plåtrickard plåtrickard skrev:
För att man borde få en chans att göra om istället för en räkning direkt...
Fast detta beror ju på om han flyttat ut samma dag som ny hyresgäst kommer. Har en ny hyresgäst kontrakt på lägenheten kan ju inte TS komma hem till dem för att städa, då har han ju bett om en besiktning försent. Så det beror ju på omständigheterna.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Jag tycker för det första att det är väldigt prisvärt att hitta en städfirma som kan komma ut på stört för 2500 kr. Så blir det rent o snyggt till nya hyresgästen.

Att ett jobb tar "5 minuter" har ingen betydelse eftersom det är utkörning med bil, bära upp o ner grejorna osv. Tog troligen mer än 5 minuter för din hyresvärd att boka städföretag. Så även om det tagit 5 minuter för dig med städutrustning på plats tar det givetvis inte 5 minuter nu. Minimum en timme debiterar de flesta företag men såklart inte lätt att sätta sig in.

Med detta sagt tycker jag att du ska betala eftersom du själv håller med om att dessa missar var från dig. Tipset till nästa gång är att boka besiktning av lägenheten en till två dagar innan du ska lämna in nyckeln.

Många säger att man har rätt att åtgärda städningen och det stämmer ju inom perioden man hyr lägenhet men man har ju ingen rätt att komma när nya hyresgäster hyr sagda lägenhet för att åtgärda brister, då kan värden ta in proffs. Vilket jag tror de flesta hyresgäster uppskattar, så slipper man ha fd hyresgästen på plats för att åtgärda brister.
 
  • Gilla
Blueztar och 4 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kombinationen dålig städning, studenter och viljan att testa gränser gör mig nästan säker på att det finns gott om liknande fall, om än mest från första instans.
Jodå, det verkar finnas åtminstone ett par stycken:
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kvinna-slipper-betala-hyresvarden-trots-slarvig-flyttstadning/
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-tvingas-betala-stadnota/
https://www.hemhyra.se/nyheter/linkopingsbo-forlorade-tvist/

Nu framgår det ju inte hur t.ex. avtalsvillkoren varit utformade i dessa fall, men det verkar till synes vara läge att känna sig trygg i att man inte slarvat med städningen.
 
Hur vet du att bilderna är från din lägenhet? De kanske skickar samma bilder till alla.
 
  • Gilla
Franco Franco och 3 till
  • Laddar…
När jag pluggade så varnade man varandra om både nitiska "bovärdar" som hade lite väl petiga krav på städningen, exempelvis var just att man kollade efter skit i kylskåpets tätningslist.
Personligen kan jag tycka att det TS framfört låter som nått inspektören skulle kunna fixat med en trasa på några sekunder i samband med att denne upptäckte det.
En vän fick betala för ett sprucket handfat, vid lite efterforskning var det andra eller tredje gången någon betalade för den sprickan 🙄

Men jag reagerar på de förhållandevis schyssta villkoren för utflyttning.
Där jag bodde skulle man vara utflyttad första arbetsdagen innan utflyttningsdagen om denna inföll på en helg eller röd dag. Jag skulle flytta mellan två lägenheter inom samma bolag, dock under jul/nyårshelgen så det blev nästan en vecka mellan möjlig utflytt och inflytt, frågade om jag kunde få någon dags överlapp för att få ihop flytten, men det var strängt omöjligt då man bara fick ha en lägenhet åt gången, när jag frågade var jag skulle ha mina saker under "dödtiden" så svarade de med "det är inte vårt problem".

Detta var AF Bostäder i Lund, som ägs av en studentorganisation och bara har bostäder till studenter...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag reagerar på de förhållandevis schyssta villkoren för utflyttning.
Där jag bodde skulle man vara utflyttad första arbetsdagen innan utflyttningsdagen om denna inföll på en helg eller röd dag.
Detta är reglerat i jordabalken/hyreslagen, så det är nog därför...
 
Tråkigt för dig. Nu ska ändå sägas att 2500kr är väldigt "billigt" i sammanhanget. De flesta hyresvärdar brukar lägga på någon straffavgift, och summan kan lätt bli det tredubbla.
Erfarenhetsmässigt kan jag bara säga en sak. VAR ALLTID MED PÅ BESIKTNINGEN!
Det spelar ingen roll om man inte har tid. Man får helt enkelt ta sig tid. Det räcker inte att skicka en kompis.
Jag gjorde misstaget att inte vara med en gång för många år sedan. Det kostade oss 15.000kr. Hyresvärden ljög om både avsaknad av städning, samt att vi hade förstört alla tapeter och lister. Det slutade i rätten med förlikning. Vi fick betala skadorna, och hyresvärden rättegångskostnaderna.

