C cpalm skrev:
Om jag begripit Boolis förklaring av hur deras slutpriser funkar gäller det endast bostadsrätter, där det inte finns någon officiell källa.
Brukar stå hur priset hämtas om msn klickar in på objektet

Finns minst tre varianter på villor. Kommunicerat från mäklare. Senaste bud och lagfart
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Jag fattar och förstår nu vem jag borde valt istället. Huset lär inte bli sålt eftersom nuvarande mäklare tappade intresset när jag stod på mig angående den värdering jag fått. Helt ny på området bostadsförsäljning och man lär så länge man lever.
Lycka till! Ge inte upp! Rätt vad det är så dyker rätt köpare upp. Så var det i mitt fall när jag hade väntat ut mäklaren och själv la ut en annons och sålde min fastighet till det värderade priset. Det blev napp direkt. Två seriösa köpare och jag hade säkert kunna ha lite budgivning men valde den köpare som var tydligast och mest konkret när det gällde tid för överlåtande, finansieringen och andra praktiska detaljer. Inget tjafs, prutande eller oklarheter! Det enda jag betalade var 10.000:- till ett företag som skötte allt pappersarbete.
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
I min lilla by ligger det numera åtskilliga fastigheter ute till försäljning sedan mer än ett år tillbaka. Marknaden är här död. Priserna alltför höga. Säljarna inväntar bättre tider. Här säljs det främst för fritidsboende då möjlighet till anställning/arbete är mycket låg.

Hur många fastigheter har sålts i TS's närområde det senaste året?

Boolis värdering här är mycket lägre än utgångspriserna. Så visst skiljer sig värderingarna pga var i landet det gäller. Här finns dessutom en hel del tomter ute.
 
Redigerat:
C
Appendix Appendix skrev:
Brukar stå hur priset hämtas om msn klickar in på objektet
Intressant. Hittar själv vid en snabb anblick två varianter - "lagfart" och "slutpris".
"Lagfart" är ju självbeskrivande, men jag antar att "slutpris" då är slutpris kommunicerat av mäklaren(?)
Håller med om att det är missvisande om de visar senaste bud i listan över slutpriser.
 
C cpalm skrev:
Håller med om att det är missvisande om de visar senaste bud i listan över slutpriser.
Det skulle leda till att prisestimaten är aningen för låga. Men hur stort fel talar vi om.

Säg att man baserar sig på slutpris i 10% av datat och lagfarter i 90%. Och slutpriserna är ca 5% för låga. Då skulle felet bli i häradet 0.5%. Det är antagligen under brusnivån. Och är därmed helt ovidkommande.
 
Vi har ganska stor skillnad på priser i området, några jättevillor med sjöutsikt och endel småvillor nära vägar, järnväg och i sämre skick. Booli verkar gå mkt på taxeringsvärde och försäljningar inom ett visst avstånd. Men det kan skilja oerhört i verkligheten. Taxeringsvärde är högt på tomter, men ett risigt hus vid en väg eller ett topprenoverat sekelsikfteshus med sjöutsikt diffar rätt mycket. Därav skulle jag säga att booli övervärderar billiga hus och undervärderar dyra hus. Det kan säkert vara annorlunda i andra områden...
 
J JohanLun skrev:
Vi har ganska stor skillnad på priser i området, några jättevillor med sjöutsikt och endel småvillor nära vägar, järnväg och i sämre skick. Booli verkar gå mkt på taxeringsvärde och försäljningar inom ett visst avstånd. Men det kan skilja oerhört i verkligheten. Taxeringsvärde är högt på tomter, men ett risigt hus vid en väg eller ett topprenoverat sekelsikfteshus med sjöutsikt diffar rätt mycket. Därav skulle jag säga att booli övervärderar billiga hus och undervärderar dyra hus. Det kan säkert vara annorlunda i andra områden...
Mitt intryck är att dom går på boyta. I alla fall har det sett ut så där jag bor. Dock är väl de husen ganska snarlika.
Så, boyta, och försäljningar i närheten som därmed definierar prisnivån för området.

Är markpris högt så blir ju ruckel också dyra. Vid höga markpriser spelar byggnaden mindre roll.

(Kommer ihåg en artikel i DI om en svårt medfaren byggnad i Bromma. Där budgivningen drog iväg. Många hade svårt att förstå detta, då dom tänkte på byggnaden. Men köparna betalade ju för tomten. Byggnaden skulle dom ju riva och så skulle man smälla dit ett nytt hus för kanske 6 mille).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Tack! Undrar bara varför man ska boka in mäklare för hembesök och värdering när det bara är på låtsas. Trodde väl kanske att de skulle ha lite bättre koll än vad jag själv har.
Det kan kännas meningslöst. Men mäklarna har i princip alltid bättre koll. Och de har samma övergripande mål:
  • Mäklarna vill att objektet skall bli sålt, så de får sitt arvode
  • Säljarna vill att objektet skall bli sålt så de får sina pengar.
För att lyckas med det är det i princip alltid nödvändigt med en annons på Hemnet. Endast mäklare kan annonsera där. Så det är inte på låtsas.
 
O O skrev:
Men mäklarna har i princip alltid bättre koll.
Helt klart, bostadsägare liksom bilägare överskattar i princip alltid "marknadsvärdet" på sin egen bostad/bil. Det är ren psykologi och har skrivits flera böcker på detta ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.