122 401 läst · 717 svar
122k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Hej,H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Detta är första gången jag kommenterar i forumet
Vi är i en liknande situation sen 4 år tillbaka (grannen blockerar vägen) och jag har ingen lösning men kanske kan hjälpa till att spara tid (4 månader hos kronofogden) vi har fått avslag från kronofogden och tingsrätten på grund av vägofficialservitutet. ”Med området skulle följa rätt till utfartsväg över stamfastigheten” Och ”Med det avstyckade området skulle härutöver icke följa rätt till eller delaktighet i styckningsfastighetens ägor, tillydenheter, rättigheter eller förmåner”.
Det finns bara en väg som leder till fastigheterna men dom kan inte av servitutshandlingen utläsa vilken sträckning som utfartsvägen över stamfastigheten har/ska ha. dom anser att det av bilderna visserligen framgår att fordon och andra föremål är utplacerade på en del av vägen över stamfastigheten, men i avsaknad av exakt karta som utvisar var dessa står placerade i förhållande till vilken väg över stamfastigheten som servitutet gäller för, så anser dom inte att Sökanden är hindrad i sin rätt att nyttja servitutet.
Vi bifogade en karta från lantmäteriet som visar exakt var föremålen står, så jag tolkar det som att kartan ska finnas i servitutet
Alltså kolla servitutet och om möjligt kolla med kronofogden om det gäller i tvist
Angående motorsågskörkort eller inte, så finns det även en del ”kanske”:
https://sakerskog.se/2562-2/
Men, personligen skulle jag säga- såga, med valfritt verktyg.
Dock är jag ingen jurist.
Intressant att följa fortsättningen, jag gissar att fler träd kan råka falla i närtid, och en och annan sten kanske olyckligt rullar ut på vägen…
https://sakerskog.se/2562-2/
Men, personligen skulle jag säga- såga, med valfritt verktyg.
Dock är jag ingen jurist.
Intressant att följa fortsättningen, jag gissar att fler träd kan råka falla i närtid, och en och annan sten kanske olyckligt rullar ut på vägen…
Och det är inte jag med motorsågen som prövas utifrån Arbetsmiljölagen, det är fastighet/markägarens ev. ansvar oberoende av olycka eller inte. Så det som idag inte är prövat är när en fastighet/markägare blir arbetsgivare och omfattas. Så här verkar det finnas ett missförstånd.
Så för ts har det ingen betydelse med ev. motorsågskörkort, här är det rätten att få kapa upp och ta bort träd på vägrättighet enligt servitut. Glöm allt med motorsågskörkort gällande ts, det behövs inte.
Så för ts har det ingen betydelse med ev. motorsågskörkort, här är det rätten att få kapa upp och ta bort träd på vägrättighet enligt servitut. Glöm allt med motorsågskörkort gällande ts, det behövs inte.
Jo men det viktiga är ju att man lägger inte beslag på markägarens träd utan man skapar enbart en framkomlig väg. Sen får markägaren hämta sina träd bäst han vill. Fungerar utmärkt i Norrland när höst/vinterstormarna drar fram.A AndersS skrev:Och det är inte jag med motorsågen som prövas utifrån Arbetsmiljölagen, det är fastighet/markägarens ev. ansvar oberoende av olycka eller inte. Så det som idag inte är prövat är när en fastighet/markägare blir arbetsgivare och omfattas. Så här verkar det finnas ett missförstånd.
Jo, om du kör tex bil utan körkort och råkar ut för en olycka så åker du på straff för olovlig körning. Har du otur kan du även få problem med försäkringsbolaget.A ArneTW skrev:
Har du verkligen ingen koll på det?
Vet inte vem som är långsam... men vi diskuterar motorsågskörkort och dess konsekvenser du drar upp vanligt körkort som jämförelse... Vid fråga så återkommer du med konsekvenser map bilkörning .Nissens skrev:
Vi provar igen... Vad är konsekvenserna om man saknar MOTORSÅGSkörkort?
/ATW