Nissens
R Rejäl skrev:
Håller med dig när det gäller motorfordon men inte motorsåg i privatanvändning😉
Det är ju upp till var och en att följa de regler som finns. 😊
 
Blev lite intresserad av den här diskussionen fast med en annan vinkel.
Jag är utbildad på motorsåg för 30 år sedan och jobbade yrkesmässigt i flera år dvs har mer än 80 timmars praktik.
Måste jag lik förbannat ta motorsågskörkortet? Jag menar, tekniken är ju i stort sett densamma och kunskapen har jag ju dokumenterad
 
R
Nissens Nissens skrev:
Det är ju upp till var och en att följa de regler som finns. 😊
Vad får jag för straff av att köra motorsåg hemma hos dig utan körkort?
Kan man polisanmäla tro🫣
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Vad får jag för straff av att köra motorsåg hemma hos dig utan körkort?
Kan man polisanmäla tro🫣
Som sagt, så länge det inte inträffar någon incident så är nog risken rätt liten. Och motsatsen om det händer något…

Men största risken tar väl den som anlitar dig skulle jag tro.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, så länge det inte inträffar någon incident så är nog risken rätt liten. Och motsatsen om det händer något…

Men största risken tar väl den som anlitar dig skulle jag tro.
Men när man hjälper någon frivilligt så kan väl det inte ses som att anlita någon..

Hittar ingen straffpåföljd har letat har du hittat?
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ju upp till var och en att följa de regler som finns. 😊
Ja, och om ni båda tycker ni följer reglerna eftersom det inte finns något klargörande om exakt vad reglerna säger?
Du kan hävda så mycket du vill att någon bryter mot reglerna, men det är fortfarande bara din tolkning (eller den tolkning du ställer dig bakom) det gäller.
Och din tolkning har inte mer lagstöd än @Rejäl ’s tolkning så att påstå att han inte följer reglerna är bara struntsnack, fortfarande.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, så länge det inte inträffar någon incident så är nog risken rätt liten. Och motsatsen om det händer något…

Men största risken tar väl den som anlitar dig skulle jag tro.
Du är ju mer än...

Det sker incidenter och olyckor hela tiden... Kom med lite konkreta exempel eller hävdar du att det ej skett några olyckor med motorsågar där privatpersoner inte är på egen tomt?

/ATE
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Angående motorsågskörkort eller inte, så finns det även en del ”kanske”:
[länk]

Men, personligen skulle jag säga- såga, med valfritt verktyg.
Dock är jag ingen jurist.
Intressant att följa fortsättningen, jag gissar att fler träd kan råka falla i närtid, och en och annan sten kanske olyckligt rullar ut på vägen…
Wow, den var intressant, en sambo är familj men inte bror/syster eller svåger/svägerska.

Sedan kommer vi trådens ämne där det är ok att dra fram motorsågen:
Det borde inte vara skillnad om det är förare av annat fordon och annan väg...

23 Skoterförare (privatperson) som på eget initiativ kapar nytt vindfälle på skoterled för att komma fram

Nej
Inte planerat arbete från styrelsen eller markägare
 
  • Haha
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
P
S Saelen skrev:
Jag är utbildad på motorsåg för 30 år sedan och jobbade yrkesmässigt i flera år dvs har mer än 80 timmars praktik.
Måste jag lik förbannat ta motorsågskörkortet? Jag menar, tekniken är ju i stort sett densamma och kunskapen har jag ju dokumenterad
Bäst svar på den frågan får du nog från Arbetsmiljöverket, skulle jag tro.
https://www.av.se/
Det finns kontaktuppgifter en bit ner på sidan.
 
Nissens
A ArneTW skrev:
Du är ju mer än...

Det sker incidenter och olyckor hela tiden... Kom med lite konkreta exempel eller hävdar du att det ej skett några olyckor med motorsågar där privatpersoner inte är på egen tomt?

/ATE
Nej, varför skulle jag mena det?
Lika lite som jag skulle mena att körkortslösa personer aldrig orsakat trafikolyckor körandes ett fordon.

Men om du sågar av dig ditt eller någon annans ben när du är ute på uppdrag för någon på annans mark så kan du räkna med att det blir en polisutredning som reder ut ansvarsfrågan. Precis som vid en trafikolycka.

