F fribygg skrev:
Å arbetar jag åt dig i min enskilda firma behövs väl heller inget motorsågskörkort?
Troligen behöver du det, se P.17 i länken.
Personligen skulle jag inte avså från att inneha motorsågskörkortet i den situationen, eftersom det finns tolkningsutrymme.
Och dessutom så är det många som har det i sin kravbild för utförare, så du får säkerligen ett mindre utbud av potentiella jobb.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Troligen behöver du det, se P.17 i länken.
Personligen skulle jag inte avså från att inneha motorsågskörkortet i den situationen, eftersom det finns tolkningsutrymme.
Och dessutom så är det många som har det i sin kravbild för utförare, så du får säkerligen ett mindre utbud av potentiella jobb.
Men nått direkt krav finns ju inte.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men nått direkt krav finns ju inte.
Exakt.
Tittar man strikt på arbetsmiljölagen så är det korrekt.
Arbetsmiljöverket skriver att arbetsmiljölagen strikt reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och att egenföretagare själv ansvarar för sin arbetsmiljö, så är regelverket inte tillämpligt om denne arbetar ensam.

Men utrymmet för tolkning gör ändå att man bör fundera, som jag skrev i tidigare inlägg.
Det finns alltså inget krav på just "Motorsågskörkortet", inte för någon verksamhet alls, och med det menar jag det körkort som utbildas/utfärdas av "Säker Skog".
Du kan uppfinna en helt egen utbildning, och dokumentera den.
Lagen kräver dokumenterade godkända teoretiska och praktiska prov som visar att han eller hon har kunskaper för det arbete som skall utföras, men lämnar därmed öppet för hur utbildningen ska utformas.
Det är troligvis först vid en olycka, eller möjligen att någon stämmer dig för att du har varit vårsdlös, som utbildningen granskas.
Däremot är det troligt att väldigt få vill anlita dig om du inte har en utbildning som branschen har accepterat.
 
P
Hannuse Hannuse skrev:
Du har inte genomgått en praktisk och teoretiskt utbildning, med dokumentation på avlagt prov (som jag tolkar dig).
S Saelen skrev:
Måste jag lik förbannat ta motorsågskörkortet? Jag menar, tekniken är ju i stort sett densamma och kunskapen har jag ju dokumenterad
Någon slags dokumentation på sina motorsågskunskaper har alltså Saelen. Det bästa för honom är att kontakta Arbetsmiljöverket och kolla vad denna dokumentation är värd. I en del andra certifieringssammanhang kan man konvertera dokumentation på inhämtade kunskaper till en dokumentation/certifiering som gäller idag.
 
P pmd skrev:
Någon slags dokumentation på sina motorsågskunskaper har alltså Saelen. Det bästa för honom är att kontakta Arbetsmiljöverket och kolla vad denna dokumentation är värd. I en del andra certifieringssammanhang kan man konvertera dokumentation på inhämtade kunskaper till en dokumentation/certifiering som gäller idag.
Problemet är väl att det inte finns någon certifiering att luta sig tillbaka på, och således ingen möjlighet att konvertera utbildningen.
Föreskriften är tydlig med att du ska ha dokumentation på att du har avlagt både teoretiskt och praktiskt prov med godkänt resultat.
Så, någon ska vifd provtillfällena godkänna dig i linje med den utbildning som man bedömer ligger till grund för proven.
Så, ja, har man avlagt prov är det mer troligt att man "klarar sig".
Ett alternativ skulle kunna vara att bara avlägga proven hos någon utbildare, om man nu har all teoretisk och praktisk kunskap inom sig redan.

En lite lustig sak i sammanhanget är att @Saelen troligvis skulle kunna bli utbildare, och utbilda folk som ska få dokumenterade kunskaper, och avlägga prov.
Detta eftersom det inte finns något krav på avlagda prov för den som är utbildare, utan där står det:
"viktigt att den som utbildar personer inom motormanuell avverkning har dokumenterade kunskaper om hur motorkedjesågar används och praktisk erfarenhet av skogsarbete och i övrigt är lämplig för att utbilda andra".

Finurligt! 🙃
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Hannuse Hannuse skrev:
Problemet är väl att det inte finns någon certifiering att luta sig tillbaka på, och således ingen möjlighet att konvertera utbildningen.
Har du frågat Arbetsmiljöverket om den möjligheten?
Hannuse Hannuse skrev:
Detta eftersom det inte finns något krav på avlagda prov för den som är utbildare, utan där står det:
"viktigt att den som utbildar personer inom motormanuell avverkning har dokumenterade kunskaper om hur motorkedjesågar används och praktisk erfarenhet av skogsarbete och i övrigt är lämplig för att utbilda andra".

Finurligt! 🙃
Mycket finurligt! 😎
 
P pmd skrev:
Har du frågat Arbetsmiljöverket om den möjligheten?

