Dett kan ju vara bra att spola rent så att du inte får fukt i källaren så kanske du får den att funka
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Okej nu får ni gärna mig att tänka lite klarare.

Har fortsatt gräva idag. Fick upp skarven på ett rör och spolade åt båda riktningar, men det löstes tyvärr inte upp. Det känns som att dom är fyllda med sand.
Dyfyllt dike vid husgrund under pågående grävning, med en grönt gummislang synlig och vatten i diket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad exakt behöver jag göra nu?
Ska jag börja ta upp tegelrör för dom bör jag i vilket fall ersätta med någon moderare variant?
Sen se ifall jag kan gröpa ur sanden ur ändarna som är kvar?

Problemet med att gräva nu är att hålet fylls med rätt mycket vatten. Funderar på om en dränkpump hade hjälpt här?

Tack för all hjälp
 
Har du någon rensbrunn på sidan av huset eller vart tar tegelrören vägen har du några stora träd vid huset ex björkar de rötterna vill gärna växa ned i rör och I synnerhet tegel o cementrör prova med ett vatten pass på tegelrören så ser du vilket håll dom vattnet ska rinna så du kan hitta utloppet som även kan vara en sten kista
 
J Jesper mångsysslare skrev:
Har du någon rensbrunn på sidan av huset eller vart tar tegelrören vägen har du några stora träd vid huset ex björkar de rötterna vill gärna växa ned i rör och I synnerhet tegel o cementrör prova med ett vatten pass på tegelrören så ser du vilket håll dom vattnet ska rinna så du kan hitta utloppet som även kan vara en sten kista
Ah smart det där med vattenpasset! Typiskt att jag lyft på de flesta rören då!
Ska se om kan se vilka rör jag inte flyttat på, och testa med vattenpasset.

Har en dräneringsbrunn som är från en nyare dränering gjord för tjugo år sen. Då dränerades inte garagedelen, så tegelrören där är original
Men det är mest troligt att dom ändå lutar åt det hållet

Undra om man kan göra någon smart piprensare för sanden. Man skulle haft någon slags kona som sen drar med sig sanden när man drar bakåt.

EDIT: Hmm undra om det är värt att testa med högtryckstvätten istället och bara föra in slangen utan munstycke
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Det finns en kona till högtryckstvätt en stråle fram och 5=6 bakåt som äter sig in och sedan drar man tillbaka med vissa mellan rum för att rensa
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Ger upp för dagen

Det verkar mycket riktigt vara rötter som stoppat igen hela röret. Fick ut en tub med rötter men det hjälpte knappt och det är fortfarande en propp.

Vet inte riktigt vad det finns för verktyg, skulle behövt någonting som kan dra ut rötterna. Provade sätta en krok på en pinne men skruven släppte pga pinnen blev blöt. Funderar på hur jag kan konstruera en bättre variant

En grävd grop med lerig jord och vatten, ett trasigt avloppsrör fullt med rötter, samt en ståltråd och ett verktyg ligger i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hembyggd verktyg med krok på en blöt träpinne, placerad på arbetsbänk med en trådlös borrmaskin, skruvar och en skruvbricka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Föräldrarnas ide med att plantera en lagerhägg intill huset verkar inte ha varit någon vidare ide
Bilden visar ett hål fyllt med vatten bredvid en röd dörr och en vägg med rötter från lagerhägg bakom ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra att du hittat problemet finns speciella verktyg dom kör sönder rötterna men vet inte om tegel rören går sönder då men gör som du gjort skaffa en starkare krok eller ring till en slamsugs firma o fråga om de kan spola en dränering
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Bra att du hittat problemet finns speciella verktyg dom kör sönder rötterna men vet inte om tegel rören går sönder då men gör som du gjort skaffa en starkare krok eller ring till en slamsugs firma o fråga om de kan spola en dränering
Ska försöka bygga en starkare krok imorgon :)

Tegelrören som jag har åtkomst till nu bör jag väl ändå passa på att byta ut? Mot modernare dräneringsrör. Men frågan är hur man skarvar i så fall, tegelrör lär ju inte vara någon standard haha
 