Risken för att det uppdagas är väl i stort sett obefintlig om det inte inträffar en allvarligare olycka. Vid mindre incidenter så lär det aldrig hamna i en utredning.

Det verkar som att du inte vill förstå, och då är det ju rätt meningslöst att diskutera.

Fortsätt du med dina uppdrag, det är nog ingen här som har några synpunkter på det, inte jag i alla fall. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, varför skulle jag mena det?
Lika lite som jag skulle mena att körkortslösa personer aldrig orsakat trafikolyckor körandes ett fordon.

Men om du sågar av dig ditt eller någon annans ben när du är ute på uppdrag för någon på annans mark så kan du räkna med att det blir en polisutredning som reder ut ansvarsfrågan. Precis som vid en trafikolycka.

Risken för att det uppdagas är väl i stort sett obefintlig om det inte inträffar en allvarligare olycka. Vid mindre incidenter så lär det aldrig hamna i en utredning.

Det verkar som att du inte vill förstå, och då är det ju rätt meningslöst att diskutera.

Fortsätt du med dina uppdrag, det är nog ingen här som har några synpunkter på det, inte jag i alla fall. 😊
Känns lite som att sparka på en död gris.

Din tes är allså att lagen säger att man måste ha motorsågskörkort för att hjälpa grannen ta ned ett träd.

Men för att lagen ska bry sig måste man såga av sig sitt eget eller grannens ben.

Men det har aldrig hänt så risken är obefintlig ie 0.

Hur att hjälpa grannen blir ett uppdrag förstår jag inte heller.

Finns det några andra arbetsgivar "lagar" du följer? "Förvaring av brännbart material"/"Kemikalier" måste vara en guldgruva i dina diskussioner med släkt och grannar.


För övrigt någon som sett till TS?

/ATW
 
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Blev lite intresserad av den här diskussionen fast med en annan vinkel.
Jag är utbildad på motorsåg för 30 år sedan och jobbade yrkesmässigt i flera år dvs har mer än 80 timmars praktik.
Måste jag lik förbannat ta motorsågskörkortet? Jag menar, tekniken är ju i stort sett densamma och kunskapen har jag ju dokumenterad
Det korta svaret är "Ja", om du ska arbeta med detta.

Du har inte genomgått en praktisk och teoretiskt utbildning, med dokumentation på avlagt prov (som jag tolkar dig).
Det är så föreskrifterna är skrivna idag, och det finns självklart utrymme för tolkningar i många avseenden, där ordvalet är "lämpligen" eller "regelbundet" mm, men när det gäller utbildningskravet så står det "ska".
Sedan har branschen tagit fram en utbildning, som har blivit en praxis att använda sig av.
Mycket för att det är enkelt att få ett stöd i att utbildningen är "tillräckligt bra", när det kommer till juridiska bedömningar, och därför "vågar" ingen avvika från detta, och hitta på egna vägar att gå.
Det är samma med den bransch jag jobbar i (elnät).
Där finns det samma typ av kravbild, och man har utarbetat ESA (eläkerhetsanvisningar).
Det finns ingenting som pekar exakt på att man måste ha ESA, men det blir enkelt att ta stöd i den utbildning som braschen har accepterat.
Man kan uppfinna en egen utbildning, man behöver inte ha just ESA, men då är det väldigt viktigt att den är nogsamt dokumenterad, och att det finns föklarande taxt till de olika delarna.
När det händer en olycka, då har ju någonting gått fel, och då ska det utredas, och en rapport till AV är obligatoriskt.
Då åker förstoringsglaset fram hos AV, och avvikelse från branschpraxis kommer att granskas från alla vinklar, det är från min sida självupplevt, och det är en jobbig process på många sätt.
Dessutom blir det, i min bransch, svårt att göra externa jobb om man inte har just ESA, eftersom många har det inskrivet i sin kravbild i upphandlingar, just för att veta att det är en utbildning som följer praxis.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Det korta svaret är "Ja", om du ska arbeta med detta
Ska man arbeta i egen skog behövs dock inget motorsågskörkort..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska man arbeta i egen skog behövs dock inget motorsågskörkort..
Korrekt.
Det finns beskrivet tidigare, i denna länk:
https://sakerskog.se/2562-2/
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Korrekt.
Det finns beskrivet tidigare, i denna länk:
[länk]
Å arbetar jag åt dig i min enskilda firma behövs väl heller inget motorsågskörkort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.