P paralun skrev:
Jo men Netatmo kommunicerar själv med sina pryttlar via huben och äger en själv som serverar data från en lägenhet utomlands.

Om integrationen:
[länk]
Ja, det skrev @Dowser4711 här ovanför. Det jag lade till var Trafikverkets integration som @Johan Gunverth tipsade om. Med den får jag dock ingen regnmängd hos mig, den stationen ligger en bra bit från mig (6-7km)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jo, men då vet jag inte hur mycket det regnat hos mig.... …
Det stämmer naturligtvis. Kan ju skilja väldigt mycket bara på ett par hundra meter. Framför allt vid kusten. Jag har två stationer 3 och 4 km bort som visar hyfsat rätt regnmängd över tid. Vind, vindriktning, temperatur och fuktighet är dock väldigt nära.
Lösningen med Trafikverkets integration är mest för dem som inte vill skaffa egen väderstation och kunna läsa in live-data.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Netatmo har ju också möjligheten att dela sin data med andra.

Jag lyssnar på "någons" regnmätare i grannskapet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Netatmo har ju också möjligheten att dela sin data med andra.

Jag lyssnar på "någons" regnmätare i grannskapet.
Jo mycket bra funktion och det finns ju några Netatmos därute.
https://weathermap.netatmo.com
Sen kan då även bjuda in till sin egen väderstation.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo mycket bra funktion och det finns ju några Netatmos därute.
[länk]
Sen kan då även bjuda in till sin egen väderstation.
Intressant. Jag hittade 10-15 st i närmaste grannskapet. Alla visar helt olika värden. Luftttrycket och fuktighet borde vara samma, men det diffar 8-10%
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Intressant. Jag hittade 10-15 st i närmaste grannskapet. Alla visar helt olika värden. Luftttrycket och fuktighet borde vara samma, men det diffar 8-10%
Jo en liten utmaning men vissa "fattar inte" det här med att en temperturmätare ska sitta i skuggan.
Sen kan det bli en kompromiss som jag har och det är på en balkong som kortvarigt har sol på morgonen.
Hursomhelst så ser man snabbt vilka som har placerat tempgivaren fel.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Intressant. Jag hittade 10-15 st i närmaste grannskapet. Alla visar helt olika värden. Luftttrycket och fuktighet borde vara samma, men det diffar 8-10%
Om det inte är någon enstaka som sticker ut väldigt, ta ett snitt på allihopa. :)
 
Ja, jag tycker att det är en stor miss hos Netatmo att man bara kan ha en ute-termometer, även om man kan ha ett flertal inomhus termometrar.

Jag har "alltid" mätt temperaturen på flera ställen och tagit lägsta värdet som mitt "riktiga" ute-värde.
Även med en Stevensson skärm är det inte helt idealiskt att ha en enda sensor.
Att både ha en placering på rätt höjd, med god lufttillförsel, ingen kringliggande uppvärmd byggnad och skugga är ofta rätt komplicerat att uppnå.
 
Dags att ta tag i att övervaka frysen, hade en incident i helgen där dörren stod på glänt i >12h utan att den larmade själv (Samsung, den larmar bara en stund sen slutar den, om man missar det så är man fucked...)

Vad jag förstått så är Samsungs "smart" lösning över WiFi helt värdelös och som grädde på moset så kräver den uppkoppling till deras cloud vilket är ett "hard no" ändå. Om det är möjligt att fysiskt hooka in sig någotsånär enkelt på frysens egna sensorer (dörrlarm och temp) så vore det ju optimalt, men jag tvivlar på att samsung släpper den infon.

Jag har nu satt på en enkel sonoff zigbee dörrsensor och skulle gänra kompletera med en tempsensor inne i frysen men det måste ju vara tråd mellan sensor och sändare då man knappast lär ha någon bra täckning innen i frysen plus att batteritiden blir kass i -19C.

Har försökt leta men inte hittat någon lämplig färdig pryl och har inte riktigt ork att bygga något eget nu.

Allt jag hittar med sladd är 433Mhz sensorer, men jag skulle gärna köra zigbee eller WiFi då jag precis fasat ut alla mina gamla 433Mhz prylar när telldus gick bananas och fimpade sitt local API stöd. Behöver inte vara batteridrivet då 220V finns nära.

Någons som gjort något liknande och har några tips på devicer?
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det kryllar som sagt inte av sådana prylar om man inte vill bygga själv (en ESP32 med EspHome och en DS18B20 så är man ju hemma) men Styrahem har ett paket med en Shelly Uni och ett par prober. Det är dock lite DIY, man får själv skala kablarna och skruva ihop det:

[länk]
ok, så det är inte bara jag som är kass på att surfa alltså. Nåväl får väl bygga ihop något, tror jag har det mesta som behövs förutom själva tempsensorn redan. Får helt enkelt prioritera upp det, så jävla surt när frysen strular, inte nog med att man var tvungen att gå igenom och sortera ut vad hade blvit dåligt så var vi tvungna att ta med allt som klarat sig till frugans jobb där det fanns ledigt frysutrymme eftersom den behövde stå avstängd en natt till då kompressern verkade ha gått varm och behövde lungna ner sig eller något innan man kunde slå på den igen. Men man får väl vara glad att den inte pajade i alla fall.
 
Jag har funderat på att bygga nått med en ESP som kör ESPnow för att gå ner förbrukningen, då skulle man kunna köra på batteri utan bekymmer.
Men har inte kommit till skott. 🙄
 
Alfredo Alfredo skrev:
Dessa funkar bra för mig. Batteriet klarar minst ett halvår.

[bild]

Se: [länk]
värt ett försök, hade faktiskt en liggandes i ett rum där jag inte bryr mig nämnvärt om vad det är för temperatur längre.
 
Kan ju vara en fördel att koppla på sig på frysens strömförsörjning. Förutom att batteri inte behövs kan man ju också få en signal om att något är fel med strömmen…eller givaren. Jag skulle köra på ESP32 i närheten av frysens styrkort och en Dallas-givare i en genomföring in till den kalla delen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.