A Alexn72 skrev:
För att de dragit sig ur affären.
Hade de stannat dvs inte lagt högre bud så räknas såklart budet.
Men drar man tillbaka sitt bud så finns de inte längre.
De kanske vann en annan budgivning på ett hus och nu inte vill ha detta.

Dvs deras bud är inte längre aktuella och tas då bort.
Jag misstänker att du och en del andra här övertolkar enstaka ord.
TS har inte skrivet eller bekräftat att bud har dragits tillbaka. Alltså inte i den mening du skriver. TS vann budgivningen med sitt sista bud.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O O skrev:
Jag misstänker att du och en del andra här övertolkar enstaka ord.
TS har inte skrivet eller bekräftat att bud har dragits tillbaka. Alltså inte i den mening du skriver. TS vann budgivningen med sitt sista bud
Inlägg 69 bekräftar att de dragit sig ur.
Så där är ingen som övertolkar.
Att de sen kanske ändå är ett missförstånd är väl inte relevant att diskutera vidare på.
Jag pratar om fakta som kommit fram i tråden.
Vill man diskutera hur budgivningen funkar så får man väl starta en ny tråd.
 
C cpalm skrev:
I detta fall är ju dock omständigheten att det för närvarande inte finns någon annan spekulant än TS.
Det finns inget i tråden som stöder det. TS har bara sagt att övriga spekulanter inte bjuder över TS sista bud.
C cpalm skrev:
Visst, någon av de andra spekulanterna kanske väljer att hoppa in i leken igen, men att de dragit tillbaka sina bud antyder ju att så inte är fallet.
Naturligtvis kan andra komma med högre bud så länge inte TS har skrivit under avtalet.

Att tro att flera spekulanter som lagt bud och förlorat en budgivning skulle kontakta mäklaren och meddela att de drar sig ur lär vara mycket ovanligt. Det finns liksom ingen anledning till det. Jag har aldrig hört talas om att det förekommit. Men jag antar att det skulle kunna hända. Märkligare saker har skett.

Först om mäklaren skulle återkomma och säga att de högre buden har dragits tillbaka och spekulanten nu har det högsta budet finns det en anledning att överväga om budet skall dras tillbaka. Fast det vanligaste då är nog att man väljer att köpa för att man vann.
C cpalm skrev:
Så nog finns det utrymme att utmana säljaren här. Utfallet hänger förstås på omständigheterna. Säljaren kanske har gott om tid och energi att fortsätta leta spekulanter.
Det är en annan situation om man är ensam spekulant. Vilket jag alltså inte anser har framkommit. Har man ingen konkurrens kan man självklart försöka förhandla. Så precis, det gäller att veta exakta omständigheter. Men man skall vara medveten om att man väljer mellan
  • alt 1: att köpa till ett pris man själv valt.
  • alt 2: att börja förhandla pris och riskera att få betala mer
Om TS sänker sitt bud är det rimligt att tänka sig att mäklaren får i uppdrag att se om någon av de som tidigare visat intresse är villigare att bjuda över när det högsta budet försvunnit/sjunkit. Lika väl som att TS tycker att de bjudit för högt kan en annan spekulant tycka att de bjöd för lite. Så det kan komma nya högre bud om TS ger konkurrenterna chansen. Det kan oxo hinna komma in nya spekulanter i budgivningen.

Ett sänkt bud kan lätt tolkas av övriga som att TS inte kan betala sitt bud. Dvs att det räcker med att bjuda samma som, eller 10000 över TS "vinnande" bud för att få köpa.

Säljaren föredrar normalt en köpare som kan höja sitt bud framför en som vill sänka sitt bud.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Inlägg 69 bekräftar att de dragit sig ur.
Nej det gör det inte alls. Tvärtom, faktiskt.

Du frågade i #7 vilket av alternativen TS menade:
A Alexn72 skrev:
Har de dragit sig ur helt eller har de inte velat fortsätta buda?
I inlägg #69 svarar TS
SonjaSt SonjaSt skrev:
ok, ja, de har dragit ur sig budgivningen.
Om de dragit sig ur helt skulle svaret istället varit "ja, de har dragit sig ur helt"
 
O O skrev:
Om de dragit sig ur helt skulle svaret istället varit "ja, de har dragit sig ur helt"
Vi kan knappast veta säkert vad som gäller. Det finns ingen garanti för att TS formulerar sig exakt som du tycker hon bör göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Detsamma gäller även motsatsen. Och givet TS lite konstiga språkbehandling känns det rimligt att inte bara göra bokstavstolkningar av det hon skriver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Inlägg 69 bekräftar att de dragit sig ur.
Så där är ingen som övertolkar.
Att de sen kanske ändå är ett missförstånd är väl inte relevant att diskutera vidare på.
Jag pratar om fakta som kommit fram i tråden.
Vill man diskutera hur budgivningen funkar så får man väl starta en ny tråd.
Om de övriga spekulanterna hade dragit sig ur, genom att helt enkelt stryka sina bud. Så skulle ju budgivningen bli ogiltig. Om mäklaren bara låtsats som ingenting, så skulle denne riskera sitt arbete. Så som TS uttrycker sig, verkar det dessutom som om TS bara vunnit budgivningen, som vanligt. Om, TS redan vunnit budgivningen så fanns det dessutom absolut ingen orsak till att dra tillbaka ett bud. Ett bud drar man tillbaka, om man vunnit budgivningen. Inte annars!
 
