TRJBerg TRJBerg skrev:
Fel. En sparbank är inte Swedbank.
Tja, i praktiken så..

Ett samarbete är sedan lång tid tillbaka etablerat mellan sparbankerna och Swedbank med dotterbolag på den svenska marknaden. Samarbetet har sin grund i en gemensam historia och värdegemenskap och omfattar 58 sparbanker varav fem är av delägda av Swedbank.

Swedbanks kunder har genom samarbetet tillgång till sparbankernas rikstäckande kontorsnät med cirka 200 kontor där de kan använda Swedbanks och dotterbolagens produkter och tjänster. Omvänt gäller samma möjlighet för sparbankernas kunder.
https://www.swedbank.com/sv/om-swedbank/organisation/sparbankssamarbetet.html
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Jag hade inte godkänt något utan ett korrekt undertecknat avtal där villkor för köpet finns specificerade tex datum när betalning skall vara dig tillhanda ect.
Troligtvis hade jag video dokumenterat händelsen som extra säkerhet för vad som varit bestämt.

Om banken nu kräver att lagfart ska överlämnas så hade jag krävt nån form av säkerhet från banken att dom betalar när du uppfyllt din del av avtalet men jag hade nog pratat med jurist om detta för det låter suspekt om du inte har fått garantier från banken om betalningen???
 
D Dilato skrev:
Tja, i praktiken så..

Ett samarbete är sedan lång tid tillbaka etablerat mellan sparbankerna och Swedbank med dotterbolag på den svenska marknaden. Samarbetet har sin grund i en gemensam historia och värdegemenskap och omfattar 58 sparbanker varav fem är av delägda av Swedbank.

Swedbanks kunder har genom samarbetet tillgång till sparbankernas rikstäckande kontorsnät med cirka 200 kontor där de kan använda Swedbanks och dotterbolagens produkter och tjänster. Omvänt gäller samma möjlighet för sparbankernas kunder.
[länk]
Sparbankerna äger också kring 10% av Swedbank.

Vidare så har de fristående Sparbankerna inga aktieägare utan finns för att främja sina kunders intressen istället för att generera vinst för aktieägare. Ogillar man ”bankernas övervinster” eller vad det nu brukar heta när det gnälls på bankerna så finns de fristående sparbankerna där som ett alternativ med en färdig lösning.

https://sparbankerna.se/om-sparbankerna.html
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Sparbankerna äger också kring 10% av Swedbank.

Vidare så har de fristående Sparbankerna inga aktieägare utan finns för att främja sina kunders intressen istället för att generera vinst för aktieägare. Ogillar man ”bankernas övervinster” eller vad det nu brukar heta när det gnälls på bankerna så finns de fristående sparbankerna där som alternativ.

[länk]
Jag är kund i Sparbanken Skåne 🤓och i Skandia, Danske, Lunar (inte länge till, dom inför avgifter och sänker räntan), Marginalen, Resurs (4.1% ränta men snart 3,85) och Multitude Bank (4.3% ränta).
 
D Dilato skrev:
Jag är kund i Sparbanken Skåne 🤓och i Skandia, Danske, Lunar (inte länge till, dom inför avgifter och sänker räntan), Marginalen, Resurs (4.1% ränta men snart 3,85) och Multitude Bank (4.3% ränta).
Sparbanken Skåne är väl ett special case där de ägs av Swedbank tillsammans med någon annan Sparbank.
 
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
När vi mäklare gör upp affären så bokas tillträdet med banken, de sitter ned vid samma tidpunkt och de är med på distans, köpebrevet skrivs på och scannas till banken tillsammans med likvidavräkning som betalar ut pengarna och löser säljarens lån om de finns, så fullt normalt förfarande.

Jag rekommenderar ta kontakt med mäklare istället för kontraktsskrivningen och tillträde
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Det går överhuvudtaget inte. Det kommer ingen lagfart från lantmäteriet förrän köpet är klart
 
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Nu skall jag inte jämföra banken med blocket, men känns det normalt att först skicka varorna och få betalt efter att de kommit fram till Arvidsjaur?
 
K kortis skrev:
Det går överhuvudtaget inte. Det kommer ingen lagfart från lantmäteriet förrän köpet är klart
Lantmäteriet kollar inte om medlen förts över enligt köpebrevet. Så det påverkar inte lagfarten.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Som de flesta redan sagt: När jag köpte fastighet direkt utan mäklare, träffades vi alla på banken så att lån, betalning och inte minst pantbrev(!) klarades av. Naturligtvis ingen lagfart utan betalning. Din eller köparens bank borde inte spela någon roll(?)
 
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Begär att en mäklare ska bistå med pappershanteringen och tillträdet. De tar en summa för det som ni delar på.
Det är viktigt att det sköts på ett korrekt sätt så att det inte blir något överföringsfel eller penningtvätt.
 
Skoj med så många inlägg här
I iakerb skrev:
Som de flesta redan sagt: När jag köpte fastighet direkt utan mäklare, träffades vi alla på banken så att lån, betalning och inte minst pantbrev(!) klarades av. Naturligtvis ingen lagfart utan betalning. Din eller köparens bank borde inte spela någon roll(?)
elpaco elpaco skrev:
Nu skall jag inte jämföra banken med blocket, men känns det normalt att först skicka varorna och få betalt efter att de kommit fram till Arvidsjaur?
Faktum är det är en ganska relevant jämförelse. Jag sa direkt till köparen att det kändes som att det var som att lämna över bilnyckeln och skriva under ägarbeviset för att sen vänta på pengarna, inte så många som gör det väl?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Det är alltså banken och inte köparen som krånglar. Jag har föreslagit just att vi möts på banken tillsammans med den bankman som utfärdat lånelöftet. Bankkillen hänvisar till att deras jurist kräver en mäklare för att slutföra affären. (Möjligen kan ju denna regel vara logisk vid affärer inom en familj, men inte annars.)
Köparen får skaffa en bank som vet hur fastighetsaffärer genomförs. Det förfarande du beskriver är som upplagt för tråkigheter, speciellt för dig som säljare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Dilato skrev:
Tja, i praktiken så..

Ett samarbete är sedan lång tid tillbaka etablerat mellan sparbankerna och Swedbank med dotterbolag på den svenska marknaden. Samarbetet har sin grund i en gemensam historia och värdegemenskap och omfattar 58 sparbanker varav fem är av delägda av Swedbank.

Swedbanks kunder har genom samarbetet tillgång till sparbankernas rikstäckande kontorsnät med cirka 200 kontor där de kan använda Swedbanks och dotterbolagens produkter och tjänster. Omvänt gäller samma möjlighet för sparbankernas kunder.
[länk]
Fortfarande är en sparbank en helt juridiskt fristående bolag/förening. Det finns flera sparbanker, de flesta (alla?) använder Swedbanks datasystem och nät. Men sparbankernas kunder och "affärer" har Swedbank inget att göra med. Om inte annat sätter lagregleringen och FI p för det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
M Matador01 skrev:
Skoj med så många inlägg här


Faktum är det är en ganska relevant jämförelse. Jag sa direkt till köparen att det kändes som att det var som att lämna över bilnyckeln och skriva under ägarbeviset för att sen vänta på pengarna, inte så många som gör det väl?
Jag förstår inte varför du drar ut på detta. Om jag förstått det rätt så löser sig allting om du tar in en mäklare.

I så fall är den stora frågan varför du inte gör det…
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.