B Bombus pratorum skrev:
Vanligt vet jag inte men jag har också nekat budvinnaren att köpa och tagit tvåan. Fick känslan av det skulle vara en strulig köpare. Det var dessutom en överklasskärring från Stockholm som ville köpa min lägenhet i Skåne så det kändes helt rätt att ta tvåan som var skåning…

Det är inte alla som tycker pengar är allt. Och hade en köpare gjort som trådskaparen här funderar så hade jag absolut nekat dom att köpa.
Hur mycket pengar rörde det sig om?
 
Jag tror inte ni kommer att enas om rätt eller fel. En del tycker att man mycket väl kan backa budet om tillfälle ges. Rättsligt helt rätt. Andra tycker att man då riskerar säljarens ovilja och förlorar hela affären.
Eller att man ska stå sitt kast och betala det man en gång var villig att betala.
Inget rätt eller fel. En fråga om stil, heder, gambling, riskbenägenhet mm. Gör man på ett visst sätt kommer man aldrig att få veta hur det har varit omvänt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är verkligen helt otroligt i mina öron... Om du säljer en villa för fem miljoner kan du tänka dig att gå ned 500 000 kr för att du gillar en säljare mer än en annan..... Det kan väl inte vara vanligt att säljare kan tänka sig det?
Okej, nu kanske det var väl mycket pengar i ditt exempel. Men jag tänkte själv att jag nog hade kunnat tacka nej till 300kkr, efter en försäljning på 3miljoner. Detta alltså i värsta fall. Man ser ganska många trådar på detta forum om "mardrömsköpare". Det är mycket värt att slippa ständiga hot om anmälningar, eller köpare som tror man ska agera hyresvärd efter försäljning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Okej, nu kanske det var väl mycket pengar i ditt exempel. Men jag tänkte själv att jag nog hade kunnat tacka nej till 300kkr, efter en försäljning på 3miljoner. Detta alltså i värsta fall. Man ser ganska många trådar på detta forum om "mardrömsköpare". Det är mycket värt att slippa ständiga hot om anmälningar, eller köpare som tror man ska agera hyresvärd efter försäljning.
Ok jag hör vad du säger. Det vore roligt att undersöka detta mer för min bild är att folk i allmänhet vara går på pengarna och kanske då i väldigt speciella fall kan sänka priset kanske max 50 000 kr om jag fick gissa? Jag är förvånad över de summor du säger i alla fall. Man får ju egentligen också veta hur mkt pengar folk har för har man mer pengar är det lättare att avstå.

Sen får man ju hitta på rimliga exempel, man får ju anta att båda alternativen handlar om köpare som har banken/pengarna klart och att det handlar om som du säger känslan av att det blir krångel med den ena....
 
C
Jag har blivit bortvald efter att ha legat som ensam budgivare en längre tid med ett bud som säljaren inte ville acceptera. Tror det kan gå mycket känslor i detta...
 
Vi vann budgivningen på ett hus med näst högsta budet. Säljaren valde bort högsta budet då det var en 'nysvensk' som lagt budet.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Den som inte förstår varför man ibland hellre tar ett lägre bud har aldrig sålt ett hus till en advokat...
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja, det får du absolut göra. Om du har budat över ett bud som nu har dragits tillbaka ska du göra det. Annars bjuder du över dig själv. 😊
Varken säljare eller mäklare höll med om det när jag och dåvarande sambon gjorde så.

I vårat fall var vi tre bugivare, den första A, drog sej ur snabbt och vi och de andra B, bjöd mot varann, tillslut blev det för dyrt och vi gav upp och lät B vinna.

Här visade det sig att den som vann inte hade några pengar, eller ja, inte så mycket som dom bjöd i alla fall så dom drog sej ur.

Nu tyckte både säljare och mäklare att vårat senaste bud (näst högst) gällde, medans jag och sambon tyckte att vårat första bud (innan den första budgivaren A la sig) gällde eftersom B hade dragit sig ur helt (eftersom dom saknade pengar).

Mäklaren blev riktigt arg och kastade till och med på luren i örat på mig.


Till TS så säger jag som andra sagt, har du en specifik anledning att sänka budet, typ "Enligt besiktningen så är xxx och yyy dåligt så jag måste omvärdera mitt bud" , annars så är det lagligt att göra, men du gör säljaren förbannad.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Exempel: /…/ I detta fallet drar budgivare C tillbaka sitt bud och då ska budgivare A betala 1,3 mijloner. Det finns ingen anledning att betala 1,5 miljoner därför budgivare A ska inte bjuda över sig själv.
Problemet med det synsättet är att man dels redan avslöjat sin hand genom att bjuda 1,5 och alltså värderat objektet till det, dels att man inte vet om säljaren har ett golv däromkring som denne inte kan tänka sig att sälja under.

Jag har både nekats att sänka ett bud efter att en alternativ köpare underkänts av föreningen (ville köpa genom bolag, inte privat) och varit i situationen att jag budat mot mig själv då priset var under säljarens reservationspris (för att prata auktionsspråk.

