V Vardagsrum skrev:
Kallt? Tycker du att björken ser ut att frysa..?
Nä, men eken och boken…
 
Nej de trivs inte alltför bra där uppe. Men de få som finns är ena hårda och sega typer.

Precis som de mänskliga invånarna alltså 🙂
 
Håller med om fridfullheten och att slippa trängas. Men man måste inte lida i klimatet för att få det.
 
P
V Vardagsrum skrev:
Kallt? Tycker du att björken ser ut att frysa..?
Ja, man kan riktigt se hur den huttrar. :)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Håller med om fridfullheten och att slippa trängas. Men man måste inte lida i klimatet för att få det.
Det finns väl ingen del av Sverige som har ett behagligt klimat året om? Vintern i södra Sverige är ju helt miserabel då man varken kan utföra vinter eller sommarsysslor 🤷🏻‍♂️
 
  • Gilla
Miot
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Det finns väl ingen del av Sverige som har ett behagligt klimat året om? Vintern i södra Sverige är ju helt miserabel då man varken kan utföra vinter eller sommarsysslor 🤷🏻‍♂️
Det är väl därför Sverige är så bra på musik och dataspel…
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Det finns väl ingen del av Sverige som har ett behagligt klimat året om? Vintern i södra Sverige är ju helt miserabel då man varken kan utföra vinter eller sommarsysslor 🤷🏻‍♂️
Exakt. Bättre med snö om detska va kallt, men mörkret är hemskt överallt i svensk vinter. Är väl typ sälen som är minst dåligt
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Det är väl därför Sverige är så bra på musik och dataspel…
Det ligger nog något i det. Det är dock konstigt att Sverige har så liten befolkning.
 
P pmd skrev:
Det ligger nog något i det. Det är dock konstigt att Sverige har så liten befolkning.
För driftsäkert elnät….
Jag minns nån gång för 40 år sen eller så när det var en stor babyboom 9 månader efter ett större strömavbrott.
 
P pmd skrev:
Det ligger nog något i det. Det är dock konstigt att Sverige har så liten befolkning.
Folk har råd med tv och spel och annat skit.
Det hade de inte förr. Sen bodde folk inte så enormt som vi gör idag. 1 rum per barn? Nä fetglöm det. Och bra blev det ändå.
 
P
Men det är bättre nu.
 
maskeradeproggaren
Sådana där undersökningar är rätt trubbiga ändå Läste igenom kriterierna och listan och den känns inte riktigt rimlig.

Inget ont om Norrland nu men om detta skulle vara bäst att bo i Umeå eller Luleå, så borde det ju isåfall avspeglas i att många vill flytta dit, som i sin tur då borde avspeglas på bostadspriserna? När jag lite snabbt kollar in Umeå och Luleå så har de vad jag kan se ganska låga (eller iaf inte höga) huspriser, vilket pekar på att det inte skulle vara någon särskild attraktionskraft att flytta dit.

Så listan verkar bygga på antaganden som inte riktigt gäller i verkligheten. I verkligheten vill dom flesta bo i storstadsområdena, såklart inte i ett område med mycket kriminalitet och otrygghet men återigen, man får väl en bra fingervisning genom att se på bostadspriserna. Det prisas såklart in där precis som allt annat.
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Sådana där undersökningar är rätt trubbiga ändå Läste igenom kriterierna och listan och den känns inte riktigt rimlig.

Inget ont om Norrland nu men om detta skulle vara bäst att bo i Umeå eller Luleå, så borde det ju isåfall avspeglas i att många vill flytta dit, som i sin tur då borde avspeglas på bostadspriserna? När jag lite snabbt kollar in Umeå och Luleå så har de vad jag kan se ganska låga (eller iaf inte höga) huspriser, vilket pekar på att det inte skulle vara någon särskild attraktionskraft att flytta dit.

Så listan verkar bygga på antaganden som inte riktigt gäller i verkligheten. I verkligheten vill dom flesta bo i storstadsområdena, såklart inte i ett område med mycket kriminalitet och otrygghet men återigen, man får väl en bra fingervisning genom att se på bostadspriserna. Det prisas såklart in där precis som allt annat.
kvm priset i umeå är ungefär som Helsingborg.

Alltså halvdyrt.

Umeå är väl dessutom studentstad?

Vet inte hur man kan få en fingervisning på priserna, när umeå ligger på samma snitt som resterande städer i ungefär samma storlek. Helsingborg tex är där nu extremt mycket elände men tydligen flyttar folk dit ändå.
 
maskeradeproggaren
R Rkarlsson skrev:
kvm priset i umeå är ungefär som Helsingborg.

Alltså halvdyrt.

Umeå är väl dessutom studentstad?

Vet inte hur man kan få en fingervisning på priserna, när umeå ligger på samma snitt som resterande städer i ungefär samma storlek. Helsingborg tex är där nu extremt mycket elände men tydligen flyttar folk dit ändå.
Precis, det talar ju för att kriterierna inte är de som folk bryr sig om mest, när det väl gäller. Intentionen med undersökningen är säkert väldigt god men det är ju svårt att inte bygga in bias när man själv kuckelurar ihop mjuka frågor om något som man själv antingen tycker eller tror är "rätt".

Till syvende og sist tror jag som sagt den enda egentliga verkliga, och ärliga, indikatorn är vad folk faktiskt lägger sina pengar. Nu är jag inte helt uppdaterad med Helsingborg, som du tog som exempel, men troligen är attraktionen pga dess storlek, stor arbetsmarknad och (faktiskt) väldigt fina läge saker som gör att det ändå är attraktivt att bo där och att man kanske då "tar det onda med det goda" gällande alla skjutningar och gängvåld etc.
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Precis, det talar ju för att kriterierna inte är de som folk bryr sig om mest, när det väl gäller. Intentionen med undersökningen är säkert väldigt god men det är ju svårt att inte bygga in bias när man själv kuckelurar ihop mjuka frågor om något som man själv antingen tycker eller tror är "rätt".

Till syvende og sist tror jag som sagt den enda egentliga verkliga, och ärliga, indikatorn är vad folk faktiskt lägger sina pengar. Nu är jag inte helt uppdaterad med Helsingborg, som du tog som exempel, men troligen är attraktionen pga dess storlek, stor arbetsmarknad och (faktiskt) väldigt fina läge saker som gör att det ändå är attraktivt att bo där och att man kanske då "tar det onda med det goda" gällande alla skjutningar och gängvåld etc.
Umeå och Helsingborg har säkerligen goda tillgångar till arbete och uteliv. Därav de ligger högt i pris båda städerna.

Men det säger ju inget om tryggheten. En arbetande familj med god ekonomi lär garanterat inte bosätta sig på söder eller andra problemområden i Helsingborg likt de i Umeå lär inte bosätta sig där heller i problemområden.
Likaså i vår stad, ingen vettig familj bosätter sig i "ghettot" utan andra områden.
Problemen är att de kriminella inte håller sig där alls som de gjorde förr i tiden.

Så en etta eller 2a för 1.5-2.5 miljon är väldigt dyrt i förhållande till att tryggheten har sjunkit duktigt.

Tycker själv egentligen inte att priset speglar något av det. Vi har ju lägenheter i toppskick för en halv miljon i områden som är riktigt bra och här är relativt vettigt med jobb i en knutpunkt. Problemet är ju bomber och korrupta politiker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.