När vi skulle köpa vårat fritidshus så drog vi oss ur budgivningen på 900.000:-. Budgivningen fortsatte upp till 1,4 miljoner. Då visade det sig att vinnaren inte hade lånelöfte. Budgivaren som hade näst högsta bud sänkte då sitt bud till 1 miljon. Då hoppade vi in igen efter samtal med säljaren och bjöd även vi 1 miljon och fick huset.
Nu drog vi ju aldrig tillbaka vårt bud utan bara hoppade av men det finns risk att du inte får huset om du sänker ditt bud då, som andra skrivit, får säljaren sälja till vem de vill.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är verkligen helt otroligt i mina öron... Om du säljer en villa för fem miljoner kan du tänka dig att gå ned 500 000 kr för att du gillar en säljare mer än en annan..... Det kan väl inte vara vanligt att säljare kan tänka sig det?
För ett antal år sedan gjorde vår granne precis så (även om beloppen var annorlunda då). De ville hellre sälja till en barnfamilj från trakten än till andra spekulanter som kanske bara skulle ha huset som fritidsboende.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
I detta fallet skrev TS inte "dra till baka sitt bud" så det är rimligen inte vad som hänt här.

TS skrev "dragit sig ur affären" vilket är något annat. Då det skedde under pågående budgivning, efter TS senaste bud betyder vanligen att man inte vill fortsätta budgivningen. Ger upp. Så tolkade jag det.
Det hade kunnat betyda båda två men jag hade i första hand tolkat det som att buden dras tillbaka. Att man inte längre vill köpa fastigheten.

I praktiken spelar det ingen roll vilket det är. Om TS har ledande bud och vill ändra det går det också bra. Mäklaren meddelar de andra budgivarna att budet är ändrat och vill någon bjuda över gör de det. Annars har fortfarande TS det ledande budet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det förekommer säkert att vissa säljare väljer en köpare som betalar mindre men som verkar mindre krånglig men jag tror att de flesta köpare är villiga att betala rätt lite för det....
Hur mycket hade du kunnat tänka dig gå ned i pris när du säljer en villa för att sälja till nån du gillar mer än den som vill betala mer?🤔
Jag hade personligen inte kunnat tänka mig nåt alls så jag är nyfiken på hur mycket pengar det kan handla om ..
Vi köpte huset vi bor i idag med ett bud som var 40k lägre än vad "vinnande" bud hade. Säljaren såg oss som en enklare affär, vi betalade lite under 1.9mil
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Ravens skrev:
Vi köpte huset vi bor i idag med ett bud som var 40k lägre än vad "vinnande" bud hade. Säljaren såg oss som en enklare affär, vi betalade lite under 1.9mil
Det känns ju mer rimligt än de tidigare siffrorna. Men ändå högre än jag skulle trott!
 
A AG A skrev:
Hade jag varit säljaren, så hade jag sålt till någon annan, om man försökte pruta efter vunnen budgivning.
En budgivning vinns inte enbart genom högsta bud. Budgivningen är ett spel, där man kanske håller länge på bud. Sedan kanske höja budet rejält. Sådant får ofta andra spekulanter att ge sig.
Men om du som köpare inte står för dina bud, är du inte att lita på. En sådan köpare kan man bara förvänta sig krångel ifrån. Ständiga samtal, om saker som är trasiga eller hot om dolda fel osv.
Enbart om du hittar ett fel nu, som säljaren håller med om, kan du försöka pruta.
Håller med, har själv sålt till ej högsta bud p.g.a. känslan att de uppskattade och verkade mer medvetna om vad äga hus innebär, aldrig haft något krångel, var ärlig och reko i allt, det varar längst. Det är en lyx att kunna säga så, men då slutpris blev nästan +80% av vad vi väntat oss, så spelade några procent hit eller dit mindre roll, annat kändes bara girigt. När vi köpte fick vi samma hänsyn, vi var ungt par, småbarn, två jobb var men ork och lust till max. Sånt vill man (om man kan) passa vidare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok jag hör vad du säger. Det vore roligt att undersöka detta mer för min bild är att folk i allmänhet vara går på pengarna och kanske då i väldigt speciella fall kan sänka priset kanske max 50 000 kr om jag fick gissa? Jag är förvånad över de summor du säger i alla fall. Man får ju egentligen också veta hur mkt pengar folk har för har man mer pengar är det lättare att avstå.

Sen får man ju hitta på rimliga exempel, man får ju anta att båda alternativen handlar om köpare som har banken/pengarna klart och att det handlar om som du säger känslan av att det blir krångel med den ena....
Jag är absolut inte den som är rik på pengar. Dock är jag tämligen rik på erfarenhet. På så vis vet jag att ca 10% mindre i pengar, ändå kan vara billigt för att undslippa problem. Du, liksom jag, tycks vara en ganska trogen läsare på detta forum. Även du måste ha sett vilka hemska köpare, folk råkar sälja till. Ibland är det tillochmed "den hemska köparen" som startar trådar.

