S STB skrev:
Vad är det som framkommit som säger att just TS hyresvärd är oseriös? Det jag ser handlar om andra hyresvärdar som jag kan hålla med om låter oseriösa.

Om TS inte uppfyllt sina plikter enligt avtal har hyresvärden rätt att bli ersatt för den skada som hyresvärden lidit. Det behöver inte stå explicit i avtalet hur ersättningen skall beräknas och hanteras. Har hyresvärden hyrt in en städfirma och vidarefakturerat beloppet tror jag en tingsrätt anser det vara skäligt.

Jag förstår inte ens varför detta fortfarande diskuteras. TS vitsordar en bristfällig städning men anser beloppet oskäligt.
TS har ju uppfyllt sina plikter enligt avtalet, lägenheten är rengjord.
 
S
D Dilato skrev:
Från avtalet
Hyresgäst, som avser att säga upp avtalet skall ställa uppsägningen till SGS Studentbostäder, Bostadsförmedlingen, Kaserntorget 11, 411 18 Göteborg
Ah, du har självklart rätt. Jag missade helt avtalet.
S sprucetwig skrev:
TS har ju uppfyllt sina plikter enligt avtalet, lägenheten är rengjord.
TS vitsordar en bristfällig städning men anser beloppet oskäligt. Se inlägg #1
 
Claes Sörmland
S STB skrev:
TS vitsordar en bristfällig städning men anser beloppet oskäligt. Se inlägg #1
Nåja.

TS:

"Bifogat fick jag bilder på små dammspår i skåp efter dammtrasan, en fläck inuti dragspelet i listen till frysen, vattenfläckar på baksidan av diskhoblandaren, samt enstaka smulor på den utdragbara hängaren till soptunnan."

Inget av detta indikerar bristfällig städning, tvärt om är det helt vanliga saker vid normal städning. Kan man städa ännu bättre? Visst kan man det.
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Men vid flyttstädning är det ju inte en normal städning som efterfrågas det är en flyttstädning.
Det ska städas bakom spis, kyl, frys.
Väggar o tak ska torkas rent. Alla vattenlås ska tömmas osv osv. Knappast en normal veckostädning utan en rätt nogrann städning man ska uppnå. Har bara anlitat städfirma de gånger jag flyttat. Man sparar in en hel dags arbete och klagar någon på städet så skickar man vidare det till städfirman som fixar till det direkt.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zidy skrev:
Här är alla kontraktets punkter:
[bild]
Finns väl ingen anledning att utföra kontroll och städning på jourtid, så den punkten är solklar att stryka.
Det andra beror väl på hur du uppfattar att du städat.
 
Claes Sörmland
S SirMayo skrev:
Men vid flyttstädning är det ju inte en normal städning som efterfrågas det är en flyttstädning.
Det ska städas bakom spis, kyl, frys.
Väggar o tak ska torkas rent. Alla vattenlås ska tömmas osv osv. Knappast en normal veckostädning utan en rätt nogrann städning man ska uppnå. Har bara anlitat städfirma de gånger jag flyttat. Man sparar in en hel dags arbete och klagar någon på städet så skickar man vidare det till städfirman som fixar till det direkt.
Inget av dina exempel har TS fått nedslag på. Tror ingen rör ihop en vanlig snabb veckostädning och en normal flyttstädning. Men flyttstädning kan naturligtvis utföras på olika nivå.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Ah, du har självklart rätt. Jag missade helt avtalet.

TS vitsordar en bristfällig städning men anser beloppet oskäligt. Se inlägg #1
S SirMayo skrev:
Men vid flyttstädning är det ju inte en normal städning som efterfrågas det är en flyttstädning.
Det ska städas bakom spis, kyl, frys.
Väggar o tak ska torkas rent. Alla vattenlås ska tömmas osv osv. Knappast en normal veckostädning utan en rätt nogrann städning man ska uppnå. Har bara anlitat städfirma de gånger jag flyttat. Man sparar in en hel dags arbete och klagar någon på städet så skickar man vidare det till städfirman som fixar till det direkt.
Det står inget om flyttstäd i avtalet. Det står att den ska rengöras väl och det kan man tolka det som att TS har gjort.

Varför är ni så intresserade av att TS ska betala ett företag som uppenbarligen drivs av rövhattar?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan man städa ännu bättre? Visst kan man det.
Så är det. Alla som gjort militärtjänstgöring som befäl vet att det alltid går att hitta någon prick någonstans oavsett hur noga man rengjort/städat. I synnerhet om man vet vart man skall leta. 😀
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Underhållande städnazister i tråden. Kul att reflektera över om dom förökat sig och hur deras avkomma städar.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Så är det. Alla som gjort militärtjänstgöring som befäl vet att det alltid går att hitta någon prick någonstans oavsett hur noga man rengjort/städat. I synnerhet om man vet vart man skall leta. 😀
I flottan körde man det hårdkokta och skalade ägget. Spelar ingen roll hur väl skrubbat golvet är, blir alltid skit på ägget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I flottan körde man det hårdkokta och skalade ägget. Spelar ingen roll hur väl skrubbat golvet är, blir alltid skit på ägget.
He he, ett klassiskt knep även inom armén. Ägget passade man på att lägga i fickan på frukosten och skalade på väg tillbaka till luckan 😀 Rullade under sängarna och bad den stackars soldaten med sängen närmast dörren att ta emot. Man kunde krydda lite genom att be honom äta det 😀
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Varför är ni så intresserade av att TS ska betala ett företag som uppenbarligen drivs av rövhattar?
Vadå rövhatt? Lär dig städa istället slyngel. ;)
Jag hade inte flyttat in utan gnäll i en lägenhet som varit så dåligt städad som beskrivet.

Vissa studentboenden jag haft så bytte man utan tid mellan, utflytt 12, nya hyresgästen in kl 12. Blir det då backning på städ och det är helg så blir det jour, inte konstigt alls.
Jag tog istället en halv hyra i rabatt för kass städning i nivå med det som beskrivs i tråden. En kostnad jag inte tror hyresvärden bjöd förra hyresgästen på.
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.