pacman42 pacman42 skrev:
Man bygger i princip två (minst) parallella samhällen just nu, de jag tänker på är:
1) ett nätverk av stadskärnor (även mindre orters "bykärnor" ingår) som bygger på kollektivtrafik och dit de utanför denna inte är välkomna.
2) ett bilist samhället utanför stadskärnorna

Där jag bor så finns det ingen kollektivtrafik. Det finns 14 platser på pendelparkeringen 6km bort. Parkeringen en bit bort från pendelparkeringen har nu fått 3h parkering (då den oftast var full av pendelparkerare), så nu måste fler ta bilen till jobbet ändå. Nästa pendelparkering är ytterligare 8km bort och den är alltid full. Nästa ytterligare 6km bort och tillräckligt ofta full för att kollektivtrafik kort inte skall vara aktuellt, särskilt inte när man kan spara en mil på att gena med bilen. Man vill uppenbarligen inte att de en bit ut skall kunna åka kollektivt. I Göteborg har man även börjat ta parkeringsavgifter på en del pendelparkeringar. De var för populära...

Hade jag inte haft laddparkering på jobbet numera (vilket vi haft ett par år) så hade jag tvingats att köra på bensin på hemresan trots att jag har laddhybrid. Och åker jag via affären (inte genvägen) så räcker ändå inte elen om jag inte kan ladda på affären.

Samtidigt så bygger kommunen bara ännu fler bostäder utanför kollektivtrafiken...

Så vad har detta med trådens ämne att göra? Jo, om man vill ge folk incitament till att köra laddhybrid så behövs många (men definitivt inte alla) av dessa laddplatserna. Men som jag skrev tidigare, det är vansinnigt att tvinga fram detta enligt det som nu formulerats med tanke på de orimliga konsekvenserna. Vi har en badplats där jag bor, det finns en parkering för ca 150 bilar som tillhör en förening som har en bakgård där. Vi tillhandahåller dessa 150 parkeringar för att undvika parkeringskaos, inte för att vår föreningslokal behöver dem. Vi hade klarat oss med tio parkeringar...
Jag förstår också poängen med att bygga ut fler laddstolpar, men i detta fall signalerar man ju att man egentligen inte har en aning om hur föreningslivet i Sverige ser ut i verkligheten. Om det är så viktigt att alla föreningar har laddstolpar kunde man ju lockat med en morot i stället för att lägga kostnaden på den enskilda verksamheten. Ska en lite förening med kanske 20 medlemmar betala en tusenlapp var enbart för att få upp en laddstolpe som i princip inte kommer att användas ändå? Denna lag borde göras om omgående.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, jag tycker nog att företag kan få erbjuda gratis laddning om de vill. Men jag har svårt att se att det fungerar i praktiken om man inte tar betalt. Alltför många (inklusive jag) tycker att gratis är gott...
Ja vill företagen stå för kostnaden så är de upp till de. Men de vill de oftast inte så det skall helt klart läggas 100% på brukaren i alla avseende. Körde ändå el innan.

Men det är inget som skall påtvingas någon att installera laddboxar för infrastrukturen. Nu stoppar ju organisationer utvecklingen till 100% så varför då tvinga enskilda föreningar att ta en skitkostnad för att det finns ett fack som totalstoppar det.
 
