nimhed nimhed skrev:
[bild]
Jag har den helmekaniska varianten. Funkar lika bra som en motordriven, förutom när det är riktigt tajt. Den mekaniska vippar över ändläget( eng. ”over-center”) när den har pressat fullt ut.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Nu jäklar ska man gå och bli händig som alla andra här inne. Nu har man verktygen som krävs så inga ursäkter kvar. Förhoppningsvis rasar inte huset ihop när jag börjar renovera på egen hand...
 
  • Flera verktyg för renovering, inklusive en gul och svart vinkelslip som hålls i handen samt andra verktyg och förpackningar på golvet och i lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
klaskarlsson och 18 till
  • Laddar…
Inte så glad i varken loppis eller handverktyg men hittade en stor hyvel, en profilhyvel och en svängborr för totalt 140 kr var svårt att motstå
 
  • Stor hyvel, profilhyvel och svängborr med trähandtag liggande på ett svart underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
M
Beställde lite förbrukningsartiklar från https://www.fine-tools.com ......

Jag har sedan en tid varit nyfiken på limknektar från Dubuque (https://www.fine-tools.com/bar-clamp.html), så ett par 900mm kom med i beställningen. Jag har sedan tidigare limknektar från Faithfull, billigare (gissningsvis halva priset). Faithfull är användbara, speciellt om man hyvlar till en trälist som man knackar in o profilen.

Knektarna från Dubuque behöver ingen trälist, de är redan vridstyva och därmed också tyngre. Tyngre men fortfarande väldigt lätthanterliga, speciellt jämfört med Bessey KREV (som jag sålt förutom 2st 1200mm).

Min slutsats: Faithfull fungerar för hobbysnickrande, man kan kanske köpa 2st Fathfull för priset av en Dubuque. Dubuque gör samma sak men är mycket trevligare att arbeta med. Bessey KREV är otroligt otympliga och jag har sällan, nästan aldrig behov av dess större kraft.

För en hjälp att använda/utvärdera ovan så har jag nästan inga vanliga skruvtvingar utan använder/gillar:
Bessey KliKlamp, tvingar av trä med hävstång (tex Klemmsia och liknande) samt Bessey DuoKlamp.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Beställde lite förbrukningsartiklar från [länk] ......

Jag har sedan en tid varit nyfiken på limknektar från Dubuque ([länk]), så ett par 900mm kom med i beställningen. Jag har sedan tidigare limknektar från Faithfull, billigare (gissningsvis halva priset). Faithfull är användbara, speciellt om man hyvlar till en trälist som man knackar in o profilen.

Knektarna från Dubuque behöver ingen trälist, de är redan vridstyva och därmed också tyngre. Tyngre men fortfarande väldigt lätthanterliga, speciellt jämfört med Bessey KREV (som jag sålt förutom 2st 1200mm).

Min slutsats: Faithfull fungerar för hobbysnickrande, man kan kanske köpa 2st Fathfull för priset av en Dubuque. Dubuque gör samma sak men är mycket trevligare att arbeta med. Bessey KREV är otroligt otympliga och jag har sällan, nästan aldrig behov av dess större kraft.

För en hjälp att använda/utvärdera ovan så har jag nästan inga vanliga skruvtvingar utan använder/gillar:
Bessey KliKlamp, tvingar av trä med hävstång (tex Klemmsia och liknande) samt Bessey DuoKlamp.
Tack för en intressant utvärdering!

Fint att du har hittat grejor som möter dina behov. Skulle dock vara intressant — åtminstone för mig, men kanske för andra också — att få veta vad du främst gör när du använder dina tvingar.

Humidorer, lutor/gitarrer, möbler eller allsköns… …behoven växlar ju.
//Ronnie
 
  • Haha
Fluxor
  • Laddar…
M
Köksskåp, över- och under (stommar/hyllor i trä, dörrar blir i mdf, lådorna vet ej ännu) är det som är påbörjat men listan är lång ...
 
Fick 5 min på Skene Järn av frugan. Hann rafsa med mig en hylsnyckelsats på kampanj och lilla snabbvinkeln. 😅

Hylsnyckelsats och en Hultafors snabbvinkel i en öppen orange verktygslåda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Tack för en intressant utvärdering!

Fint att du har hittat grejor som möter dina behov. Skulle dock vara intressant — åtminstone för mig, men kanske för andra också — att få veta vad du främst gör när du använder dina tvingar.

Humidorer, lutor/gitarrer, möbler eller allsköns… …behoven växlar ju.
//Ronnie
Haha, vem i hela Hälsingland bygger humidorer och lutor 😅
 
F Fluxor skrev:
Haha, vem i hela Hälsingland bygger humidorer och lutor 😅
Vet inte hur det ser ut i just Hälsingland men det är fler i riket än du tror… 😉

Och det är finsnickeri på riktigt!
//Ronnie
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Q
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fick 5 min på Skene Järn av frugan. Hann rafsa med mig en hylsnyckelsats på kampanj och lilla snabbvinkeln. 😅

[bild]
Mistänkt små verktyg.Erkänn att hon inte vet nåt om hultafors minstingen. Frågan är om hon ens fått se hylsnyckelsatsen 😂
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man alltså typ chiptrimma oscilloskop nuförtiden?
Såg du när det begav sig när man upptäckte hur man kunde slå på full upplösning på bilden på den billigaste Flir termokameran?
Man "uppgraderade" en 60x80 pixel till 240x360 bara genom ett mjukvaruhack (eller vilka upplösningar det nu var).
Så en 8kkr kamera plötsligt fick samma prestanda som en 40kkr.
 
Mikael_L
K Keld skrev:
[bild]
Nu är ju frågan: Vågar man hacka den till ca dubbla prestandan, som inte behövs för mina behov? 🤔
4-kanals och allt ! 👍
Ja lite avis blir jag nog, jag sitter ju fortfarande med katodstrålerör ... ;)
Iofs det lite småkultiga HP54600A, som faktiskt är på 100MHz.
Men strikt talat använder jag inte det alls längre, borde väl försöka sälja bort det istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Q Qjanto skrev:
Mistänkt små verktyg.Erkänn att hon inte vet nåt om hultafors minstingen. Frågan är om hon ens fått se hylsnyckelsatsen 😂
Jodå. Hon stod utanför entrén med armarna i kors. Fick hitta på något om att grejerna fanns på inköpslistan ”sedan länge”. 😄
 
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 4 till
  • Laddar…
Vart väl inte så mkt verktyg, men tillbehör iaf.
Ska såga en del cembrit skivor, så behövde klinga till sänksågen. Kommer psykologiskt må dåligt över ”slitaget” på TS55 an 🤣

Vart förvånad över hur stort 5.5 Ah batteriet var. Ställde ett 5.0 Ah bakom som jämförelse.
Sen kom visst en liten vinkelhake med i beställningen oxå.
 
  • Festools batterier på 5.5 Ah och 5.0 Ah, sågklinga, vinkelhake och tumstock på ett bord i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Q
Är det inte så att den är så mycket större pga att det är en "high output" batteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.