Vet inte riktigt det finns en massa skarv muffar mm så mät på tegerören och ersätt med nya dränering rör som passar så bra det går googla o mät på olika rör mm och se vad som passar
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Såg en annan tråd här på forumet med en som skarvar tegrlrör till ny dränering är dock inte då duktigt på att länka så sök så ser du en svart skarv muff
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R
Det kommer att bli bra, är faktiskt lite imponerad att du är så någrann och ordentlig med dräneringen och tätningen som de flesta novisa skulle hoppat över då det är så tråkigt och ingett som syns efter färdig ytbeläggning men dock viktig för betongkonstruktionens livslängd..
Bra jobbat..
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Såg en annan tråd här på forumet med en som skarvar tegrlrör till ny dränering är dock inte då duktigt på att länka så sök så ser du en svart skarv muff
Tack jag ska söka! Grymt!
R Rejäl skrev:
Det kommer att bli bra, är faktiskt lite imponerad att du är så någrann och ordentlig med dräneringen och tätningen som de flesta novisa skulle hoppat över då det är så tråkigt och ingett som syns efter färdig ytbeläggning men dock viktig för betongkonstruktionens livslängd..
Bra jobbat..
Tack för dom fina orden Rejäl, det värmde gött 😀

Idag har jag legat på knä i timmar med halva armen ner i iskallt vatten och lirkat en pinne med en spik på. Efter många svordomar och huvudvärk släppte äntligen en liten propp och det började rinna . Halleluja.
Jag är så himla skitig nu, och hela källaren är nedsmutsad, och verktyg huller om buller. Kanske ska ta några dar "ledigt".

Rejäl, sen har jag ju kvar att byta ut tröskeljärnet. Haha detta blev ett evighetsprojekt

Bild av en grop med jord och vatten, där en spade ligger på en trasig rörledning. En blå dyna och grus syns bredvid gropen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
R
N naikon skrev:
Tack jag ska söka! Grymt!

Tack för dom fina orden Rejäl, det värmde gött 😀

Idag har jag legat på knä i timmar med halva armen ner i iskallt vatten och lirkat en pinne med en spik på. Efter många svordomar och huvudvärk släppte äntligen en liten propp och det började rinna . Halleluja.
Jag är så himla skitig nu, och hela källaren är nedsmutsad, och verktyg huller om buller. Kanske ska ta några dar "ledigt".

Rejäl, sen har jag ju kvar att byta ut tröskeljärnet. Haha detta blev ett evighetsprojekt

[video][bild]
Du får se det som att semestern är räddad att du inte behöver oroa dig över vad du ska göra😂.
Bra jobbat..
 
  • Älska
naikon
  • Laddar…
N naikon skrev:
Ska försöka bygga en starkare krok imorgon :)

Tegelrören som jag har åtkomst till nu bör jag väl ändå passa på att byta ut? Mot modernare dräneringsrör. Men frågan är hur man skarvar i så fall, tegelrör lär ju inte vara någon standard haha
N naikon skrev:
Tack jag ska söka! Grymt!

Tack för dom fina orden Rejäl, det värmde gött 😀

Idag har jag legat på knä i timmar med halva armen ner i iskallt vatten och lirkat en pinne med en spik på. Efter många svordomar och huvudvärk släppte äntligen en liten propp och det började rinna . Halleluja.
Jag är så himla skitig nu, och hela källaren är nedsmutsad, och verktyg huller om buller. Kanske ska ta några dar "ledigt".

Rejäl, sen har jag ju kvar att byta ut tröskeljärnet. Haha detta blev ett evighetsprojekt

[video][bild]
Det gäller att se möjligheterna när man arbetar och inte se en massa problem som du ser har du ju löst en propp så kanske det löser upp resten också ha tålamod och kör på med spolslangen
 
En annan fördel är ju att du har två rör då har du ju dubbel kapacitet om du får flöde i båda skulle det sedan bli stopp i ett då kanske det rinner i det andra så det får du se som en möjlighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.