M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså
Gör inte det! Luktar bluff. Kolla med banken om den nu finns
 
M miruli skrev:
Begär att en mäklare ska bistå med pappershanteringen och tillträdet. De tar en summa för det som ni delar på.
Det är viktigt att det sköts på ett korrekt sätt så att det inte blir något överföringsfel eller penningtvätt.
I Sverige är det egentligen väldigt enkelt att göra upp en fastighetsaffär och det finns till och med exempel på Lantmäteriets hemsida på hur ett köpebrev ska se ut och vilka formella krav som ska vara uppfyllda för att vara giltigt.

Tillsammans med lite förståelse för familjejuridik så är de allra flesta affärer väldigt enkla att genomföra på egen hand och inblandning av mäklare är oftast helt onödigt. Problem med lagfartsansökan kan också ofta lösas relativt enkelt om köpare och säljare är samarbetsvilliga och medgörliga.

Som jag förstått så vill TS slippa betala för de kostnader som är förknippade med att ta in mäklare för att upprätta kontraktet. Köparens bank verkar då ha synpunkter på att det är en privat affär och vill ha lagfarten på plats innan lånen betalas ut.


För de som skriver bluff, så tror jag inte alls att detta rör sig om en bluff utan om en banktjänsteman som vill komma förbi interna regler om att inte handlägga fastighetsaffärer utan mäklare inblandad.

Mitt råd som tidigare till TS, trots det jag skrivit ovan, är att bita i det sura äpplet och betala för att få kontraktet upprättat av mäklare och för att sköta om tillträdet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vill också tillägga att bankerna stramat åt de interna reglerna om privata affärer på senare år, så även om ni löste eran privata affär galant för 5-10-15 år sen med eran bank, så är sannolikheten stor att det inte skulle fungera lika smidigt idag. Bankerna skyller så klart det på penningtvätt, kundnytta etc.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S sin skrev:
I Sverige är det egentligen väldigt enkelt att göra upp en fastighetsaffär och det finns till och med exempel på Lantmäteriets hemsida på hur ett köpebrev ska se ut och vilka formella krav som ska vara uppfyllda för att vara giltigt.

Tillsammans med lite förståelse för familjejuridik så är de allra flesta affärer väldigt enkla att genomföra på egen hand och inblandning av mäklare är oftast helt onödigt. Problem med lagfartsansökan kan också ofta lösas relativt enkelt om köpare och säljare är samarbetsvilliga och medgörliga.

Som jag förstått så vill TS slippa betala för de kostnader som är förknippade med att ta in mäklare för att upprätta kontraktet. Köparens bank verkar då ha synpunkter på att det är en privat affär och vill ha lagfarten på plats innan lånen betalas ut.


För de som skriver bluff, så tror jag inte alls att detta rör sig om en bluff utan om en banktjänsteman som vill komma förbi interna regler om att inte handlägga fastighetsaffärer utan mäklare inblandad.

Mitt råd som tidigare till TS, trots det jag skrivit ovan, är att bita i det sura äpplet och betala för att få kontraktet upprättat av mäklare och för att sköta om tillträdet.
Jag gillar ditt inlägg men är tveksam om jag ska behöva ta kostnaden för att köparen inte kan ordna ett rent lånelöfte. Jag har alltså sålt ett hus tidigare, för närmare 20 år sen, så jag vet hur man skriver ett kontrakt och köpebrev. (Och som Sin skriver så finns de ju vägledning att få) Mäklarens stora insats är ju normalt att ordna fram en köpare och därtill få ett marknadsvärde. Nu löste jag det på egen hand, och priset är marknadsmässigt. Får banken, mot en avgift, hantera lagfartsansökan så borde det vara lika säkert som om en mäklare är inblandad.
 
  • Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag förstår inte varför du drar ut på detta. Om jag förstått det rätt så löser sig allting om du tar in en mäklare.

I så fall är den stora frågan varför du inte gör det…
För att det är ett oskäligt krav från banken som orsakar mig en kostnad i onödan.
 
