P
D Dilato skrev:
Jordabalken 2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.

I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår
1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
Exemplen i första stycket ska väl knappast betraktas som uttömmande?

Är lagen dispositiv här? Dvs kan en säljare och en köpare komma överens, utan följdkrångel, om vad som ingår i ett fastighetsköp?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skulle säga nej på den.. dom flesta jag har haft får man låna och kräver abonnemang
M maria01 skrev:
jag var tvungen att lämna tillbaka min på föra huset
På de två senaste bostäder som jag hade (med mediakonverterade / fiber) så skulle mottagaren lämnas kvar i bostaden.
Visst, jag kvitterade ut den med min namnteckning, och EGENTLIGEN skulle den lämnas tillbaka (mot att jag betalar frakt) varefter de skickar ut en likadan till nästkommande boende (som då får betala frakt).

Men de sa, det är onödigt, litar du på de nya boende så kan du bara låta den ligga kvar, vi ser vilka boxar som är utskickade till vilka adresser och kan aktivera abonnemanget på "din gamla box" när de nya boende aktiverar abonnemanget, men skulle de nya boende påstå att boxen inte finns så blir du betalningsskyldig då du kvitterat ut den med din namnteckning, men aktiverar de ett abonnemang på "din gamla box" så ser vi i loggarna när de godkänner villkoren med fjärrkontrollen och då övergår ansvaret & betalningsskyldigheten till de nya boende, och så slipper de nya boende betala en ny fraktavgift.

Det är typiskt så man alltid gör idag. Man skickar inte tillbaka IP-TV-boxar eller routrar när man flyttar, utan man låter dem helt enkelt vara kvar i bostaden och så tar de nya bostadsinnehavarna över grejerna bara. Precis som med kylskåp, spis m.m.

Om du däremot har en lösning med "öppen anslutning" (där du kan välja vilken TV-leverantör eller bredbandsleverantör du har) så behöver du oftast skicka tillbaka routern eller IP-TV-boxen, beroende på om du fått grejerna av nätägaren eller av den leverantör du valt i systemet. Ibland får du grejerna av "nätägaren" (IP-TV-boxen gäller detta oftast, då har du samma IP-TV-box oavsett vem du köper kanalerna av) och då ska boxen lämnas kvar i bostaden.

Demmpa Demmpa skrev:
Alla de IP-tvmottagare som jag har haft har jag fått ihop med abonnemanget eller köpt.
Ja, det beror helt på abonnemang. Vissa IP-TV-mottagare är "låsta" till leverantören, och ibland även adress (dvs "tillhör bostaden") och då ska den lämnas kvar. Vissa IP-TV-mottagare är "öppna" och köps, och tas med vid en flytt, och kan användas med alla IP-TV-leverantörer som använder samma modell av IP-TV-box, och då är det fritt fram att ta med sig.

P pmd skrev:
Är lagen dispositiv här? Dvs kan en säljare och en köpare komma överens, utan följdkrångel, om vad som ingår i ett fastighetsköp?
Ja, lagen är 100% dispostiv här. Syftet med regleringen om vad som är fastighetstillbehör är för att man inte ska kunna säga "Men det stod inte i avtalet att spisen, innerdörrarna och kylskåpet ingick, så då tar vi de med oss".

Så visst kan man avtala om att t.ex. kylskåpet inte ingår om man vill, och att man måste då köpa ett eget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
På de två senaste bostäder som jag hade (med mediakonverterade / fiber) så skulle mottagaren lämnas kvar i bostaden.
Visst, jag kvitterade ut den med min namnteckning, och EGENTLIGEN skulle den lämnas tillbaka (mot att jag betalar frakt) varefter de skickar ut en likadan till nästkommande boende (som då får betala frakt).

Men de sa, det är onödigt, litar du på de nya boende så kan du bara låta den ligga kvar, vi ser vilka boxar som är utskickade till vilka adresser och kan aktivera abonnemanget på "din gamla box" när de nya boende aktiverar abonnemanget, men skulle de nya boende påstå att boxen inte finns så blir du betalningsskyldig då du kvitterat ut den med din namnteckning, men aktiverar de ett abonnemang på "din gamla box" så ser vi i loggarna när de godkänner villkoren med fjärrkontrollen och då övergår ansvaret & betalningsskyldigheten till de nya boende, och så slipper de nya boende betala en ny fraktavgift.

