Hatar när vindfällena parkerar kranbilen tokigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Stickan56
S sinuslinus skrev:
Fick besök av en kompis så vi invigde jordsållet.
[video]
Sen plockade vi rabarber och åt paj.
Intressant produkt men du måste göra något åt logistiken.
Du skall inte behöva flytta fötterna varje gång du skall ösa i en skyffel.😎
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hatar när vindfällena parkerar kranbilen tokigt.
Idag har jag plockat fläder och gjort saft. Eller påbörjat iaf, nu ska den stå i 3 dagar innan jag silar den.
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Påbörjat projekt grillplats.

Sommaren 2022 tog vi in en massa matjord för återställande efter dränering året innan, av det fick vi ett överskott på ett par ton som fick bli en liten rund upphöjning med en plan på framtida grillplats.
Igår och idag satte vi igång med att jämna av kanten och istället lägga dit kantstöd vi hade liggandes.
Lite spilljord från det fick stabilisera kantstöden som inte hamnade särskilt djupt, sedan i med ett släplass täckbark med några stenplattor i mitten.
Dessa plattor ska bära en enklare grillring i betong som vi sannolikt skaffar senare i sommar.
Bänkarna har vi förea året sågat ut från tallstockar som kommunen staplat utanför vår tomt för att få en mer naturlig känsla istället för snickrade diton.

Så småningom är tanken att få dit ett par-tre vindskydd på plintar och kanske några mindre thujor i dekorativt syfte, det är dock mer sambons grej 😃

Diametern är ganska exakt fyra meter.
 
  • Rund, upphöjd grillplats med träram, täckt med täckbark och två bänkar gjorda av tallstockar, omgiven av gräsmatta och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Slagit en liten, liten del av ängen!
En del av en äng har slagits, med högar av gräs på marken och en lie synlig. Träden i bakgrunden döljer några hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det behövdes lite skugga vid sandlådan så jag snickrade ihop tre blomlådor med färdig påskruvad skärm. I lådorna blir det klematis och lite annat som frugan planterar. Tyvärr så saknades det 1,2 meter trallbräda för att jag skulle bli helt färdig.

Tre träblomlådor på en gräsmatta, var och en med en hög, vertikal spaljé fäst på baksidan framför en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre träblomlådor med påskruvade skärmar står på gräsmatta i en trädgård, omgivna av träd och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torpardrönaren och 5 till
  • Laddar…
Jag började riva förre ägarens brädhög som varit överväxt med kornell i 10+ år. Täckt med den bästa presenning jag någonsin sett, en grön tjock historia från SJ. Virket är i det närmaste oskadat.
En hög med träbrädor, ovanpå några ligger en grön presenning. Trädetaljerna är omgivna av höga träd och gröna buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppmålade och avsågade träbrädor ligger utspridda på marken i en trädgård, omgivna av grönska och med en röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kom en skördare som grannen kontrakterat för att röja i vägområdet. Efter ett litet samtal tog han ett par av mina björkar som stod bara ett par meter från huset och som jag själv inte vågat ta ned. Kvista, kapa och klyva får jag göra själv.

En skördare som används för att fälla björkar vid ett hus, med en person som styr fordonet. Trädavverkning pågår bredvid en vit byggnad med svarta tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skördare står vid flera björkträd intill ett hus och förbereder sig för att ta ned dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
PeterPersson och 6 till
  • Laddar…
S
Idag har jag grävt ner 22 m Pem-slang i gräsmattan till en bevattningsanslutning och kopplat ihop det gamla avgrävda sommarvattnet med regnvattentanken.