C
Om någon annan spekulant fortfarande är på hugget är det om inte annat en j-vligt korkad fråga.

Jag väljer att ha lite högre tankar om TS än så. Men det är klart, helt säkert kan man ju inte veta.
 
K Kirre2 skrev:
Men nu finns det ju som sagt ingen anledning att dra tillbaka ett bud som är för lågt, jag anar att TS har missuppfattat nånting.
Vi var med i budgivning som drog ut på tiden och där det kom till nya budgivare sent i processen. Vi ville ha ett avslut och det kändes jobbigt att inte veta om man skulle få objektet eller inte. Och det var inget speciellt med objektet som gjorde att vi tvunget skulle ha just detta, fanns andra liknande på marknaden.

Så köplusten försvann och vi drog tillbaks samtliga bud i ett läge där vi var nr2, lade detta objekt bakom oss och letade vidare.

Några veckor senare ringde mäklaren och frågade om vi fortfarande var intresserade. Köpare med vinnande budet hade ångrat sig. Men vi sa att vi inte ville köpa längre. Hittade snart därefter ett annat och bättre objekt där vi vann en snabbare budgivning och köpte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns ingen garanti för att TS formulerar sig exakt som du tycker hon bör göra.
Jag har ingen åsikt alls om hur TS eller någon annan heller "bör formulera sig". För min del föredrar jag om alla själva avgör hur de formulerar sig.

För att förtydliga menar jag att TS inte svarat jakande på frågan om spekulanten dragit sig ur helt.
O O skrev:
Om de dragit sig ur helt skulle svaret istället varit "ja, de har dragit sig ur helt"
Istället förklarade TS att det som hände var att spekulanten slutat buda genom att skriva:
SonjaSt SonjaSt skrev:
ok, ja, de har dragit ur sig budgivningen.
Jag tycker TS formulerar det mycket tydligt. Alltså att TS vunnit budgivningen i och med detta.
 
Redigerat:
O O skrev:
Jag har ingen åsikt alls om hur TS eller någon annan heller "bör formulera sig".
Jo det hade du. Inom citationstecken och delvis fetstilat. 😉
O O skrev:
Om de dragit sig ur helt skulle svaret istället varit "ja, de har dragit sig ur helt"
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo det hade du.
Nej det hade jag inte. Jag bara gav ett exempel på vad TS skulle kunna ha svarat i det fallet att TS menade att spekulanten hade dragit sig ur helt. Vilket TS alltså inte gjorde.

Nu svarade TS mycket tydligt något helt annat.
 
A AG A skrev:
Om de övriga spekulanterna hade dragit sig ur, genom att helt enkelt stryka sina bud. Så skulle ju budgivningen bli ogiltig. Om mäklaren bara låtsats som ingenting, så skulle denne riskera sitt arbete. Så som TS uttrycker sig, verkar det dessutom som om TS bara vunnit budgivningen, som vanligt. Om, TS redan vunnit budgivningen så fanns det dessutom absolut ingen orsak till att dra tillbaka ett bud. Ett bud drar man tillbaka, om man vunnit budgivningen. Inte annars!
Så det finns inte på kartan att en budgivare bjuder på 2 hus och vinner ett, meddelar det andra huset att man inte längre är intresserad.

Så går det ofta till. Senast när jag köpte mitt hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så det finns inte på kartan att en budgivare bjuder på 2 hus och vinner ett, meddelar det andra huset att man inte längre är intresserad.

Så går det ofta till. Senast när jag köpte mitt hus.
Ur den bemärkelsen finns det inte på kartan, nej.
Varför skulle någon dra tillbaka alla sina bud om man inte leder/vunnit budgivningen. Även om du hittat ett mycket bättre hus så finns det absolut ingen anledning att pä så vis förstöra en försäljning. Budgivningen kan tvingas att börja om, om någon drar tillbaka sina bud. Vill du inte längre köpa ett hus, så slutar du bara att bjuda.
Det är alltså enbart om du vunnit budgivningen, som du måste dra tillbaka ditt/dina bud.
 
  • Gilla
Inkan
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ur den bemärkelsen finns det inte på kartan, nej.
Varför skulle någon dra tillbaka alla sina bud om man inte leder/vunnit budgivningen. Även om du hittat ett mycket bättre hus så finns det absolut ingen anledning att pä så vis förstöra en försäljning. Budgivningen kan tvingas att börja om, om någon drar tillbaka sina bud. Vill du inte längre köpa ett hus, så slutar du bara att bjuda.
Det är alltså enbart om du vunnit budgivningen, som du måste dra tillbaka ditt/dina bud.
Nu vet jag hur man bygger luftslott....
Buden måste vara förankrade av en vilja att köpa och även kapital.
Spelar ingen roll om man har 100 budgivare om alla köpt ett annat hus.

Så om 1an hoppar av...
2 har hoppat av....
Budgivningen bygger på att högsta bud vinner och köper fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.