SonjaSt
Hej,
försöker att köpa mitt första hus :)
Jag har 'vunnit' budgivningen eller rättare sagt alla andra budgivare som var överraskande få dessutom har dragit sig ur affären och jag är lite tveksamt det med och tror att jag har budit för högt. Budet ligger bara 155 000 över utgångspriset, men det är ju en slant ändå.
Ska träffa snart mäklaren igen och titta igen på huset. Kan jag då förhandla och prutar lite, kanske ner till utgångspriset? Eller mer?
Säljaren vill ha en snabb affär såklart och kanske gå med.

Får man göra så?
Tack!
 
Ja, det får man, risken är att säljaren surnar till och säljer till någon annan med lägre bud
 
  • Gilla
redep och 19 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns inga regler skrivna i sten innan kontraktet är signerat, så du kan ju göra som du vill.
Men samma gäller ju för säljaren som kan sälja till vem som helst.

Samtidigt finns det en uppsättning oskrivna regler.

Blir säljarrn tillräckligt provocerad av ditt agerande så kanske den näst högsta budgivare få ett samtal och ett erbjudande om att köpa.

Jag rekommenderar dock inte att köpa till överpris. Det är ju lätt att dras med i budgivningskaoset (det är ju även hela poängen med upplägget).

Känns det inte helt bra så är det kanske läge att fundera över att dra dig ur affären helt innan några papper är påskrivna.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Tycker väl inte att det är "snygg" hantering. Först deltar man i budgivning där man är villig att betala en summa, när man sedan vinner den vill man börja prisförhandla (pruta).
 
  • Gilla
redep och 34 till
  • Laddar…
Hur högt över det näst högsta budet lade du dig? Som säljare hade det ju inte varit så uppskattat och är du inte högt över deras bud hade jag ju direkt sagt nej till dig och sålt till näst högsta budgivare. Man får ju enkelt känslan om att det börjas krånglas redan nu att det inte är sista gången det kommer krånglas med saker.
 
  • Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
Men.. Om ditt bud ligger 155 000 över utgångspriset, så tolkar jag att det finns minst ett bud till som ligger över utgångspriset? Eller har du bjudit över dig själv?

Visst kan man dra tillbaka sitt bud om man vunnit en budgivning. Men räkna inte med att få köpa huset.
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Har de dragit sig ur helt eller har de inte velat fortsätta buda?

Vinner man budgivningen så är det de priset som "gäller"

Men om någon drar sig ur helt så är deras bud borta...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Om ditt bud ligger 155 000 över utgångspriset, så tolkar jag att det finns minst ett bud till som ligger över utgångspriset? Eller har du bjudit över dig själv?
Det fanns motbud som nu dragits tillbaka, som jag tolkar trådstarten.
 
Det skulle mycket till för att jag skulle sälja till en budgivare som inte håller fast vid sitt bud.
Men det kanske beror på att jag tillhör den generationen som tyckte det viktigaste med mina medmänniskor är att de gör rätt för sig...
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 18 till
  • Laddar…
Ja, det får du absolut göra. Om du har budat över ett bud som nu har dragits tillbaka ska du göra det. Annars bjuder du över dig själv. 😊

Bud är inte bindande, man kan ändra vad man vill fram tills signaturen är på papperet.

Exempel:
Utgångspris 1 miljon
Budgivare A säger 1 miljon
Budgivare B säger 1,2 miljoner
Budgivare A säger 1,3 miljoner
Budgivare C säger 1,4 miljoner
Budgivare A säger 1,5 miljoner

I detta fallet drar budgivare C tillbaka sitt bud och då ska budgivare A betala 1,3 mijloner. Det finns ingen anledning att betala 1,5 miljoner därför budgivare A ska inte bjuda över sig själv.

Detta är också anledningen till att man kan stressa en säljare genom att säga att man drar tillbaka sitt bud om ett dygn (eller nåt) om affären inte avslutas. För om det bara är två budgivare som bjudit över varandra på slutet kan i så fall priset falla rejält (ned till den tredje budgivarens nivå) om en drar sig ur! 👍😊

Tillägg: om de andra drar sig ur är detta ett varningstecken som kan innebära att det inte var seriösa bud (av något skäl, t.ex. för att driva upp priset). Behöver inte vara så! Folk drar tillbaka bud ibland, men det ska finnas med i tankarna den möjligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
redep och 17 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja, det får du absolut göra. Om du har budat över ett bud som nu har dragits tillbaka ska du göra det. Annars bjuder du över dig själv. 😊

Bud är inte bindande, man kan ändra vad man vill fram tills signaturen är på papperet.