Claes Sörmland
J j-o75 skrev:
Funderar faktiskt på att kolla med tidningen. Vet dock inte om jag orkar med att synas på bild och gå ut med det här. Diskussionerna efter kan bli helt absurda.
Skulle inte rekommendera det. Detta är uppenbart en fråga som delar befolkningen. Och som du påpekade innan, detta är författning - inte en kommunal fråga. Och att få kommunalpolitikerna att ta kontroll över tillsynen på tjänstemannasidan är nog inte att vänta i de flesta kommuner. Politikerna lämnar tjänstemännen ifred så lämnar tjänstemännen politikerna ifred - bekvämlighetsöverenskommelsen i nästan varje kommun.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skulle inte rekommendera det. Detta är uppenbart en fråga som delar befolkningen. Och som du påpekade innan, detta är författning - inte en kommunal fråga. Och att få kommunalpolitikerna att ta kontroll över tillsynen på tjänstemannasidan är nog inte att vänta i de flesta kommuner. Politikerna lämnar tjänstemännen ifred så lämnar tjänstemännen politikerna ifred - bekvämlighetsöverenskommelsen i nästan varje kommun.
Ja att få beslutet ändrat är väl i princip kört, men det är ganska otroligt hur ett sånt stort beslut bara kunnat gå igenom utan någon form av debatt
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skulle inte rekommendera det. Detta är uppenbart en fråga som delar befolkningen. Och som du påpekade innan, detta är författning - inte en kommunal fråga. Och att få kommunalpolitikerna att ta kontroll över tillsynen på tjänstemannasidan är nog inte att vänta i de flesta kommuner. Politikerna lämnar tjänstemännen ifred så lämnar tjänstemännen politikerna ifred - bekvämlighetsöverenskommelsen i nästan varje kommun.
Precis, vill man lyfta frågan så måste man gå till SVT, TV4, Aftonbladet eller Expressen - då kan man få en reaktion på det. Man kan ju prata med tidningen och få dem att göra ett reportage utan att synas själv. Det finns garanterat andra föreningar där någon ställer upp på bild...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Ja att få beslutet ändrat är väl i princip kört, men det är ganska otroligt hur ett sånt stort beslut bara kunnat gå igenom utan någon form av debatt
Detta påminner en del om eldningsförbudet, det kan gå att riva upp detta också!
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Detta påminner en del om eldningsförbudet, det kan gå att riva upp detta också!
Ja likheterna är stora. Dels hur man genomför sin reglering - via regeringsbeslut i förordning och inte genom lagändring. Att regeringen gör det i det fördolda tillsammans med sina myndigheter utan att informera och debattera öppet med omvärlden, samt att tidsramen mellan beslut och genomförande involverar ett regeringsskifte där den regering som har beslutat om ändringen inte är den sittande när beslutet sen får effekter på samhället. Politiskt fulspel.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skulle inte rekommendera det. Detta är uppenbart en fråga som delar befolkningen. Och som du påpekade innan, detta är författning - inte en kommunal fråga. Och att få kommunalpolitikerna att ta kontroll över tillsynen på tjänstemannasidan är nog inte att vänta i de flesta kommuner. Politikerna lämnar tjänstemännen ifred så lämnar tjänstemännen politikerna ifred - bekvämlighetsöverenskommelsen i nästan varje kommun.
Med tanke på hur många fastigheter en kommun äger kan det nog bli livat när politikerna i tekniska nämnden, fastighetsbolaget och bostadsbolaget talar om för byggnadsnämnden att de kanske ska ta det lite lugnt med det här.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja likheterna är stora. Dels hur man genomför sin reglering - via regeringsbeslut i förordning och inte genom lagändring. Att regeringen gör det i det fördolda tillsammans med sina myndigheter utan att informera och debattera öppet med omvärlden, samt att tidsramen mellan beslut och genomförande involverar ett regeringsskifte där den regering som har beslutat om ändringen inte är den sittande när beslutet sen får effekter på samhället. Politiskt fulspel.
Det gjordes ju en lagändring också, tydligen på initiativ från en EU-förordning.

----

Bild på regeringsförslagets dokument med krav på tekniska egenskaper för laddning av elfordon i byggnader, lagändringar och remissinstansernas utlåtanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild på en text i en svensk regeringsrapport som diskuterar lagändringar om laddinfrastruktur för elfordon i syfte att minska transportsektorns utsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Med tanke på hur många fastigheter en kommun äger kan det nog bli livat när politikerna i tekniska nämnden, fastighetsbolaget och bostadsbolaget talar om för byggnadsnämnden att de kanske ska ta det lite lugnt med det här.
Och om dom meddelar byggnadsnämnden det så bör likställighetsprincipen rimligen innebära att byggnadsnämnden ska ta det lugnt oavsett om fastighetsägaren är kommun, företag eller privatperson ..........
 
Och där hittade vi också bemyndigandet för regeringen att utfärda PBF 3:20c

PBL 16:2 7.

Text om krav enligt PBL: "7. att krav enligt 8 kap. 4 § första stycket 11 trots 8 kap. 5 § alltid ska uppfyllas i fråga om andra byggnader än bostadshus.

Upp till någon att få regeringen att undanta ideell verksamhet från PBF 3:20c.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Och där hittade vi också ...
Jag är nog nästan mest sur på hur dålig lagändringen är då den borde införts i PBL 8:5 och inte på helt annan plats i PBL 16:2.

Meningen är ju att medborgare ska kunna läsa lagen någorlunda enkelt.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Upp till någon att få regeringen att undanta ideell verksamhet från PBF 3:20c.
Om nu någon undrar hur man gör, så

Ansvarigt statsråd är sannolikt Infrastrukturminister Andreas Carlson

Relevant riksdagsutskott är sannolikt civilutskottet.

Detta för att prop. 2019/20:81 lades fram av föregående infrastrukturminister och behandlades i civilutskottet där inget parti reserverade sig eller uppfattade kräver på laddstolpar i på alla gamla större parkeringar som problematiskt.

Viktigast är nog att hitta ett antal ideella föreningar som får stora problem. Vet tex. en ideell ridförening med parkering som kan mätas i hektar.

Och sedan dels driva opinion i media och dels skriva till statsrådet och utskottets medlemmar om att just ideell verksamhet skyndsamt bör undantas.
 
Jag drog nu en fråga till min kommun om hur de planerar att hantera detta då jag inte kan se att någon av skolornas personalparkeringen har laddplatser. Inte heller många av de andra arbetsplatserna de har i kommunen.

Lyfte också frågan om ideella föreningar och om kommunen har någon plan att hjälpa dessa.

Det skadar inte om kommuner börja klaga uppåt...
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag drog nu en fråga till min kommun om hur de planerar att hantera detta då jag inte kan se att någon av skolornas personalparkeringen har laddplatser. Inte heller många av de andra arbetsplatserna de har i kommunen.

Lyfte också frågan om ideella föreningar och om kommunen har någon plan att hjälpa dessa.

Det skadar inte om kommuner börja klaga uppåt...
Jättebra! Jag har meddelat min kommun motsvarande. Kan inte alla som känner för det och läser tråden skicka motsvarande fråga till sina kommuner så kanske det händer något?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.