R roke skrev:
🙂Den här hänger hemma hos mig.


[bild]
Den där var bra.

Jag började brodera det här motivet för några år sedan, men tappade tålamodet innan jag blev klar.
Broderat motiv med texten "You say tomato, I say fuck you" i rött, och dekorativa mönster upptill och nedtill i grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Kommer ni ihåg det gamla svenska bensinbolaget KOPPARTRANS som startades i slutet av 1940-talet av Stora Kopperberg och Transartlantic men som senare köptes upp av Shell och sedan försvann någon gång på 1970-talet? Det var på den tiden man (lurades att tro) att den ena bensinen var bättre än den andra. 😀

Gul logotyp för KOPPARTRANS med en bevingad häst i form av bokstaven "K" på en svart bakgrund inom en gul cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men visst tillhör jag dom som än idag saknar ESSO som på 1970-talet hade sina verkstäder som var fullverkstäder och som fixade det mesta på bilarna till hyfsade priser. Idag finns väl bara Esso Motor Hotell och dom fixar väl inte ens att byta en glödlampa på en bil. Knappast ens att fylla på spolarvätska på den bil vars ägare är rörelsehindra, vilket jag inte själv är som tur är kanske bör påpekas.

Hur uttrycker man det - time changes - kanske kan vara en lämplig kommentar på utvecklingen. 😎
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Kommer ni ihåg det gamla svenska bensinbolaget KOPPARTRANS
Absolut, raffinaderiet låg/ligger i skarvik, hisingen, Göteborg och jag bodde som barn (1957 -) på Blidvädersgatan 67
Bild av ett rött tegelhus med en trädgård i förgrunden, inklusive buskar och bladverk. En gata och ytterligare hus kan ses till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och vi sprang ofta hos vakten och tiggde sådana klistermärken.

Raffet är nu ST1
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jepp, även vi sprang och tiggde klistermärken (fast i en annan del av landet). Koppartrans hade de absolut coolaste dekalerna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Jepp, även vi sprang och tiggde klistermärken (fast i en annan del av landet). Koppartrans hade de absolut coolaste dekalerna.
Men polulärast runt 70-80 talen torde vara STP, säg den moppe som inte hade STP märke på bakskärmen ! Min flaka måste kompletteras med STP omgående ! Men var kan man tigga idag ???

Hah, finns på Temu 👍
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Idag finns väl bara Esso Motor Hotell och dom fixar väl inte ens att byta en glödlampa på en bil.
Esso Motor Hotell togs väl över av Scandic för flera decennier sedan? (Iaf de jag känner till.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Kommer ni ihåg det gamla svenska bensinbolaget KOPPARTRANS som startades i slutet av 1940-talet av Stora Kopperberg och Transartlantic men som senare köptes upp av Shell och sedan försvann någon gång på 1970-talet? Det var på den tiden man (lurades att tro) att den ena bensinen var bättre än den andra. 😀

[bild]

Men visst tillhör jag dom som än idag saknar ESSO som på 1970-talet hade sina verkstäder som var fullverkstäder och som fixade det mesta på bilarna till hyfsade priser. Idag finns väl bara Esso Motor Hotell och dom fixar väl inte ens att byta en glödlampa på en bil. Knappast ens att fylla på spolarvätska på den bil vars ägare är rörelsehindra, vilket jag inte själv är som tur är kanske bör påpekas.

Hur uttrycker man det - time changes - kanske kan vara en lämplig kommentar på utvecklingen. 😎
Esso - en tiger i tanken. :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Har för mig det fanns Nynäs bensinstationer , skylt med stort "N"
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Då har Ni glömt IC
Röd och vit IC-logotyp med blå kontur visas i webbläsarens sökresultatfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Då har Ni glömt IC
[bild]
IC var ju förkortningen för INKÖPSCENTRALEN och var väl det bensinbolaget som senare bytte namn till OK. Bodde i Norrköping på den tiden och minns deras bensinstation som låg på Packhusgatan där jag även tankade mopeden på den tiden. På den tiden fick man "biltidningen" gratis som senare bytte namn till "Vi Bilägare" som IC-medlem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Esso Motor Hotell togs väl över av Scandic för flera decennier sedan? (Iaf de jag känner till.)
Hotellkedjan heter naturligtvis inte "Esso" idag utan som du mycket riktigt påpekar så bytte de namn till Scandic. Minns faktiskt inte hur det blev med ägarförhållandena heller för den delen. Bensinstationerna bytte väl namn till Statoil. Eller minns jag helt fel så här tidigt på morgonen utan att googla fakta?
 
Mikael_L
Öland4ever Öland4ever skrev:
IC var ju förkortningen för INKÖPSCENTRALEN och var väl det bensinbolaget som senare bytte namn till OK. Bodde i Norrköping på den tiden och minns deras bensinstation som låg på Packhusgatan där jag även tankade mopeden på den tiden. På den tiden fick man "biltidningen" gratis som senare bytte namn till "Vi Bilägare" som IC-medlem.
Den sista macken som hette IC var nog i Piteå, de behöll namnet (åtminstone namnskyltarna) ända in på åtminstone 80-talet.
 
Mikael_L
Öland4ever Öland4ever skrev:
bytte de namn till Scandic. Minns faktiskt inte hur det blev med ägarförhållandena heller för den delen. Bensinstationerna bytte väl namn till Statoil. Eller minns jag helt fel så här tidigt på morgonen utan att googla fakta?
Det tror jag stämmer, för det är "alltid" en statoilmack bredvid hotellet. ;)
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Hotellkedjan heter naturligtvis inte "Esso" idag utan som du mycket riktigt påpekar så bytte de namn till Scandic. Minns faktiskt inte hur det blev med ägarförhållandena heller för den delen. Bensinstationerna bytte väl namn till Statoil. Eller minns jag helt fel så här tidigt på morgonen utan att googla fakta?
Var Hydro ett tag innan det blev Statoil.
 
Skickade brev till "alla" bensinbolagen på 60-talet och bad om klistermärke och liknande. Fick brev tillbaka från samtliga om jag nu minnd rätt, även reklamkepsar fanns med.
Grannen till oss hade BP-mack och bilverkstad, vid ett tillfälle fick hans barnbarn och jag använda en gammal PV Duett där han troligtvid plockat bort kardan. Vi kunde starta och sitta och gasa, samt växla, funderar idag på vad de andra grannarna tyckte. Men så gick fläktremmen och bilen kokade, åter lugnt i kvarteret.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.