D Dilato skrev:
"10 år senare vill B separera."

Om den bodelas 50/50 så..ska vinst/förlust delas mellan parterna

Om den inte är bodelad så behöver den ju inte säljas eftersom den då är enskild egendom och inte samboegendom.
Fast vem bodelar en bostad med förlust som man inte äger?
Kan man tvinga någon att göra det?
 
A A-Man_08 skrev:
Fast vem bodelar en bostad med förlust som man inte äger?
Kan man tvinga någon att göra det?
Bodelning

8 § När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Ja alla människor har rätt till sina egna åsikter.
Att ha en åsikt och rätt att uttala den är något helt annat än att ha rätt att leva efter den.
P patriklarsson skrev:
Om någon människa vill mörda andra kommer den också att kunna göra det mest troligt, en lag om att det är straffbart är knappast ett skydd. Så hur ska du förhindra det?
Nu börjar du prata om något helt annat igen.
P patriklarsson skrev:
Du talar om straff för att bryta lagar, när det finns olika lagar i olika länder och du väljer inte vart du föds. Du har heller inte skrivit på att följa några lagar.
Än sen. Det spelar ingen roll.
P patriklarsson skrev:
Du måste väl också inse att dina åsikter är färgade av din uppväxt?
Naturligtvis, det gäller alla inkl. dina.
P patriklarsson skrev:
Du måste inte stödja alla lagar om det strider mot dina åsikter.
Nej, men jag måste följa dem enligt rättssamhället.
P patriklarsson skrev:
Det är enkelt med en lag och ett straff, besvärligt när man ska avtala bort lagar.
Nej, det sker även med andra lagar som är dispositiva.
P patriklarsson skrev:
Ja det tycker jag. Jag tror dock inte staten vill ändra den då det skulle kosta mer.
Det finns många partier i riksdagen och alla tycker inte lika om allt, en del vill förändra på ett sätt som kostar mer. Så det är inte en relevant invändning.

Sen tror jag inte alls att det skulle kosta mer att ta bort sambolagen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Vad är det som säger att den ena eller andra vill skriva ett avtal överhuvud taget?
Vad är det som säger att det är lämpligt att flytta ihop då om man inte kan enas?
P patriklarsson skrev:
När man står där gravida och ska köpa bostad. Ganska sent då att komma överens.
Sent och sent, det lär knappast bli lättare sen.
Jag trodde du skrev att man ska gifta sig om man väntar barn?
P patriklarsson skrev:
Det kan vara så att den ena är på väg att köpa en fastighet när man träffas och att man då flyttar in tillsammans. Ganska oplanerat.
Hur lång process för att köpa en fastighet tänker du dig då?
Man träffas på en fest, blir gravida och upptäcker det efter 2 månader och väljer att köpa bostad och flytta ihop? Man har då rätt lång tid på sig att tänka och gör man inte det så får man acceptera läget.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A A-Man_08 skrev:
Ja det är väl jättebra, köpeavtal eller ägaravtal är väl bra avtal?
Det är jättebra avtal ja, något annat har jag inte påstått
A A-Man_08 skrev:
Det pratas mycket om att man ska ta ansvar , har ansvar att känna till vilka lagar som gäller när man blir sambos.
Ja, är det dumt menar du, att känna till vilka lagar som berör en?
A A-Man_08 skrev:
Som det är idag så behöver man inte ta något ansvar själv, glömde man att skriva att det är en gemensam bostad eller vill ha rätt till hälften så löser lagen det åt en.
Men så vad är problemet?
Den rika behöver inte ta något ansvar och lagen löser det åt hen?

Ska man vara krass har jag inte sagt om jag tycker lagen är bra eller dålig. Jag har försökt förklara lagen för TS som yrar om 4 syskon som ärver en bostad och en massa andra exempel där lagen inte är applicerbar. Det är väl vettigt att känna till och försöka förstå de lagar som gäller, oavsett vad man tycker om dem?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det som säger att det är lämpligt att flytta ihop då om man inte kan enas?
Precis
Fairlane Fairlane skrev:
Sent och sent, det lär knappast bli lättare sen.
Jag trodde du skrev att man ska gifta sig om man väntar barn?
Har man barn bör man gifta sig ja för att skydda sitt/sina barn om något oförutsett händer.
Fairlane Fairlane skrev:
Hur lång process för att köpa en fastighet tänker du dig då?
Man träffas på en fest, blir gravida och upptäcker det efter 2 månader och väljer att köpa bostad och flytta ihop? Man har då rätt lång tid på sig att tänka och gör man inte det så får man acceptera läget.
Det kan vara så att ena partnern har sparat pengar i 10år för att köpa en bostad och i samband med affären träffar denne en luspank partner varpå de bestämmer sig för att flytta in ihop.
Då kan ägaren anse att det är dennes bostad och partnern att de skaffat den för gemensamt bruk vid en ev separation och bodelning.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ska man vara krass har jag inte sagt om jag tycker lagen är bra eller dålig. Jag har försökt förklara lagen för TS som yrar om 4 syskon som ärver en bostad och en massa andra exempel där lagen inte är applicerbar. Det är väl vettigt att känna till och försöka förstå de lagar som gäller, oavsett vad man tycker om dem?
Så om två partners flyttar in i en fastighet som fyra syskon ärver och skriver sig där tillsammans enligt allas samtycke för att stå för underhåll och driftkostnader, används inte bostaden då för gemensamt bruk precis som en hyreslägenhet? Sambos är de ju absolut så länge de bor tillsammans vad gäller möbler mm.
 