Shit happens, motparten har också en fri vilja.

Min poäng är egentligen bara att det inte finns så många ska här. Man kan och får göra som man vill, men det kan och får motparten med, och det blir bara affär av det hels om man kommer överens.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Varken säljare eller mäklare höll med om det när jag och dåvarande sambon gjorde så.

I vårat fall var vi tre bugivare, den första A, drog sej ur snabbt och vi och de andra B, bjöd mot varann, tillslut blev det för dyrt och vi gav upp och lät B vinna.

Här visade det sig att den som vann inte hade några pengar, eller ja, inte så mycket som dom bjöd i alla fall så dom drog sej ur.

Nu tyckte både säljare och mäklare att vårat senaste bud (näst högst) gällde, medans jag och sambon tyckte att vårat första bud (innan den första budgivaren A la sig) gällde eftersom B hade dragit sig ur helt (eftersom dom saknade pengar).

Mäklaren blev riktigt arg och kastade till och med på luren i örat på mig.


Till TS så säger jag som andra sagt, har du en specifik anledning att sänka budet, typ "Enligt besiktningen så är xxx och yyy dåligt så jag måste omvärdera mitt bud" , annars så är det lagligt att göra, men du gör säljaren förbannad.
Jag är helt oförstående till detta. I ditt fall förväntas du alltså bjuda över ett bud som en budgivare inte ens har pengar till? 😅Vilket otroligt trams. Mäklare som slänger luren i örat? Låter som att han/hon borde överväga att sälja jultidningar eller nåt istället och låta proffs sköta husen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet med det synsättet är att man dels redan avslöjat sin hand genom att bjuda 1,5 och alltså värderat objektet till det, dels att man inte vet om säljaren har ett golv däromkring som denne inte kan tänka sig att sälja under.

Jag har både nekats att sänka ett bud efter att en alternativ köpare underkänts av föreningen (ville köpa genom bolag, inte privat) och varit i situationen att jag budat mot mig själv då priset var under säljarens reservationspris (för att prata auktionsspråk.

Shit happens, motparten har också en fri vilja.

Min poäng är egentligen bara att det inte finns så många ska här. Man kan och får göra som man vill, men det kan och får motparten med, och det blir bara affär av det hels om man kommer överens.
Jag håller helt med dig. Men här i tråden verkar det finnas vissa som tycker det är "dålig stil" att inte vilja bjuda över sig själv när någon annan drar sig ur. Säljaren kan välja att sälja till vem som helst till vilket pris som helst. Och som budgivare kan du villkora ditt bud när som helst, dra tillbaka ditt bud när som helst eller ändra ditt bud när som helst.

Folk som blir sura får ju bli sura men för mig är det här en förhandling. Affärer. Motparten är inte min kompis.👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag har blivit bortvald efter att ha legat som ensam budgivare en längre tid med ett bud som säljaren inte ville acceptera. Tror det kan gå mycket känslor i detta...
Det kan det säkert ibland göra och jag tror att desto mer pengar säljaren har desto mer känslor kan tillåtas påverka priset. Det handlar också om varför säljaren säljer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
Hej,
försöker att köpa mitt första hus :)
Jag har 'vunnit' budgivningen eller rättare sagt alla andra budgivare som var överraskande få dessutom har dragit sig ur affären och jag är lite tveksamt det med och tror att jag har budit för högt. Budet ligger bara 155 000 över utgångspriset, men det är ju en slant ändå.
Ska träffa snart mäklaren igen och titta igen på huset. Kan jag då förhandla och prutar lite, kanske ner till utgångspriset? Eller mer?
Säljaren vill ha en snabb affär såklart och kanske gå med.

Får man göra så?
Tack!
Om de andra budgivarna har hoppat av så är väl egentligen deras bud inte relevanta längre. Frågan är fri.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är en fri fråga det finns inget rätt och fel bara olika affärskulturer och tänk i vårt avlånga land. Personligen tycker jag att affärer är affärer du gör vad du vill och samma med säljaren. Verkar som vissa tycker att det är omoraliskt eller fel att göra som du föreslår och förstår inte varför, det är inte som om du tar reda på något skit om säljaren och försöker utpressa personen.

Det handlar om en balans, du vill betala så lite som möjligt och samtidigt verka som en så bra köpare som möjligt, för att få igenom goda affärer 😊👍
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, det får man då inget kontrakt är signerat.
Dock ska du tänka efter om det är huset du vill ha eller inte, för det finns en stor risk att säljaren inte säljer till dig om du börjar pruta bara för att du vann budgivningen. Jag hade inte sålt till någon som agerat så.
En risk finns också att du får dåligt rykte bland mäklarna och de då kommer varna andra säljare för dig om du hamnar i budgivning.
En säljare kan välja fritt till vem denne vill sälja och kommer i de flesta fall att välja någon som inte kommer "bråka" då de förmodligen vill avsluta affären lika snabbt och smidigt som en seriös köpare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.