Kan man padda för hårt eller för tungt?

Jag har precis lagt ett lager makadam 8-11 som jag sedan ska gjuta på. Lagret är 15-25 cm tjockt.
Kommer nog att lägga ett tunnt lager 4-8 också.

8-11 känns ju som det är ok med en padda på 500kg, men 4-8 som bara är någon cm tjockt!?
 
Mikael_L
Tja, om man är enträgen och har en kraftig padda så kan du tillverka stenmjöl av allt om du håller på tillräckligt länge.

Nej, i praktiken finns det inget sånt problem, utom en grej. När man paddar nära kanten av en slänt el liknande, så trycker man material åt sidan och det sjunker där man kör.
Detta är ett problem ibland, som man får ge akt på.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns ju tumregler, både hur djupt olika tunga paddor klarar av slå ihop, men även hur mycket man bör padda.
Jag tycker de vanligaste rekommendationerna är 4 eller 6 överfarter.
Och då kör man dessa gärna korsvis.

Och allt beror ju till stor del på vad syftet är med den paddade ytan, om det ska bli en parkeringsplats så spelar det väl inte så stor roll om det sjunker 1 cm någonstans, men om det sjunker 1 cm under hörnet på huset så är det bra mycket sämre.

Men när jag kört padda så är det en WOW-upplevelse med första överfarten, då händer det jättemycket.
Men redan under andra överfarten så börjar man fundera på vad man håller på med, det händer ju inget alls nu.
Jag har hört att de som är kunniga menar på att man känner när paddan börjar "studsa" mer, att nu klarar den inte att slå ihop något mer. Jag försöker minnas vad jag själv upplevde av sånt, men minns faktiskt inte.

Här har du en tabell.
Med grus tänker jag att de menar åtminstone upp till 0-32, och de tyngre modellerna borde klara 0-64 eller 0-95 utan problem.
https://www.hyrsam.se/webshop/index/44-packningsmaskiner-markvibrator-padda2
 
Hyrde en 500kg padda för att köra på mitt förstärkningslager och den började tydligt att studsa efter ett tag. Men det var inte på alla ställen, kanske för att några fortfarande var lite blöta.


Nu är det 8-11 som ska paddas och jag hyr nog en 500kg för första lagret och kör några överfarter utan att överdriva.

Sedan när jag ska jämna till så lånar jag nog en 90kg padda, då rör det sig bara om någon knapp cm här och där.
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Hyrde en 500kg padda för att köra på mitt förstärkningslager och den började tydligt att studsa efter ett tag. Men det var inte på alla ställen, kanske för att några fortfarande var lite blöta.


Nu är det 8-11 som ska paddas och jag hyr nog en 500kg för första lagret och kör några överfarter utan att överdriva.

Sedan när jag ska jämna till så lånar jag nog en 90kg padda, då rör det sig bara om någon knapp cm här och där.
Om underlaget svarar bra så kan den börja studsa, är underlaget mjukt/flexande så kan man köra i evigheter innan det börjar hoppa.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.