P patriklarsson skrev:
Så om två partners flyttar in i en fastighet som fyra syskon ärver och skriver sig där tillsammans enligt allas samtycke för att stå för underhåll och driftkostnader, används inte bostaden då för gemensamt bruk
Jo, men den har inte skaffats för gemensamt bruk, den har bara råkat ärvas utan egentliga intentioner. Således blir den inte samboegendom.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Så vad gäller för hyreslägenhet, måste den också börja hyras för att utnyttjas gemensamt, om någon flyttar in senare kan det inte bli en samboegendom? Nu finns det ju inget värde i en hyreslägenhet, så spelar väl ingen roll?
 
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Precis

Har man barn bör man gifta sig ja för att skydda sitt/sina barn om något oförutsett händer.
På vilket sätt gör det någon skillnad?
P patriklarsson skrev:
Det kan vara så att ena partnern har sparat pengar i 10år för att köpa en bostad och i samband med affären träffar denne en luspank partner varpå de bestämmer sig för att flytta in ihop.
Då kan ägaren anse att det är dennes bostad och partnern att de skaffat den för gemensamt bruk vid en ev separation och bodelning.
Kanske bra då att förtydliga i ett avtal.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Så om två partners flyttar in i en fastighet som fyra syskon ärver och skriver sig där tillsammans enligt allas samtycke för att stå för underhåll och driftkostnader, används inte bostaden då för gemensamt bruk precis som en hyreslägenhet? Sambos är de ju absolut så länge de bor tillsammans vad gäller möbler mm.
Den används möjligen för gemensamt bruk, men den införskaffades inte för det.

Eller, kanske kan det räknas som att bostaden införskaffats för gemensamt bruk om de tillsammans bestämt sig för att slå ihjäl föräldrarna, men då är nog inte sambolagen det stora problemet...
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det som säger att det är lämpligt att flytta ihop då om man inte kan enas?
P patriklarsson skrev:
Precis
Vad är det för svar, goddag yxskaft?

Klarar man inte av att komma överens ska man självklart inte göra varandra med barn ellet ens bo ihop.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den används möjligen för gemensamt bruk, men den införskaffades inte för det.

Eller, kanske kan det räknas som att bostaden införskaffats för gemensamt bruk om de tillsammans bestämt sig för att slå ihjäl föräldrarna, men då är nog inte sambolagen det stora problemet...
Och om fastigheten är belånad, räknas det inte som köp då eller fortfarande ett arv? Om ena föräldern dör och den andre skänker bort huset? Alt värderar och säljer det till barnen?
I det sista fallet gäller alltså sambolagen?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är jättebra avtal ja, något annat har jag inte påstått

Ja, är det dumt menar du, att känna till vilka lagar som berör en?

Men så vad är problemet?
Den rika behöver inte ta något ansvar och lagen löser det åt hen?

Ska man vara krass har jag inte sagt om jag tycker lagen är bra eller dålig. Jag har försökt förklara lagen för TS som yrar om 4 syskon som ärver en bostad och en massa andra exempel där lagen inte är applicerbar. Det är väl vettigt att känna till och försöka förstå de lagar som gäller, oavsett vad man tycker om dem?
Ja det är bra å känna till vilka lagar som gäller.
Men det går inte åt båda hållen eller, När man skaffar barn eller gör andra saker där man går vidare i livet så är ok med "glömde" "tänkte inte på det" det visste jag inte om".

Tänkte man inte eller glömde att man tex inte ägde bostaden så löser lagen det åt den ena partner.
Jag som känner starkt för äganderätten kan tycka att sambolagen gör det väldigt lätt för någon annan att ta någ från den andre.
Men förstår tanken varför den finns men den.
Bör göras om så det ställs krav på sambos att skriva det från början som den ene vill ta 10 år senare eller vad det nu är.

Som sagt inget löser något åt dom rika.
Tvärtom.
 
Sambolagen är väldigt generös.
Ta begränsningsreglerna tex
Det krävs inte att man bott ihop länge för att kräva en delning.

Dessa borde ändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.