  • Gilla
Namnethär och 6 till
  • Laddar…
Nissens
M Matador01 skrev:
För att det är ett oskäligt krav från banken som orsakar mig en kostnad i onödan.
Att ha en mäklare är långt ifrån oskäligt. Och kostnaden är småpengar. Det måste ligga något annat bakom. Tänker du låta affären gå i stöpet på grund av det så kan du inte vara speciellt intresserad av att sälja.
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
P
M Matador01 skrev:
Får banken, mot en avgift, hantera lagfartsansökan så borde det vara lika säkert som om en mäklare är inblandad.
Ge den kostnaden till mäklaren istället. Det bör ju inte vara så många timmars arbete för dem
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Lita inte på köparen . Ta reda via lagen vad händer om du ger lagfarten innan du får betalt
 
M Matador01 skrev:
Jag gillar ditt inlägg men är tveksam om jag ska behöva ta kostnaden för att köparen inte kan ordna ett rent lånelöfte. Jag har alltså sålt ett hus tidigare, för närmare 20 år sen, så jag vet hur man skriver ett kontrakt och köpebrev. (Och som Sin skriver så finns de ju vägledning att få) Mäklarens stora insats är ju normalt att ordna fram en köpare och därtill få ett marknadsvärde. Nu löste jag det på egen hand, och priset är marknadsmässigt. Får banken, mot en avgift, hantera lagfartsansökan så borde det vara lika säkert som om en mäklare är inblandad.
Har ni kommit överens om pris och villkor för affären så bör det vara den part som inte kan leva upp till villkoren som tar kostnaderna.

Så i det här fallet tycker jag nog att det faller på köpare att betala för kostnaden för mäklare om den inte kan eller vill ordna fram en bank som vill accepterar det kontrakt och köpebrev ni tagit fram.
 
  • Gilla
  • Wow
Namnethär och 6 till
  • Laddar…
Är huset värderat av mäklare? Det är väl ändå så att banken lånar ut pengar till köparen med huset som säkerhet. Vi har nyligen förhandlat om vårt byggkreditiv till bolån och då var värderingen utgångspunkt för hur mycket vi fick låna.
 
Säg att du inte kan ge lagfart innan dina lån är betalda, sånt som flera redan påpekat, görs i ett svepnär de betalar, på banken och med kontakt med din bank.

Eller har du inga lån?
 
1 1956 skrev:
ger lagfarten
H hemix skrev:
ge lagfart
Vad menar ni med att "ge lagfart"?
 
  • Gilla
  • Haha
Bgin och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är normalt numera att bankerna kräver en Mäklare inblandad. Normalt sett är det säljarens kostnad men ni kanske kan dela ?
I detta fall är det köparn som får betala för mäklare om banken kräver det.
 
  • Gilla
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
M Megaforce skrev:
I detta fall är det köparn som får betala för mäklare om banken kräver det.
Eller byta bank etc.
Men ja, det är köparens problem att lösa efter att kontraktet är undertecknat.
 
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
M Maggan Maxie Wennberg skrev:
Är huset värderat av mäklare? Det är väl ändå så att banken lånar ut pengar till köparen med huset som säkerhet. Vi har nyligen förhandlat om vårt byggkreditiv till bolån och då var värderingen utgångspunkt för hur mycket vi fick låna.
Det är inte riktigt jämförbart, men banken ifrågasätter ju inte värderingen utan bara säkerheten. Beträffande din fråga så är svaret både Ja och Nej. Det här kunde nästan vara värt en egen tråd, men köparen dök upp först och visade sitt intresse. (Djungeltelegrafen när jag berättade för folk att jag tänkte sälja.) Då bjöd jag hem en mäklare för att lägga ut det på marknaden och få en värdering. Mäklarens förslag var i linje eller i underkant med vad jag förväntade mig. Dock skulle arvodet bli extremt, runt tio procent av priset! Fast arvode, plus Hemnet (tar alla nu) plus extra för prospekt och bilder (har ni varit med om det?) Just det sista: att mäklarens arvode inte täcker ens ett prospekt gjorde mig sur. Men muntlig värdering finns plus Booli-värdering som jag skickade till köparen. Där ligger fastigheten i det undre spannet, vilket banken lätt kan konstatera om de orkar logga in på datorn.
 
  • Gilla
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.