bergstrollet skrev:
Swedol har en GCM10 S för 4995kr, vad är det för skillnad på dessa sågar? Skiljer sig dem åt när det gäller tillverkningsland?
Tillverkningsland vet jag inte hur det ligger till med, men du kan jämföra dessa sågar på bosch.se Klicka på "verktyg för industri och hantverk" o hitta sen de stationära sågarna. Där kan du göra direkta produktjämförelser, och titta på vilka spceifika egenskaper de oliak sågarna har.

//Daniel
 
bergstrollet skrev:
Swedol har en GCM10 S för 4995kr, vad är det för skillnad på dessa sågar? Skiljer sig dem åt när det gäller tillverkningsland?
S-versionen har slidefunktion och den utan S har inte det:)
 
Mikael_L
bergstrollet skrev:
Beijer har en GCM10 för 3870 kr, är det ett bra pris.
Jag bör väl köpa en extra klinga med en gång, för lite finsågning (parkett, lister mm). Eller är sågen för "grov" för det?
GCM10S har slidfunktion, GCM10 är utan. (ursäkta att jag härmas... ;))

Vad ska du göra, generellt skulle jag hellre rekomendera GCM10S (Även Jula har den för 4995:) .
Men det beror också lite på arbetsuppgifterna. Med 10S kan du kapa och gera mycket bredare reglar, plankor och lister. Om du tänker bygga altan, carport, garage eller bygga ut huset kommer du kanske inte klara dig med GCM10.

Sen kan du också titta på GCM8S, den tycker jag verkar vara riktigt trevlig. Begränsningen med den är då kaphöjden då det är mindre klinga. Bosch anger endast 42mm maxhöjd vid 45° lutning. Detta ifrågasätter jag, då jag dels mätt på en och inte kunnat se något som skulle ta i någonstanns även om man har en 45mm regel (Känns ju som minimukravet!) dels har minst en ägare av sådan såg rapporterat här i forumet att 45mm i 45° inte är några problem.
Den sågens största förtjänst tycker jag är måtten och vikten (inte priset). Lätt att bära omkring mellan olika arbetsplatser och upp/ner i trappor. Tar mindre plats när den inte används.

Sen finns det många andra fina sågar att välja på med... ;)
Själv har jag en Makita LS0714, bra såg, men högt oljud (men det verkar de flesta sågar lida av).
Många rekomenderar deWalt, jag är inte riktigt impad av dom, men den jag användt var iofs faktiskt riktigt "tyst", och det är ju en trevlig egenskap.

Kvalitetssågar som dessa blir knappast för grova för lister, dom är tillräckligt stablia och glappfria oavsett storlek. Det är endast klingan som kan vara för grov. Tänk också på att hur fintandad klinga du än har så blir det inte fint om den är ovass eller skadad. Köp bra klingor och skicka för slipning när dom börjar tappa skärpa.

En bra manuell gersåg ger det allra bästa resultatet om du vill kapa/gera lister. Men ackordet blir dock lidande.
 
Fick äntligen hem min Kap- & Gersåg idag...

Ligger i en låda i väntan på jobb men får nog packa upp den i helgen och klämma och känna lite! ;)

P.Hagel: Välkommen till dett forumet också
(Börjar bli en hel del VW-tokar här nu!)
 
Okej! Då förstår jag vad S:et står för...
Om jag bestämmer mig för en Dewalt 707 eller en Bosch GCM8s... kommer det uppstå situationer då inte sågen räcker till?
Det känns som om de klarar av alla sågningar som behövs vid husbygget.

Ett par snickare som jag känner använder Dewalt 707, då borde det ju räcka till mig som bygger i betydligt "lugnare" tempo.
 
Den går på många byggen fortfarande och säljer väldigt mycket, men om man ändå ska köpa en såg så kanske det kan vara värt att få några extra finesser. Spårfräsning, laser (om man vill ha det), samt att 707:an är ganska trög på ett sätt som "inga" nya sågar är. Man får skjuta på den på ett annat sätt än en ny Makita eller Bosch. Som allroundmaskin för nån som ska ha en enda gerkap är den lite för "smal" tycker jag.
 
P-plats skrev:
Fick äntligen hem min Kap- & Gersåg idag...

Ligger i en låda i väntan på jobb men får nog packa upp den i helgen och klämma och känna lite! ;)

P.Hagel: Välkommen till dett forumet också
(Börjar bli en hel del VW-tokar här nu!)

Tack,jo här fanns ju mycket mat nyttigt för en tvätt äkta amatör som jag.
Som förser proffsen med allehanda varaor på jobbet.
 
Idag fick jag ur GCM8 :an och provade lite...
Att gera en 45X95 regel i 45´ och 45´sendsågning var inga som helst problem trotts att den "bara" ska klara 42mm!?

Väntar bara på lite mer jobb så ska vi se vad den går för...
 
Snailman
Ja, skriv gärna hur det går, tänker nog skaffa en sådan...
 
Jag har en GCM8S sedan ett tag tillbaka. Mycket trevlig maskin, håller helt med de andra på forumet som gillar den.
 
Ja den går som tåget..
Men jag håller fast vid att 10SD är bättre om man skall ha den till hela husbygget, från stomning till listning..!!.
 
Definitivt. Men jag flyttar runt den mellan olika byggen, upp och ner till bilen hela tiden. Jobbar ofta i lägenheter med ont om plats också. Hade inte fungerat alls med 10:an för mig.
 
Då har jag fått hem skenor till cirkelsågen idag...
Blev en lång och en kort samt skarvjärn så nu ska jag bara komma på nåt att kapa.

Kanske ska se till at bygga en snickarbod då jag köpte en bil häromdagen som tar upp garaget nu! :)
 
Så idag kom min GCM 8S. Var egentligen ute efter en "tyst" såg, men priset på denna tillsammans med GTA3700 sågbordet gjorde att jag var tvungen att slå till.

Sen är det svårt att förklara för små toddlers vad en gersåg egentligen är :) Så länge den står hemma i en överfull lägenhet i väntan på bygget ska dra igång så får väl det här funka - Yeehaa! (This stunt is performed in a parent controlled environment by professional stunttoddlers. Please do not try this at home.)
 
  • ida_gersåg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
En spark med lilla foten, lite blod på parketten ...
Klingan är vass även när den står still. :surprised:

Ähhh, inte så allvarligt menat, tjejen min blir galen på mig hela tiden, då jag låter vår dotter fingra på nästan vad som helst bland mina verktyg.
Hur ska dom annars lära sig nåt?

Grattis till sågen, förövrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.