Exempel:
Utgångspris 1 miljon
Budgivare A säger 1 miljon
Budgivare B säger 1,2 miljoner
Budgivare A säger 1,3 miljoner
Budgivare C säger 1,4 miljoner
Budgivare A säger 1,5 miljoner

I detta fallet drar budgivare C tillbaka sitt bud och då ska budgivare A betala 1,3 mijloner. Det finns ingen anledning att betala 1,5 miljoner därför budgivare A ska inte bjuda över sig själv.

Detta är också anledningen till att man kan stressa en säljare genom att säga att man drar tillbaka sitt bud om ett dygn (eller nåt) om affären inte avslutas. För om det bara är två budgivare som bjudit över varandra på slutet kan i så fall priset falla rejält (ned till den tredje budgivarens nivå) om en drar sig ur! 👍😊

Tillägg: om de andra drar sig ur är detta ett varningstecken som kan innebära att det inte var seriösa bud (av något skäl, t.ex. för att driva upp priset). Behöver inte vara så! Folk drar tillbaka bud ibland, men det ska finnas med i tankarna den möjligheten.
Var det sådär budgivningen gick till ska du givetvis konstatera att budgivningen stannat tidigare än ditt sista bud.
Jag tolkade det som TS ångrat sina bud.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är huset besiktigat?
Hittar din besiktningsman brister som kan motivera att du skall lägga ett lägre bud så kör på. har inte så stor erfarenhet av husköp (1), men i vårt fall gick det så fort att vi förhandlade först och plockade in en besiktningsman sedan. Båda parter var överens om att budet var förhandlingsbart beroende på besiktningens utgång. Vi kunde efter besiktning justera budet nedåt. Inte utan knorr, men det accepterades
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxel skrev:
Det skulle mycket till för att jag skulle sälja till en budgivare som inte håller fast vid sitt bud.
Men det kanske beror på att jag tillhör den generationen som tyckte det viktigaste med mina medmänniskor är att de gör rätt för sig...
Det är ju upp till dig om du vill sälja eller inte. För mig finns inget om att "göra rätt för sig" i affärer utan det är lagen som bestämmer vad man får och inte får göra och om man håller sig inom spelreglerna så "gör man rätt för sig" i min bok. Vill man ha det på nåt annat sätt får man väl rösta så eller engagera sig politiskt?
M maxel skrev:
Var det sådär budgivningen gick till ska du givetvis konstatera att budgivningen stannat tidigare än ditt sista bud.
Jag tolkade det som TS ångrat sina bud.
Ja men det blir ju lite samma sak. Om man ångrar sina tre senaste bud men fortfarande är högsta budgivare så finns ju ingen anledning att betala för mycket.... vem är det man bjudit över om det är så? Då bjuder man ju över sig själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hade jag varit säljaren, så hade jag sålt till någon annan, om man försökte pruta efter vunnen budgivning.
En budgivning vinns inte enbart genom högsta bud. Budgivningen är ett spel, där man kanske håller länge på bud. Sedan kanske höja budet rejält. Sådant får ofta andra spekulanter att ge sig.
Men om du som köpare inte står för dina bud, är du inte att lita på. En sådan köpare kan man bara förvänta sig krångel ifrån. Ständiga samtal, om saker som är trasiga eller hot om dolda fel osv.
Enbart om du hittar ett fel nu, som säljaren håller med om, kan du försöka pruta.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hade jag varit säljaren, så hade jag sålt till någon annan, om man försökte pruta efter vunnen budgivning.
En budgivning vinns inte enbart genom högsta bud. Budgivningen är ett spel, där man kanske håller länge på bud. Sedan kanske höja budet rejält. Sådant får ofta andra spekulanter att ge sig.
Men om du som köpare inte står för dina bud, är du inte att lita på. En sådan köpare kan man bara förvänta sig krångel ifrån. Ständiga samtal, om saker som är trasiga eller hot om dolda fel osv.
Enbart om du hittar ett fel nu, som säljaren håller med om, kan du försöka pruta.
Jo det förekommer säkert att vissa säljare väljer en köpare som betalar mindre men som verkar mindre krånglig men jag tror att de flesta köpare är villiga att betala rätt lite för det....
Hur mycket hade du kunnat tänka dig gå ned i pris när du säljer en villa för att sälja till nån du gillar mer än den som vill betala mer?🤔
Jag hade personligen inte kunnat tänka mig nåt alls så jag är nyfiken på hur mycket pengar det kan handla om ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.