När min mammas hus skulle säljas anlitade vi en välkänd städfirma. Jag åkte dit för att godkänna det. Upptäcker dock att de i torkat av fönsterbänkarna överhuvudtaget. Tack vare att de var kvar, var det snabbt löst. Men även stödfirmor missar saker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Regel nummer 1 i livet.
Om de bara tar 5min så borde det vara gjort av dig själv. Annars är det uppenbarligen inte ett 5min problem.

Nr 2 följ avtalet och var med vid besiktning/överlåtning.

Nr 3 välj saker du lägger tid på med omsorg. ( en tvivelaktig städning accepterar man, en bra städning bestrider man.)

Nr 4 skjut inte upp saker till sista dagen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
När min mammas hus skulle säljas anlitade vi en välkänd städfirma. Jag åkte dit för att godkänna det. Upptäcker dock att de i torkat av fönsterbänkarna överhuvudtaget. Tack vare att de var kvar, var det snabbt löst. Men även stödfirmor missar saker.
Var städfirma som städat i huset innan jag flyttade in. Deras protokoll sa att de städat bakom spis, tvättat fönster, rengjort under badkar. Men det var nog 10 år sedan någon av de sakerna gjordes och damm låg i hela huset. Men så var inte säljarna med när de städade (eller besökte hemmet mellan flyttstädning och överlåtelsen).

Så visst måste man vara med. Eller göra det själv (jag har aldrig haft anmärkningar på min egen flyttstädning).
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Av det som framkommit i tråden är det ju en oseriös hyresvärd som satt det här i system. Det moraliskt riktiga är alltså att bestrida oavsett om TS städat ordentligt eller inte.

Eftersom avgifter för felaktig flyttstädning inte nämna i avtalet borde det finnas goda grunder för att bestrida hela fakturan.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Jag tycker för det första att det är väldigt prisvärt att hitta en städfirma som kan komma ut på stört för 2500 kr. Så blir det rent o snyggt till nya hyresgästen.

Att ett jobb tar "5 minuter" har ingen betydelse eftersom det är utkörning med bil, bära upp o ner grejorna osv. Tog troligen mer än 5 minuter för din hyresvärd att boka städföretag. Så även om det tagit 5 minuter för dig med städutrustning på plats tar det givetvis inte 5 minuter nu. Minimum en timme debiterar de flesta företag men såklart inte lätt att sätta sig in.

Med detta sagt tycker jag att du ska betala eftersom du själv håller med om att dessa missar var från dig. Tipset till nästa gång är att boka besiktning av lägenheten en till två dagar innan du ska lämna in nyckeln.

Många säger att man har rätt att åtgärda städningen och det stämmer ju inom perioden man hyr lägenhet men man har ju ingen rätt att komma när nya hyresgäster hyr sagda lägenhet för att åtgärda brister, då kan värden ta in proffs. Vilket jag tror de flesta hyresgäster uppskattar, så slipper man ha fd hyresgästen på plats för att åtgärda brister.
Jamen du har rätt i sak, fast nu har man skjutit mygg med bazooka!
Innan det kommer fram mer fakta skulle jag inte betalat, och gissar att detta är en extrainkomst för uthyraren, fy....
/W
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
S sprucetwig skrev:
Av det som framkommit i tråden är det ju en oseriös hyresvärd som satt det här i system. Det moraliskt riktiga är alltså att bestrida oavsett om TS städat ordentligt eller inte.

Eftersom avgifter för felaktig flyttstädning inte nämna i avtalet borde det finnas goda grunder för att bestrida hela fakturan.
Vad är det som framkommit som säger att just TS hyresvärd är oseriös? Det jag ser handlar om andra hyresvärdar som jag kan hålla med om låter oseriösa.

Om TS inte uppfyllt sina plikter enligt avtal har hyresvärden rätt att bli ersatt för den skada som hyresvärden lidit. Det behöver inte stå explicit i avtalet hur ersättningen skall beräknas och hanteras. Har hyresvärden hyrt in en städfirma och vidarefakturerat beloppet tror jag en tingsrätt anser det vara skäligt.

Jag förstår inte ens varför detta fortfarande diskuteras. TS vitsordar en bristfällig städning men anser beloppet oskäligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S STB skrev:
Vad är det som framkommit som säger att just TS hyresvärd är oseriös?
#23 ?
 
S
Har TS skrivit att han hyrde hos SGS?
 
S STB skrev:
Har TS skrivit att han hyrde hos SGS?
Från avtalet
Hyresgäst, som avser att säga upp avtalet skall ställa uppsägningen till SGS Studentbostäder, Bostadsförmedlingen, Kaserntorget 11, 411 18 Göteborg
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.