P Pligg85 skrev:
Det är väl inget konstigt med att vilja ha en starkare valuta och en krona som behåller sitt värde och köpkraft.

Är bara "Kung i baren, och låna vad som går, inflationen äter upp lånen"-tänkarna som tycker det är kalas med låneträsket och kunna låna miljoner billigt utan avsikt att betala tillbaka.
Man kanska ska vara lite försiktig innan man tillskriver varenda en av sina motståndare den typen av negativa egenskaper utan att man känner särskilt många eller ens någon av dem personligen.
 
  • Gilla
hellem och 3 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Man kanska ska vara lite försiktig innan man tillskriver varenda en av sina motståndare den typen av negativa egenskaper utan att man känner särskilt många eller ens någon av dem personligen.
Andelen som vill ha skräpvaluta och att inflationen äter upp alla krediter är väl ändå de som lånar för mycket.

De tycker att det är häftigt när bostaden ökar miljoner i värde och rättfärdigar ett slösande med maxade krediter och skjuter upp betalningen i hopp om att den aldrig kommer.

Sen fyrdubblades räntekostnaden, huset började tappa och då var det inte roligt längre.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Andelen som vill ha skräpvaluta och att inflationen äter upp alla krediter är väl ändå de som lånar för mycket.

De tycker att det är häftigt när bostaden ökar miljoner i värde och rättfärdigar ett slösande med maxade krediter och skjuter upp betalningen i hopp om att den aldrig kommer.

Sen fyrdubblades räntekostnaden, huset började tappa och då var det inte roligt längre.
Eller så är det Riksbankens skyldighet att sänka räntan när inflationen sjunker. Men vad vet jag, jag är väl partisk som har miljonlån…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Andelen som vill ha skräpvaluta och att inflationen äter upp alla krediter är väl ändå de som lånar för mycket.

De tycker att det är häftigt när bostaden ökar miljoner i värde och rättfärdigar ett slösande med maxade krediter och skjuter upp betalningen i hopp om att den aldrig kommer.

Sen fyrdubblades räntekostnaden, huset började tappa och då var det inte roligt längre.
Du har en väldigt barnslig syn på nationalekonomi. Med ditt resonemang borde ju kronan vara stark nu. Att vi höjer räntan för att mota bort inflationen är självklart. Men det finns inget självändamål med att ha högre ränta än nödvändigt. I princip alla bostadslån återbetalas i Sverige, svårt att förstå ditt resonemang. Ingen kommer undan med att inte betala tillbaka sina lån. Och hur blir det mer sannolikt att lån återbetalas av att räntan är hög? För mig låter det tvärtom som att det blir mer sannolikt att höga räntor orsakar värdeminskning på bostäder och folk därför riskerar att inte kunna betala tillbaks lånen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Du har en väldigt barnslig syn på nationalekonomi. Med ditt resonemang borde ju kronan vara stark nu. Att vi höjer räntan för att mota bort inflationen är självklart. Men det finns inget självändamål med att ha högre ränta än nödvändigt. I princip alla bostadslån återbetalas i Sverige, svårt att förstå ditt resonemang. Ingen kommer undan med att inte betala tillbaka sina lån. Och hur blir det mer sannolikt att lån återbetalas av att räntan är hög? För mig låter det tvärtom som att det blir mer sannolikt att höga räntor orsakar värdeminskning på bostäder och folk därför riskerar att inte kunna betala tillbaks lånen.
Kronan blir inte starkare när omvärlden höjer sina räntor i samma eller högre takt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och lånen blir inte återbetalda snabbare när räntan är hög..
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Ingen kommer undan med att inte betala tillbaka sina lån.
Så du är säker på att alla som har lån idag kör fullständig amortering och dör skuldfri?

Är enligt min mening en tävling med att värdera upp sina boenden och begära amorteringsfritt med högsta önskan att dö i mångmiljonskuld 85 år efter man föddes fri...
 
  • Gilla
  • Haha
Rolle314 och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Så du är säker på att alla som har lån idag kör fullständig amortering och dör skuldfri?

Är enligt min mening en tävling med att värdera upp sina boenden och begära amorteringsfritt med högsta önskan att dö i mångmiljonskuld 85 år efter man föddes fri...
Vad spelar det för roll när lånet betalas av när fastigheten säljs?
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Kronan blir inte starkare när omvärlden höjer sina räntor i samma eller högre takt...
Det är inte jag som har svårt med att förstå att nationalekonomi har många rörliga variabler.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Så du är säker på att alla som har lån idag kör fullständig amortering och dör skuldfri?

Är enligt min mening en tävling med att värdera upp sina boenden och begära amorteringsfritt med högsta önskan att dö i mångmiljonskuld 85 år efter man föddes fri...
Om tillgångarna täcker skulderna så dör man skuldfri.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Om tillgångarna täcker skulderna så dör man skuldfri.
Svar nej. Du hade en skuld när döden inträffade som kommer regleras av dödsboet.

Vad ska förresten svensken ha för tillgångar som täcker en belånad bostad?
Svensken äger ju inte ens bilen längre för den hyr man på leasing.

Ska lösöre täcka skulden?
 
P Pligg85 skrev:
Svar nej. Du hade en skuld när döden inträffade som kommer regleras av dödsboet.

Vad ska förresten svensken ha för tillgångar som täcker en belånad bostad?
Svensken äger ju inte ens bilen längre för den hyr man på leasing.

Ska lösöre täcka skulden?
Normalt sett är värdet på tillgången, i detta fall en fastighet , högre än lånet på banken. Annars gör banken en kreditförlust, vad rör det svensken ?
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Svar nej. Du hade en skuld när döden inträffade som kommer regleras av dödsboet.

Vad ska förresten svensken ha för tillgångar som täcker en belånad bostad?
Svensken äger ju inte ens bilen längre för den hyr man på leasing.

Ska lösöre täcka skulden?
Att skulderna blir reglerade av mig vid min död innebär att jag är skuldfri. Om du har en annan definition på skuldfri än att skulden betalas av helt och hållet så. så är du nog en väldigt unik person.
 
  • Gilla
Erikhall och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Att skulderna blir reglerade av mig vid min död innebär att jag är skuldfri. Om du har en annan definition på skuldfri än att skulden betalas av helt och hållet så. så är du nog en väldigt unik person.
Dina skulder regleras inte av dig efter du är död. När döden inträffar gör du inte mycket mer.

Dödsboet styr upp skulderna.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Dina skulder regleras inte av dig efter du är död. När döden inträffar gör du inte mycket mer.

Dödsboet styr upp skulderna.
Som sedermera är staten, om dödsboet inte kan betala skulden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.