Mycket finurligt! 😎
Ja, jag koordinerade denna utbildning på min förra arbetsplats.
Det fanns ett antal "gamla skogshuggare" där, och därav försökte vi få till en anpassad utbildning för dessa individer.
Ställde frågan till AV, men det föll på att dom inte har något register över godkända utbildare, vilka som är utbildade, eller vilken utbildning som olika företag använder sig av.
Dom hänvisade att det är upp till arbetsgivaren att uppvisa dokumentation på godkända prov vid förfrågan.
Dom kunde bara vägleda genom att ge bra exempel, Säker Skog var ett exempel som dom nämnde.
Så, AV kunde inte konvertera någon utbildning eller dokumentation, utan vi fick i så fall vända oss till en utbildare som genom prov kunde fastställa kunskapsnivån, och utfärda dokumentation på det.
Och dom som var "gamla skogshuggare" hade ingen dokumentation på avlagda prov (teori/praktik), så det var vi tvungna att ordna.
Det blev för krångligt i slutändan att göra flera varianter, så alla fick gå samma utbildning.
 
P
Hannuse Hannuse skrev:
Så, AV kunde inte konvertera någon utbildning eller dokumentation, utan vi fick i så fall vända oss till en utbildare som genom prov kunde fastställa kunskapsnivån, och utfärda dokumentation på det.
Svensk offentlig byråkrati tillämpar ibland dispensförfaranden. Kan inte Arbetsmiljöverket göra det?
 
P pmd skrev:
Svensk offentlig byråkrati tillämpar ibland dispensförfaranden. Kan inte Arbetsmiljöverket göra det?
Jag har i alla fall aldrig hört att AV skulle ha gjort avsteg från sina föreskrifter, även om det skulle vara teoretiskt möjligt.
Men jag tror att dom inser att det blir en oerhört svår sits om det godtyckligt skulle utfärdas dispenser i föreskrifter som berör arbetsmiljön.
Det skulle bli en bedömningsfråga från fall till fall när det gäller att validera dokument och kunskaper.
Det finns ju redan några avsteg i föreskrifterna, och man nöjer sig säkerligen med dessa.
 
P
Hannuse Hannuse skrev:
Men jag tror att dom inser att det blir en oerhört svår sits om det godtyckligt skulle utfärdas dispenser i föreskrifter som berör arbetsmiljön.
Dispenser brukar inte användas godtyckligt. Varje dispensansökan måste behandlas för sig, från fall till fall, som du också påpekar.

Jag tycker ändå att Saelen bör kontakta Arbetsmiljöverket.
 
  • Gilla
dixienarco och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dispenser brukar inte användas godtyckligt. Varje dispensansökan måste behandlas för sig, från fall till fall, som du också påpekar.

Jag tycker ändå att Saelen bör kontakta Arbetsmiljöverket.
Japp, skulle vara intressant om det finns en annan syn än när jag hade en dialog med AV.
Dom hänvisade som sagt var till Arbetsmiljöverket varken arrangerar eller god känner några utbildningar. Dom utfärdar inte heller någon dokumentation.
Det är arbetsgivaren som alltid ska se till att de egna arbetstagarna har kunskaper för de arbetsuppgifter som utförs.
Utbildningen/proven ska därför omfatta de moment som arbetstagaren kommer att arbeta med.
Så, jag tror att det kommer att bli ett liknande svar, att det är upp till arbetsgivaren att bedöma om Saelen har den utbildning som är tillämplig, och även att se till att det finns ett intyg på utförda provtillfällen.
I och med det så faller det att det skulle behövas en dispens, för den bedömningen ligger hos arbetsgivaren.
Så, det blir i så fall Saelens arbetsgivare som får driva den frågan, vilket jag tror blir en ickefråga.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Exakt.
Tittar man strikt på arbetsmiljölagen så är det korrekt.
Arbetsmiljöverket skriver att arbetsmiljölagen strikt reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och att egenföretagare själv ansvarar för sin arbetsmiljö, så är regelverket inte tillämpligt om denne arbetar ensam.

Men utrymmet för tolkning gör ändå att man bör fundera, som jag skrev i tidigare inlägg.
Det finns alltså inget krav på just "Motorsågskörkortet", inte för någon verksamhet alls, och med det menar jag det körkort som utbildas/utfärdas av "Säker Skog".
Du kan uppfinna en helt egen utbildning, och dokumentera den.
Lagen kräver dokumenterade godkända teoretiska och praktiska prov som visar att han eller hon har kunskaper för det arbete som skall utföras, men lämnar därmed öppet för hur utbildningen ska utformas.
Det är troligvis först vid en olycka, eller möjligen att någon stämmer dig för att du har varit vårsdlös, som utbildningen granskas.
Däremot är det troligt att väldigt få vill anlita dig om du inte har en utbildning som branschen har accepterat.
Har man gymnasieutbildning från skogsbruks skola och flerårig erfarenhet av motorsågsarbete skulle jag säga att man mer än väl uppfyller alla rimliga krav på utbildning för att driva eget innom branchen, ska man däremot arbeta i par eller ha anställning i branchen kan motorsågskörkort vara aktuellt.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Nu är det inte aktuellt att jag jobbar yrkesmässigt med trädfällning mem jag var lite nyfiken. Jag menar, har även jag en bakgrund inom elnätsbranschen och har inga problem att ta ner och ta hand om ett träd eller två.

Däremot finns det ett par träd på landet som jag självfallet överlåter till någon professionell pga riskerna (jäkligt bökigt att hitta lämplig riktning).

Men tillbaka till ursprungsfrågan: är trädet borta än eller håller det på att utveckla sig till något som Lars Molin hade kunnat skriva?
 
  • Haha
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.