Ett utdraget dike grävt genom en gräsmatta med uppgrävd jord vid sidan. Ett projekt för att gräva ner en Pem-slang för bevattning under pågående markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grävd dike i en gräsmatta med nedlagd Pem-slang som kopplats till en vattenanslutning, omgiven av grönska och jordhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ganska lättgrävt eftersom det är 40 cm matjord innan man kommer ner till moränjorden.
Nedgrävd Pem-slang i gräsmattan, ansluten till en bevattningsanläggning. Verktyg ligger bredvid gräset och stenläggning, återställning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller i ett grönt bevattningslock med slangkopplingar, placerat i ett delvis återställd grävd hål i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och sen återställde jag. I sommar ska jag göra gräsmattan.
Längsgående nytäckt ränna i gräsmatta där 22 meter Pem-slang har grävts ner för bevattningsanslutning och ihopkoppling med regnvattentank, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trenchcoat och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det är enklast att så gräs på hösten, i september. Då är det inte så torrt och man behöver inte vattna lika mycket.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tycker det är enklast att så gräs på hösten, i september. Då är det inte så torrt och man behöver inte vattna lika mycket.
Ja, det gjorde jag förra gången jag sådde gräsmatta.
Nu har jag en lucka på semestern som jag avsatt till gräsmattan så jag har bokat en minilastare för att hyvla av grässvålen och köra ut ny jord med.
Är det torrperiod då så tänkte jag vänta med att så lite senare.
 
S sinuslinus skrev:
Ja, det gjorde jag förra gången jag sådde gräsmatta.
Nu har jag en lucka på semestern som jag avsatt till gräsmattan så jag har bokat en minilastare för att hyvla av grässvålen och köra ut ny jord med.
Är det torrperiod då så tänkte jag vänta med att så lite senare.
Om ni har lika mycket regn hos er som vi har här tar jag tillbaka det jag sa om att så gräs först i höst. 😆

Idag har jag rensat lite ogräs och konstaterat att det _går_ att vinna över åkervinda! 😀
Har kämpat med en rabatt sen 2019 och nu är det betydligt färre och klenare rotskott som kommer. Nästan inga alls faktiskt. I många delar av rabatten är den helt borta fast det kom massor med skott där i början.

I gräsmattan däremot... 😣
 
  • Gilla
Posselosse och 5 till
  • Laddar…
Kollat till radodlingen och det växer där trots en tveksam start. Så det blir nog grödor så vi klarar kommande vinter också förhoppningsvis.


En grönskande radodling framför en röd ladugård, omgiven av träd och buskar. Solen skiner på en klarblå himmel med några få moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radodling med växande grödor på ett fält omgivet av frodig grönska och träd under en molnig blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 11 till
  • Laddar…
S
Inget. Mest tittat på. 😆

Coachar syrran och svågern på landet (har projektförbud här utfärdat av min fru) så idag har jag tittat på när svågern grävt.

Utgrävt område på en gräsmatta med en hög stenar, två spadar och en skottkärra intill, förbereder för stenkrossleverans i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För en vecka sen projektledde jag så att de åkte och hämtade 1800 kg begagnad marksten.

En hög med staplade gråa markstenar ligger vid sidan av ett rött hus. Bakom syns en lövräfsa med grönt handtag svagt lutad mot stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu väntar jag på att lastbilen ska komma med 8 ton stenkross så de har något att göra efter grävningen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 6 till
  • Laddar…
S
Öka!

Kommer stenmjöl imorgon. 😅
 
  • Hög av stenmjöl ligger på en presenning i trädgården bredvid en röd byggnad med staplade stenar och en grill i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Under veckan har jag plockat 14 liter körsbär. En liter blir likör, resten har blivit saft och dryck, uppblandat i olika omgångar med röda vinbär, rabarber, svarta vinbär och blåbär/citron. den sista omgången hade såpass mycket smak kvar i "skräpet" så jag ansträngde mig med att hacka upp citronskivorna och kärna ur körsbären och koka två burkar marmelad av det.
Ett beskuret körsbärsträd i en trädgård med en stege, kvistar på marken och solstolar i förgrunden. Klarblå himmel med moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade samtidigt på att beskära trädet. Då slappa jag sträcka mig och plocka bären från de högsta grenarna. Så är blev det efteråt, nästan 2 meter lägre och mycket glesare:
Beskuret körsbärsträd i en trädgård med en stege lutad mot det och nedfallna grenar på marken, bredvid ett blått hus med vita detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.