F fsn skrev:
Vilka delar pratar du om. Bildelarna eller ett hus?
bildelarna
 
F
S Stubai skrev:
bildelarna
För att den hanteringen är betydligt dyrare än att bygga en bil. När du bygger en bil levereras alla delar till JUST DEN FABRIKEN där skiten skruvas ihop. Det är rätt väloljat där leverantören alltid har ansvaret för att delen levereras ”precis när den behövs”. När det gäller reservdelar så behöver det finnas tillgängligt på varje marknad bilen säljs på. Det är också en annan, mycket dyrare logistik och mycket mer lagerbundet kapital. Det är ofta ett led till som skall ha sin marginal. Reservdelar är ofta ”kittade” och det kräver egen, unik förpackning mm. Sammantaget är det extremt mycket dyrare än montaget i fabrik.

Och för att det går, det finns lagar på reservdelsllning som en tillverkare måste uppfylla. Man tjänar inte så mycket på en komplett bil, det är högst moderata marginaler men generellt, det skall vara bra marginal på reservdelar.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Grejar med Toyotan och skall byta bromsskiva fram då besiktningen tyckte den var skadad.. Bromsskivan sitter fastdragen med en mutter. Är det e torx?
Mäter man storleken som på bilden?
E34? Är det rätt?
 
  • Närbild av en bromsskiva på en Toyota, fastdragen med en mutter. Flera hjulbultar och en mättapparat syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vernier kaliper mäter tjockleken på en fastdragen mutter på en bromsskiva fram på en Toyota, användaren undrar om det är en torx-skruv och rätt storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, drivaxeln ska du inte behöva lossa för att byta skivor....

Har du fått bort allt bromsrelaterat ska det bara vara att knacka loss skivan innifrån...

Edit; putsa rent här först
Närbild av en bilbromsskiva och nav med en grön markering som visar var det är viktigt att putsa rent innan man knackar loss skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
👍 Såklart var det då.
Bromsskölden var helt slut så det är väl likabra att byta den när man ändå håller på. Den verkar vara klämd mellan navet. Jag lär alltså ha en e torx iallafall 🥲
 
  • Rostig och skadad bromssköld som sitter fast bakom navet på ett fordon. Detaljerad närbild visar slitage och nitar. Blått spännband syns i vänstra delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vad är det för Toyota?

Ser ut som man måste pressa ur navet ur lagren för att byta skölden.....
 
galento
Eller dela skölden och fixa skarven.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det för Toyota?

Ser ut som man måste pressa ur navet ur lagren för att byta skölden.....
Urban Cruiser 2009.
Frågan är om det blir massa följd problem om man ger sig på bromsskölden 😢
 
Jag försökte googla fram hur de ser ut som nya, men det var inte lätt...
 
Det är inte torx, bara en vanlig 12-kantshylsa, ev. 30mm. Toyota använder väldigt lite torx.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag försökte googla fram hur de ser ut som nya, men det var inte lätt...
Så här borde det vara? Ser spontant ut som att arbetskostnaden är några ggr högre kostnad än delen.

Behöver man verkligen en bromssköld?
 
  • Säljeside för bromssköld till Toyota Urban Cruiser 2009-2016, nedprissatt från 39.62 till 35.66 pund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Är det den så borde det gå att kapa den vid den smalaste delen och brotta på den utan att bråka med lager..
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
galento
Vet att på äldre bilar behövs ingen bromssköld för bes men kanske bra att ha ??
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Min Passat 1999 kom inte med bromsköldar, men man fick dom installerade gratis (vid service) om man ville ha. Vi i Sverige har väl flera grusvägar än tyskarna har kanske
 
Tror jag struntar i skölden,
Besiktningen gnällde bara på brosskivan så jag fixar den bara.

Tack för hjälpen 👍
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.