessa.
 
Redigerat:
J j-o75 skrev:
Jag har blivit uppmärksam på att det ganska plötsligt tillkommit ett krav på att alla föreningar med uppvärmd lokal och mer än 20 parkeringsplatser måste ha en laddpunkt från och med 2025-01-01.
Är det någon som har lite mer ideer och tankar om hur man gör med detta och varför det inte pratats mer om detta? Detta gäller ju en stor mängd av vår ideella verksamhet och kostar en del givetvis.
Är inte kravet mot fastighetsägaren som upplåter lokalen, och parkeringarna?
 
E Etrompa skrev:
Är inte kravet mot fastighetsägaren som upplåter lokalen, och parkeringarna?
Vilket ofta (på landsbygden) är den ideella föreningen.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju galningar som du som gjort att vi är skeptiska. Det började med en laddare vid idrottsplatsen och nu ska planen täckas av solpaneler. Till slut sitter vi alla hemma och försöker att inte andas så mycket för att minska koldioxidutsläppen. 😡
Är väl bagen boks tyckare (Gott1), när procenten går in så genererar neuronerna fel väg för synapserna!

Är väl som etanol (bubblan) med dessa ladd stolpar man tar död på landsbygden, finns ju inte effekt, man nekar utbyggnad av verksamhet som genererar välfärd så var är logiken?

Nu ramlade vi bort från tråden tack vare trollet ”Gott1” då jag inte är insatt så har jag inget mer att tillföra än min irritation på Södermalms småfels körningar i rusets lycka 😊
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
returen och 2 till
  • Laddar…
Jag skickade nu in ett tips till lokaltidningen här på västkusten också (GP). Deras politiska redaktörer älskar denna typ av frågor...
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
M
Marknaden för laddboxattrapper har plötligt skapats! Möjligen kan man köpa utdömda Ease laddboxar för en spottstyver och sätta upp...
 
  • Haha
returen och 9 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ingen kommer ladda för det priset.
Däremot är runt 3kr mer rimligt. Långsamma laddare brukar kosta mellan 2-3kr.

Dock fel att tvinga små föreningar installera laddplatser.

Men en större förening, affär mm kan göra vinst på det speciellt om man har solpaneler. Även för att locka folk dit och spendera pengar.

Det vi elbilister skulle behöva är platser som har mer humana priser att ladda på. Nu är realiteten att laddplatser låses till stora bolag som gör bara enorm vinst. Sett flera platser som står helt tomma och har just sån där prissättning som du föreslår.

Vem vill ladda så på en långsamladdare? När man kan ladda hemma för ca 1.5kr kWh?
Är man på resa och verkligen desperat efter laddning så går man ju hellre då och laddar på en snabbladdare på macken.

Men sen har ju inte alla just möjligheten att ladda hemma billigt ju och är väl mest hybrider som jagar laddställen när man kommer så kort bit med dessa.
Nej det är syftet med att ingen ska ladda där.
Småföreningar vill inte ha turisten som tar upp en parkering mitt ute i skogen.

Det gäller att den större föreningen äger sin byggnad med. Vi har ett hockeylag som inte äger sin byggnad utan hyr in sig hos kommunen på 2 idrottsarenor. De har ingenting att säga till om trots de tydligen ska vara riktigt populära och har fullsatt varje match.

Äger ens HIF sin arena tänkte jag?

Priset elbilen har på tur är snarlik vanliga fossilbilar. Inget att klaga på =)
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Hade precis som annan skrev satt upp en vanlig skylt om P med tilläggstavla ”20 platser” och vid tex uthyrning satt en plastpåse över tilläggstavlan.

Alternativet är väl att söka en sponsor för el-laddaren så om ett (eller flera) företag kan tänka dig sponsra kostnaden får de en fin skylt där det står något som ”Denna laddstolpe är sponsrad av Puttes Petroleum och Gröntvätt AB”.
Under kan ni sätta en skylt med ”kylaren mot fasaden tack!”.😁
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hade precis som annan skrev satt upp en vanlig skylt om P med tilläggstavla ”20 platser” och vid tex uthyrning satt en plastpåse över tilläggstavlan.

