M MrDizzy skrev:
Meh! läste vildsvin istället för vildvin ... och då blev det en askul mening.
Och även om just vildsvin inte är en växt vill man inte ha in de i trädgården ... då önskar man att det var parkslide...
Har en vän som hade vildsvins problem (och tyvärr inte äger jaktvapen och kan göra en Runar) i trädgården.
Först satte de upp staket .... ignorerade svinen och bökade rakt igenom staketet, så det året blev det ingen skörd från trädgårdslandet.
Nästa år satte han upp 50cm Gunnebostängsel .... det tog sig svinen igenom med. Ingen skörd det året heller.
tredje året lagades stängslet och det planterade de inget alls i trädgården för att se om svinen skulle ignorera trädgården ... men icke!!
Fjärde året anlitade de jägare för att plocka svinen, men se ... det räckte inte, ingen skörd det året heller.
Femte året grävde han ned ett Gunnebostängsel så det gick ned minst 50cm under markytan & 100 över, och väldigt tätt mellan stolparna. Det verkar ha fungerat för jag har inte nått om vildsvinsproblem senaste åren.
Räcker med två trådar lågt elstängsel!
 
N nissenhj skrev:
Räcker med två trådar lågt elstängsel!
Vad behöver man ha för kraft på det elstängsel:t? Nog för att de dör direkt??😂
Min erfarenhet av elstängsel är till kor och kvigor ....
Och till kvigor spelar det ingen j* roll vad du har ... elstängslet ryker iaf.
De går fram till stänglet (om det öht ser det) och ZAP. -> Nu har du en j* projektil som kör 100 rakt fram oavsett hur dumt det kan vara.
Därvid tänkte jag mig detta senario: ett vildsvin som har huvudet ned och bökar får en stöt ovan ansikte -> vildsvinsprojektil rakt fram... Fast det är klart de kanske inte reagerar så. Har ingen erfarenhet alls av vildsvin.
(dock är detta aningens OT för tråden)
 
M MrDizzy skrev:
Vad behöver man ha för kraft på det elstängsel:t? Nog för att de dör direkt??😂
Min erfarenhet av elstängsel är till kor och kvigor ....
Och till kvigor spelar det ingen j* roll vad du har ... elstängslet ryker iaf.
De går fram till stänglet (om det öht ser det) och ZAP. -> Nu har du en j* projektil som kör 100 rakt fram oavsett hur dumt det kan vara.
Därvid tänkte jag mig detta senario: ett vildsvin som har huvudet ned och bökar får en stöt ovan ansikte -> vildsvinsprojektil rakt fram... Fast det är klart de kanske inte reagerar så. Har ingen erfarenhet alls av vildsvin.
(dock är detta aningens OT för tråden)
Google är en bra sak att använda! Vilket elstängselaggregat du behöver använda bero på sträckan. Bäst att konsultera en som säljer det märke du vill använda.
 
Nissens
M MrDizzy skrev:
Vad behöver man ha för kraft på det elstängsel:t? Nog för att de dör direkt??😂
Min erfarenhet av elstängsel är till kor och kvigor ....
Och till kvigor spelar det ingen j* roll vad du har ... elstängslet ryker iaf.
De går fram till stänglet (om det öht ser det) och ZAP. -> Nu har du en j* projektil som kör 100 rakt fram oavsett hur dumt det kan vara.
Därvid tänkte jag mig detta senario: ett vildsvin som har huvudet ned och bökar får en stöt ovan ansikte -> vildsvinsprojektil rakt fram... Fast det är klart de kanske inte reagerar så. Har ingen erfarenhet alls av vildsvin.
(dock är detta aningens OT för tråden)
Här har du en bra guide:
https://www.granngarden.se/kunskap/stangselguide/vildsvinsstangsel

Minst 5 joule bör du ha, styrkan är inte avhängig på sträcka i första hand, typ av vegetation betyder mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niffer och 1 till
  • Laddar…
Så nyhetstorka räcker inte för att bli av med den?

Jag hittar ut själv…
 
  • Haha
  • Älska
Violina och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köparen var med i Studio ett igår:

[länk]

Efter år av administrativa åtgärder och rättstvistande så tänker köparen nu använda glyfosat.
Du glömde räkna med ett snyftreportage i radion. 😋
Hon fortsätter sin ännu inte direkt lyckosamma snyft saga. Att säljaren var dum och berättade inte det för mig. Undra om hon hade sagt samma sak om det vore felaktigt badrum? snyft, snyft ingen berättade för mig att man måste lyfta på toalocket. Nu upptäckte jag inte att den var pluggad, Det borde säljaren ha berättat.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Efter år av administrativa åtgärder och rättstvistande så tänker köparen nu använda glyfosat.
Hur smugglar man enklast in glyfosat till Sverige?

Tillägg: köparen har tydligen "skickat in en dispens" för att få använda växtskyddsmedel.
Hur lätt eller svårt det är att fä dispens fär glyfosatanvändning i trädgårdar är lite svårt att ta reda på.

I jordbruket är det däremot helt lagligt att använda glyfosat i stor skala.
 
Redigerat:
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köparen var med i Studio ett igår:

[länk]
"Beståndet har vuxit med en meter exponentiellt under dom här åren".

Vad betyder det?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Om man köper en bit land som man vill bygga på och det finns Parkslide så kan det bli ett problem, men om har det i en villträdgård en bit från huset skulle jag säga att risken är minimal om man tar hand om den på rätt sätt.

VI har parkslide i vår trädgård. Det fungerar som insynsskydd till grannen i tomtgränsen och jag älskar den. VI har bott här i tio år och parksliden har stått här minst 40 år utan att sprida sig. Den kan dra något enstaka rotskott när det är gynnsamma förutsättningar men då lägger vi ogräsmedel på bladen och låter skottet torka helt innan vi klipper av det och slänger i en plastpåse. Jag hoppas verkligen inte det ligger oss i fatet om vi vill säja vårt hus, det är ju dumheter rent av.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S
Det är svårt för dig att personligen påverka och förklara för alla spekulanter till din fastighet. Om du med utgångspunkt från vad du läst här på forumet och i övrig massmedia, tror du att parksliden kommer inverka positivt eller negativt på fastighetens värde?
Eftersom du skrivit inlägget på det viset så tror jag du innerst inne redan vet svaret.
 
Parkslide har definitivt en negativ påverkan. Åsikterna går isär om det är en stor eller liten påverkan.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide har definitivt en negativ påverkan. Åsikterna går isär om det är en stor eller liten påverkan.
Bara om köparna känner till det, det verkar inte så vanligt..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hysterin kring invasiva arter och parkslide eldas ju på genom politiska påverkansoperationer, massmedia och t o m medarbetare på myndigheter så risken är nog rätt stor att parkslide har en negativ inverkan vid försäljning av en fastighet. Och det tycks ju inte som att kunskap, rationalitet och ett lösningsorienterat synsätt kommer att ta över i denna fråga de närmsta åren i alla fall. Att alla dessa personer som drivit detta en dag ska vakna upp med insikten att de har överdrivit och piskat upp orimligt rädsla för denna växt. Mitt ekonomiska råd är således: ta bort parksliden från fastigheten redan idag.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara om köparna känner till det, det verkar inte så vanligt..
Det kan mycket väl funnits spekulanter som avstått från budgivning eller haft ett lägre pristak på grund av parksliden. Varje upplevd brist i en fastighet är en risk att inte få maximalt betalt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.