Kan tillägga att även jag tolkat det som TS tror att de andra hoppat av, bara för att de slutade bjuda. Om TS vann budgivningen vore det information som aldrig skulle ha nått TS. Först om de andras bud låg högre än TS, så skulle hon fått veta det.
 
SonjaSt
A AndersS skrev:
Tycker väl inte att det är "snygg" hantering. Först deltar man i budgivning där man är villig att betala en summa, när man sedan vinner den vill man börja prisförhandla (pruta).
det är sant, dock i mitt fall kunde jag bara tittar på huset senare och upptäckte mer 'fel'
 
SonjaSt
A Alexn72 skrev:
Har de dragit sig ur helt eller har de inte velat fortsätta buda?

Vinner man budgivningen så är det de priset som "gäller"

Men om någon drar sig ur helt så är deras bud borta...
ok, ja, de har dragit ur sig budgivningen.
 
SonjaSt
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag håller helt med dig. Men här i tråden verkar det finnas vissa som tycker det är "dålig stil" att inte vilja bjuda över sig själv när någon annan drar sig ur. Säljaren kan välja att sälja till vem som helst till vilket pris som helst. Och som budgivare kan du villkora ditt bud när som helst, dra tillbaka ditt bud när som helst eller ändra ditt bud när som helst.

Folk som blir sura får ju bli sura men för mig är det här en förhandling. Affärer. Motparten är inte min kompis.👍
precis! det är en äffär utan känslor!!. för mig spelar det ingen roll om säljaren är 'sur' på mig och om säljaren väljer att INTE sälja till nån som den inte gillar...helt korkat tycker jag. för det spelar ju ingen roll alls vem som bor i fastigheten sen, när jag har pengen på kontot. och skulle inte heller därför förlora pengar...
 
SonjaSt
A AG A skrev:
Jag är absolut inte den som är rik på pengar. Dock är jag tämligen rik på erfarenhet. På så vis vet jag att ca 10% mindre i pengar, ändå kan vara billigt för att undslippa problem. Du, liksom jag, tycks vara en ganska trogen läsare på detta forum. Även du måste ha sett vilka hemska köpare, folk råkar sälja till. Ibland är det tillochmed "den hemska köparen" som startar trådar.

Kan tillägga att även jag tolkat det som TS tror att de andra hoppat av, bara för att de slutade bjuda. Om TS vann budgivningen vore det information som aldrig skulle ha nått TS. Först om de andras bud låg högre än TS, så skulle hon fått veta det.
men den hemska köparen, vad finns den? spelar det nån roll efter kontraktskrivning? särskild med friskrivningsklausul och dolda-fel-försäkring så förväntar jag inte att höra nåt mer från köparen och jag skulle inte heller som köpare höra av mig till säljaren efter affären. Har köpt ett hus, ingen kompis...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
det spelar ju ingen roll alls vem som bor i fastigheten sen
Det är väl inte konstigt om man föredrar en köpare som man tror ska medföra en smidig affär hellre än en där man anar kommande problem. Vad detta är värt i kronor är nog rätt individuellt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
precis! det är en äffär utan känslor!!. för mig spelar det ingen roll om säljaren är 'sur' på mig och om säljaren väljer att INTE sälja till nån som den inte gillar...helt korkat tycker jag. för det spelar ju ingen roll alls vem som bor i fastigheten sen, när jag har pengen på kontot. och skulle inte heller därför förlora pengar...
Tror du tänker lite inskränkt. Tänk på att en fastighet är inte bara en värdesatt tillgång utan även en känsla. Kanske inte för dig. Men för andra.
Sedan beror det självklart på siffror.
Jag skulle aldrig sälja till vissa i trakten som jag tror att de är sugna att köpa. Bara för att de har uppträtt olagligt i affärer tidigare, eller för de har varit otrevliga. Nej, jag väljer mina köpare och kunder med omsorg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
men den hemska köparen, vad finns den? spelar det nån roll efter kontraktskrivning? särskild med friskrivningsklausul och dolda-fel-försäkring så förväntar jag inte att höra nåt mer från köparen och jag skulle inte heller som köpare höra av mig till säljaren efter affären. Har köpt ett hus, ingen kompis...
Naivt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
men den hemska köparen, vad finns den? spelar det nån roll efter kontraktskrivning? särskild med friskrivningsklausul och dolda-fel-försäkring så förväntar jag inte att höra nåt mer från köparen och jag skulle inte heller som köpare höra av mig till säljaren efter affären. Har köpt ett hus, ingen kompis...
Jag tycker absolut att det spelar roll. Men jag vill att köparen ska känna sig nöjd.
Kanske lite olika hur man ser på det.
Dessutom verkar det finnas köpare som inte bryr sig om dolda fel-försäkringar och friskrivningsklausuler. Har man båda förresten? Känns som det skulle räcka med det ena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.