Alternativet är väl att söka en sponsor för el-laddaren så om ett (eller flera) företag kan tänka dig sponsra kostnaden får de en fin skylt där det står något som ”Denna laddstolpe är sponsrad av Puttes Petroleum och Gröntvätt AB”.
Under kan ni sätta en skylt med ”kylaren mot fasaden tack!”.😁
Varför en påse? Det finns väl ingen som kan beivra felparkering enligt skylten om man inte gör det själv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är konstigt att boverket inte alls kommenterar vad som ska räknas som tomt till byggnader i detta sammanhang för byggnader som man normalt inte brukar tänka sig en tomt till. Och på samma sätt när man ska anse att näraliggande parkeringar hör till en byggnad eller inte.

Kan man ha parkeringar som ligger nära en byggnad och på samma fastighet men falla utanför lagstiftningen. Det låter ju lite som den är formulerad för att fånga alla typer av konstellationer oberoende av verksamheten, och av om parkeringarna är planerat anordnade av någon.

Jag tänker direkt på vallaboden vid skidspåret som har ett minielelement som håller +5. Byggnad och parkering ligger ihop och spåret går man en liten bit till. Gäller lagen här, eller är den inte tillämplig för att boden inte har en "tomt"? Eller för att parkeringen inte är till byggnaden, utan till skidspåret?

På samma sätt med små moduler med VC vid parkering vid t.ex. vissa naturreservat, vandringsleder etc. Kan man då säga att det är en byggnad till parkeringen och inte en parkering till byggnaden? Definieras verksamhetens behov till 1-2 p-platser eftersom det är så många som kan vara på toaletten samtidigt, eller till alla som parkerar där och någon gång potentiellt kan behöva kissa?

Hur blir det med ställen som har stora överdimensionerade grusytor där det skulle gå att parkera massor av bilar, men sällan eller aldrig används till det. Exempelvis tomma industrier och nedlagda vandrarhem som står öde på obestämd tid, men någon kostar på underhållsvärme för att de inte ska bli förstörda i hopp om att det någon gång ska dyka upp en köpare som kan starta någon ny verksamhet.
 
  • Gilla
YuGi och 5 till
  • Laddar…
Det märkliga är ju att det inte finns någon form av regler som möjliggör undantag för uppenbart orimliga situationer.
Om det skulle krävas omfattande nyinvesteringar som mångdubbelt överstiger fastighetens värde. Om det bedrivs lite eller ingen verksamhet, eller finns få parkerande besökare osv. Om det finns begränsningar i elnätet.

Som jag ser det så kommer det problemet av att man lagt något i en bygglagstiftning som egentligen har andra politiska mål och syften.

Det blir ett problem i bygglagstiftningen för att det enbart går att relatera kravet till byggnaders eller fastigheters egenskaper.
Kraven borde ha kunnat kombineras med en rimlighetsbedömning i förhållande till verksamhetens art och ekonomiska ramar.
På samma sätt blir retroaktiviteten ett problem när investeringskravet inte kan relateras till en faktisk användning eller nytta. Eller ens teknisk möjlighet för genomförande.

En lagtekniskt dålig konstruktion med andra ord. Oberoende av vad man sedan har för åsikt om det behövs regleringar om utbyggnad av laddpunkter eller inte.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vid en föreningslokal stannar man ju typiskt runt 1,5 timme. För mig är det alldeles för kort tid för att få i någon betydelsefull mänd energi från en vanlig laddbox. Möjligen om den kan ge 11 kW. Men jag laddar hemma så behovet finns ändå inte.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Det stora problemet med denna regleringen är att den inte gör någon skillnad mellan stad och land. Jag skulle kanske ha accepterat den om den gjorde skillnad på detaljplanerat område och icke detaljplanerat område.

För de som bor i lägenhet i stan så är det rimligt att kräva laddplatser både här och där, men inte på landet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.