Det är typiskt så man alltid gör idag. Man skickar inte tillbaka IP-TV-boxar eller routrar när man flyttar, utan man låter dem helt enkelt vara kvar i bostaden och så tar de nya bostadsinnehavarna över grejerna bara. Precis som med kylskåp, spis m.m.

Om du däremot har en lösning med "öppen anslutning" (där du kan välja vilken TV-leverantör eller bredbandsleverantör du har) så behöver du oftast skicka tillbaka routern eller IP-TV-boxen, beroende på om du fått grejerna av nätägaren eller av den leverantör du valt i systemet. Ibland får du grejerna av "nätägaren" (IP-TV-boxen gäller detta oftast, då har du samma IP-TV-box oavsett vem du köper kanalerna av) och då ska boxen lämnas kvar i bostaden.


Ja, det beror helt på abonnemang. Vissa IP-TV-mottagare är "låsta" till leverantören, och ibland även adress (dvs "tillhör bostaden") och då ska den lämnas kvar. Vissa IP-TV-mottagare är "öppna" och köps, och tas med vid en flytt, och kan användas med alla IP-TV-leverantörer som använder samma modell av IP-TV-box, och då är det fritt fram att ta med sig.



Ja, lagen är 100% dispostiv här. Syftet med regleringen om vad som är fastighetstillbehör är för att man inte ska kunna säga "Men det stod inte i avtalet att spisen, innerdörrarna och kylskåpet ingick, så då tar vi de med oss".

Så visst kan man avtala om att t.ex. kylskåpet inte ingår om man vill, och att man måste då köpa ett eget.
bostäder menar du lägenhet? eller privat hus
 
M maria01 skrev:
bostäder menar du lägenhet? eller privat hus
Menar rent generellt, kvittar om det är lgh, hus eller brf.
 
S sebastiannielsen skrev:
Det är typiskt så man alltid gör idag. Man skickar inte tillbaka IP-TV-boxar eller routrar när man flyttar, utan man låter dem helt enkelt vara kvar i bostaden och så tar de nya bostadsinnehavarna över grejerna bara. Precis som med kylskåp, spis m.m.
Men om nya ägaren inte tänker skaffa någon IP-TV, vad ska då nya ägaren göra med gamla ägarens IP-TV-box(ar)?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Men om nya ägaren inte tänker skaffa någon IP-TV, vad ska då nya ägaren göra med gamla ägarens IP-TV-box(ar)?
Låta dem ligga kvar tills bostaden säljs till en tredje ägare.
 
S sebastiannielsen skrev:
Låta dem ligga kvar tills bostaden säljs till en tredje ägare.
Det blir många boxar liggandes om ägare två väler en annan operatör och ägare tre väljer en tredje operatör.
Eller om ägare ett väljer att byta operatör några gånger.

Å ännu fler boxar om varje ägare har dubbla/trippla boxar via tbillingabonnemang.


Vi kan välja mellan följande tv-operatörer:
Kalejdo (Bahnhof TV), Telenor TV, Allente TV, Telia TV.

Än värre blir det när man kommer till bredbandssidan, där har vi 21 olika operatörer att välja mellan.

Många boxar/routrar blir det.
 
S sebastiannielsen skrev:
På de två senaste bostäder som jag hade (med mediakonverterade / fiber) så skulle mottagaren lämnas kvar i bostaden.
Visst, jag kvitterade ut den med min namnteckning, och EGENTLIGEN skulle den lämnas tillbaka (mot att jag betalar frakt) varefter de skickar ut en likadan till nästkommande boende (som då får betala frakt).

Men de sa, det är onödigt, litar du på de nya boende så kan du bara låta den ligga kvar, vi ser vilka boxar som är utskickade till vilka adresser och kan aktivera abonnemanget på "din gamla box" när de nya boende aktiverar abonnemanget, men skulle de nya boende påstå att boxen inte finns så blir du betalningsskyldig då du kvitterat ut den med din namnteckning, men aktiverar de ett abonnemang på "din gamla box" så ser vi i loggarna när de godkänner villkoren med fjärrkontrollen och då övergår ansvaret & betalningsskyldigheten till de nya boende, och så slipper de nya boende betala en ny fraktavgift.

