J j-o75 skrev:
Men nu handlar det ju i vissa fall om summor som är väldigt stora i förhållande till både storlek på förening och tänkt nytta. Vem ska ens ladda och ska kassören, ideellt , sköta administrationen? Jag har inga problem med kraven om det gällt nybygge eller kommersiella fastigheter eller bostäder. Då är det logiskt.
Jag fattade det som att det bara gäller om man ändrar parkeringen, som jag skrev här (vilket drunknade i bruset).
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fattade det som att det bara gäller om man ändrar parkeringen, som jag skrev här (vilket drunknade i bruset).
Jag såg det nu, men tyvärr gäller det alla. Har man en bit till elskåpet så kan det ju snabbt skena iväg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om vi nu har konstaterat att det troligen inte finns någon väg runt och man inte kan göra något åt det, vilket är den bästa lösningen och hur sköter man betalning
 
D Dilato skrev:
Undantagen har ingen betydelse?

De krav som gäller laddning av elfordon i 8 kap. 4 § första stycket 11 plan- SFS 2020:274 och bygglagen och 20 b § detta kapitel behöver inte uppfyllas vid annan ändring av en byggnad än

1. ombyggnad som omfattar byggnadens elektriska infrastruktur i fall då parkeringen är belägen i byggnaden, och

2. ombyggnad som sker i samband med att ändringsåtgärder vidtas på parkeringen i fall då parkeringen är belägen på tomten till byggnaden
[länk]
Den refererar till 20 b §, Boverket använder 20 c § som krav för retroaktivitet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag såg det nu, men tyvärr gäller det alla. Har man en bit till elskåpet så kan det ju snabbt skena iväg.
Man sätter väl laddboxen på byggnaden så får man köra dit.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Om vi nu har konstaterat att det troligen inte finns någon väg runt och man inte kan göra något åt det, vilket är den bästa lösningen och hur sköter man betalning
Det finns inget krav på att någon specifik person ska kunna ladda, bara att det finns en laddbox.
 
D Dilato skrev:
Man sätter väl laddboxen på byggnaden så får man köra dit.
Det måste man inte alls det.
Laddstolpar kan placeras var som helst.

Steg 1 är att kolla med elektriker var ni kan få mest kraft ifrån.
 
J j-o75 skrev:
Om vi nu har konstaterat att det troligen inte finns någon väg runt och man inte kan göra något åt det, vilket är den bästa lösningen och hur sköter man betalning
Det beror mycket på förutsättningarna.

Montera laddboxen där det redan finns el för en låg installationskostnad.
Köp betaltjänsten av en extern leverantör för minimalt med administration.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det måste man inte alls det.
Laddstolpar kan placeras var som helst.

Steg 1 är att kolla med elektriker var ni kan få mest kraft ifrån.
Det var en lösning på att
Har man en bit till elskåpet så kan det ju snabbt skena iväg.
 
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Man sätter väl laddboxen på byggnaden så får man köra dit.
Laddpunkten måste enligt den kommande förordningstexten finnas vid parkeringen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Laddpunkten måste enligt förordningstexten finnas vid parkeringen.
Sen går det säkert i många fall att anordna parkering där man har laddboxen.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Återkommer med vad de svarar

---

Till:registraturen@boverket.se

ons 10 juli vid 21:18


Anledning till min fråga,

Många ideella föreningar har anläggningar enligt nedan och är oroade av mycket betungande kostnader för små ideella verksamheter med mycket liten nytta för elektrifieringen av fordonsflottan i landet.

Därför önskar vi förtydligande enligt nedan.

På er hemsida hittas följande, (https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/)

"Retroaktiva krav för vissa befintliga byggnader

Därutöver ställs retroaktiva krav, det vill säga krav som omfattar befintliga byggnader även om några andra åtgärder inte vidtas. Dessa krav ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025.

Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.
För ouppvärmda byggnader och för bostadshus ställs inga retroaktiva krav. Detsamma gäller byggnader avsedda för totalförsvaret."

Sedan följer ett citat av PBF 3:20c

Lagstödet för PBF 3:20c är PBL 8:4

I PBL 8:5 begränsas dock PBL 8:4 till

"5 § Kraven i 4 § ska uppfyllas på så sätt att de
1. uppfylls vid nybyggnad, ombyggnad och annan ändring av en byggnad än ombyggnad, och
2. med normalt underhåll kan antas komma att fortsätta att vara uppfyllda under en ekonomiskt rimlig livslängd.
De egenskapskrav som ska uppfyllas vid tillämpningen av första stycket är de krav som gäller när uppförandet eller ändringen görs. Kraven ska uppfyllas i samma omfattning av byggnaden som anges i 2 § första stycket, om inte annat följer av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §.
Det som enligt första och andra styckena gäller i fråga om byggnad ska också tillämpas på andra anläggningar än byggnader."

Därför ber jag er förklara och utveckla lagstödet till er tolkning av PBF 3:20c

Gäller det om ingen ändring enligt PBL 8:5 1. utförts? I så fall med vilket lagstöd?

Gäller det om ingen ändring utförts på själva parkeringsanläggningen men ändringar utförts på andra delar av fastigheten? I så fall med vilket lagstöd?

Med vänliga hälsningar,

Anonym medborgare
 
  • Gilla
  • Älska
mjacobsson och 15 till
  • Laddar…
Vad är straffet om man inte uppfyller det nya kravet?
 
Claes Sörmland
F frause skrev:
Sen går det säkert i många fall att anordna parkering där man har laddboxen.
Yes, notera bara att en parkeringsplats är bygglovspliktig enligt PBL som en övrig anläggning. D v s byggnadsnämnden kan lägga sig i detta via bygglovsprövningen om man vill anordna en ny eller väsentligt ändrad parkeringsplats.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.