Neltrd Neltrd skrev:
Du får skriva å säga om du fick hem den!
Lite sent svar. Men ja, jag fick hem den på några få veckor. Ska kanske byta kondingen för säkerhetsskull.
 
För 1,5 år sedan satte jag i ny rotomotor eftersom den gamla packade ihop helt. Gick knäpptyst och felfritt i 2 år men har på senare tid haft rotorfel, rotorn snurrar dock på tyst och fint.

Det visar nämligen sig att aggregated räknar fram om verkningsgraden på värmningen av friskluften understiger 50% under en viss period så tror den att rotorn är kass och larmar rotorfel. I mitt fall verkar det vara så, sensorn som mäter temperaturen på friskluften visar helt tokiga värden (finns under funktion -> Analoga ingångar). Tog en titt på sensorn igår och den var helt korrugerad, ny är på väg med posten och jag är rätt övertygad om att detta löser åtminstone mitt problem. Få lägga lite cred till supporten på Systemair som svarade både snabbt och utförligt.
 
  • Gilla
Neltrd
  • Laddar…
Bra tips är värda att sprida. Min Systemair VTR200 fick problem med rotorn, den brummade en del och då och då stoppade den. En kondensator från aliexpress och två minuter med lödkolven är den t.o.m. tystare än när den var ny.
 
T term skrev:
Bra tips är värda att sprida. Min Systemair VTR200 fick problem med rotorn, den brummade en del och då och då stoppade den. En kondensator från aliexpress och två minuter med lödkolven är den t.o.m. tystare än när den var ny.
Kommer du ihåg var kondningen sitter? Inuti motorn?
 
lenartzz lenartzz skrev:
Kommer du ihåg var kondningen sitter? Inuti motorn?
Ja, det var två skruvar som öppnar en plastkåpa på bakändan av motorn.
 
  • Elektronisk komponent med kondensatorer och sladdar på en kretskortstavla, monterad på en fläckig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RBK
  • Laddar…
Tack för svar, tog loss kondningen märkte upp hur den satt, och då kom frågan brukar inte + och - vara märkta på en kondensator. Min har ingen märkning.
Kunde du köpa 1 st kondensator, till mig vill alla sälja 10 eller fler. Nån speciell Kines du rekommenderar?
 
lenartzz lenartzz skrev:
Tack för svar, tog loss kondningen märkte upp hur den satt, och då kom frågan brukar inte + och - vara märkta på en kondensator. Min har ingen märkning.
Kunde du köpa 1 st kondensator, till mig vill alla sälja 10 eller fler. Nån speciell Kines du rekommenderar?
Bara elektrolytkondingar bryr sig om polaritet. Denna är dessutom ansluten till växelström.

Jag köpte dessa: https://amzn.eu/d/9UBHBKT

Om du behöver samma värde som dessa så kan jag skicka över en. Har knappast nytta av de nio som blev över.
 
  • Plastpåse med flera röda elektronikkopplingskåpor, etikett märkt "GB 630V 334J P15 MK-21 10pcs".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för erbjudandet, jag lyckades beställa en 10-pack för 54:- + tullavgift, så jag kommer också få 9 st över😀. Tack även för klarläggande om plus och minus.
 
Totte_S
Då e jag med i klubben…
Rivit isär och konstaterat att stora lagret e slut.
Hur fasen mäter jag och kollar om det är kondensatorn? Hur tolkar jag siffrorna på kondingen, har inte samma beteckning som era.

Vill nån av er med flera i reserv sälja och skicka en eller två?

Elektronikkomponenter: kondensatorer och ledningar mot grön kretskortsbakgrund. Märkningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S Totte_S skrev:
Då e jag med i klubben…
Rivit isär och konstaterat att stora lagret e slut.
Hur fasen mäter jag och kollar om det är kondensatorn? Hur tolkar jag siffrorna på kondingen, har inte samma beteckning som era.

Vill nån av er med flera i reserv sälja och skicka en eller två?

[bild]
Jo, det ser ut att vara samma som de andra. CBB22= Metalliserad polypropylen-filmkondensator, 0.33uF, 630 Volt.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Då skickar jag ett varmt tack till alla felsökare som bidragit i tråden, och ett särskilt varmt tack till @term som hade vänligheten att skicka mig en konding.
Två nya lager och en ny konding så är allting som förut 😃
 
  • Gilla
term
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Då skickar jag ett varmt tack till alla felsökare som bidragit i tråden, och ett särskilt varmt tack till @term som hade vänligheten att skicka mig en konding.
Två nya lager och en ny konding så är allting som förut 😃
[video]
Snyggt jobbat! Till tråden kan jag lägga att det är ungefär lika lätt att byta lager i fläktmotorerna. Originalen rostade sönder fullständigt på bara ett par år, och jag bytte ut dem mot rostfria för någon tia eller två.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Jag har problem med att motorn stannar efter någon timme. Det har hänt tidigare (ca 2019) och med en ny motor så löste sig problemet. Så jag beställde en ny motor som jag installera idag, men nu när jag var upp och kolla så hade den också stannat. Vad kan det vara för fel som gör att motorn bara stannar av sig själv och alltid fungerar som den ska igen om man bryter strömmen till FTX aggregatet. Sjukt störande.. .och känns så onödigt att jag köpte en ny motor om det inte var fel på den gamla... :(
 
hjuhlin79 hjuhlin79 skrev:
Jag har problem med att motorn stannar efter någon timme. Det har hänt tidigare (ca 2019) och med en ny motor så löste sig problemet. Så jag beställde en ny motor som jag installera idag, men nu när jag var upp och kolla så hade den också stannat. Vad kan det vara för fel som gör att motorn bara stannar av sig själv och alltid fungerar som den ska igen om man bryter strömmen till FTX aggregatet. Sjukt störande.. .och känns så onödigt att jag köpte en ny motor om det inte var fel på den gamla... :(
Skulle kunna vara någon givare. Kan du se alla givares värde någonstanns? Edit ska den gå nu är ju varmt ute? Tänker om det går in i sommarläge och då stannar växlaren.
 
  • Gilla
RBK och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Skulle kunna vara någon givare. Kan du se alla givares värde någonstanns? Edit ska den gå nu är ju varmt ute? Tänker om det går in i sommarläge och då stannar växlaren.
Oj.. Det var en bra fråga... Hoppas jag inte köpt ny motor för att det är sommar. Har ju haft denna i tolv år. Men blir nu så osäker på hur det brukar fungera.

Antar att givarna är de analoga ingångarna i bilden.
 
  • Bilden visar en digital display med texten "Analog ingång" från en enhet märkt Systemair. Skärmen visar värden för olika givare (SSS, ETS, EHS).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.