Det är typiskt så man alltid gör idag. Man skickar inte tillbaka IP-TV-boxar eller routrar när man flyttar, utan man låter dem helt enkelt vara kvar i bostaden och så tar de nya bostadsinnehavarna över grejerna bara. Precis som med kylskåp, spis m.m.

Om du däremot har en lösning med "öppen anslutning" (där du kan välja vilken TV-leverantör eller bredbandsleverantör du har) så behöver du oftast skicka tillbaka routern eller IP-TV-boxen, beroende på om du fått grejerna av nätägaren eller av den leverantör du valt i systemet. Ibland får du grejerna av "nätägaren" (IP-TV-boxen gäller detta oftast, då har du samma IP-TV-box oavsett vem du köper kanalerna av) och då ska boxen lämnas kvar i bostaden.


Ja, det beror helt på abonnemang. Vissa IP-TV-mottagare är "låsta" till leverantören, och ibland även adress (dvs "tillhör bostaden") och då ska den lämnas kvar. Vissa IP-TV-mottagare är "öppna" och köps, och tas med vid en flytt, och kan användas med alla IP-TV-leverantörer som använder samma modell av IP-TV-box, och då är det fritt fram att ta med sig.



Ja, lagen är 100% dispostiv här. Syftet med regleringen om vad som är fastighetstillbehör är för att man inte ska kunna säga "Men det stod inte i avtalet att spisen, innerdörrarna och kylskåpet ingick, så då tar vi de med oss".

Så visst kan man avtala om att t.ex. kylskåpet inte ingår om man vill, och att man måste då köpa ett eget.
Det är nog olika beroende på nätägare m.m.
Det ingår ingen boxer till mitt abonnemang utan det är helt app-baserat och går att spela upp överallt. Däremot kan man köpa till en boxer om man kanske har en äldre tv. Eftersom den inte behövs för att se på TV hade jag aldrig lämnat kvar den om jag sålt huset.

Fibermottagaren däremot är självklart.

Router är ju helt privat och min egendom (iallafall på de öppna fibernäten)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Låta dem ligga kvar tills bostaden säljs till en tredje ägare.
Vem blir betalningsskylldig för TV-boxen som ägare 1 kvitterade ut och lämnade kvar till ägare 2, ägare 2 använde den aldrig utan lämnade kvar den till ägare 3, ägare 3 slänger den?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det blir många boxar liggandes om ägare två väler en annan operatör
Självklart ska man skicka tillbaka om du fått boxen av en viss leverantör, och du kan välja mellan flera leverantörer.

Nu pratar jag om när "nätägaren" har en gemensam router eller TV-box oavsett vilken leverantör du köper i nätet, ELLER om du inte kan välja leverantör, dvs det är inte ett "öppet nät". Vissa hus har ju telia fiber indraget, dvs där du ENDAST kan välja telia.

Såhär fungerade det t.ex. med Serverado, har för mig de bytt namn till Sappa nu. Då hade de en gemensam box för alla leverantörer (boxer, IP-sweden, Telia, Viasat etc), varefter du kunde skaffa abonnemang från valfri TV-leverantör, och t.om. blanda abbonemang mellan flera leverantörer i samma TV-box. Den boxen tillhörde bostaden.


Så ja, TV boxar kan bli fastighetstillbehör också.

Demmpa Demmpa skrev:
Vem blir betalningsskylldig för TV-boxen som ägare 1 kvitterade ut och lämnade kvar till ägare 2, ägare 2 använde den aldrig utan lämnade kvar den till ägare 3, ägare 3 slänger den?
Om ägare 3 har bekräftat mottagandet med fjärrkontrollen, dvs tryckt "OK" på de allmänna villkoren som kommer upp i TV rutan, då ligger ansvaret hos ägare 3. (De förklarade det att OK med fjärrkontrollen blir som en slags "elektronisk namnteckning").
Om däremot ägare 3 slänger boxen, och ägare 4 sedan klagar på att boxen inte finns, blir ägare 1 betalningsskyldig då det var den som senaste kvitterade ut boxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.