Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det har jag testat.. vår Mondeo pulsar handbromsen så fort man rullar... Går inte att göra några snygga sladdar... Sen tror jag att anti-sladd får spelet när man gör så.. 😂
Provade, men fegade ur trots gott om utrymme. När man tävlade var det naturligt. Man klarade att med fart göra 180 grader framför ett tänkt garage (markering med käppar) och rulla baklänges in i det, sedan full fart framåt när framdelen på bilen var i höjd med "garageport".
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Trist med alla dessa LEDs som inte är menat att behöva bytas.
Ja verkligen. Glädjande nog var det i alla fall relativt billigt med delar, 263kr hos Autodoc.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Fredrik K Fredrik K skrev:
Ja verkligen. Glädjande nog var det i alla fall relativt billigt med delar, 263kr hos Autodoc.
Ja tacka gudarna för internet. Backspegelglasen på min BMW E60 var helt bruna i kanterna, laminatskada antar jag, Bavaria skulle ha nästan 2000kr per styck! Jag köpte för 200kr per styck online...
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är väl självjusterande mekanisk handbroms på samma ok så det borde absolut skruvas tillbaka. Har man inte verktyget kan det gå tungt. Prova att sätta ”moderat tryck” med en skruvtving samtidigt som du känner på kolven. Har du tur så blir den rätt lättsnurrad när det är avlastat. Jag drar in med en polygrip längst ut på kolven (som aldrig går in i cylindern men det kommer att bli märken på kolven om du gör så.
👍Gjorde så och den gick fint in igen.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
N Niq skrev:
Har lite funderingar om dotterns mopeddäck. Eftersom vi diskuterar alla sorters motorfordon här så kan vi säkert tala lite moped också.

Jag behöver köpa nya däck till dotterns moped.
Jag såg att det finns både radial och diagonaldäck att välja på. Har det någon större skillnad vilken sort man använder på en moped?

Jag har sett på bla [länk]

Någon som vet ett bra ställe på nätet att köpa mopeddäck?
Jag köpte dessa till grabbens moped: https://www.tradeinn.com/motardinn/...=email&utm_content=any&utm_campaign=Delivered

Blev 1200kr levererat till ombud för två däck.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
F
N Niq skrev:
Har lite funderingar om dotterns mopeddäck. Eftersom vi diskuterar alla sorters motorfordon här så kan vi säkert tala lite moped också.

Jag behöver köpa nya däck till dotterns moped.
Jag såg att det finns både radial och diagonaldäck att välja på. Har det någon större skillnad vilken sort man använder på en moped?

Jag har sett på bla [länk]

Någon som vet ett bra ställe på nätet att köpa mopeddäck?
I första hand radialdäck skulle jag säga. Radialdäcket är en modernare design och flexiblare vilket ger en större kontaktyta med vägen och ett bättre grepp. Vad är det för moped och vad är det för dimensioner vi pratar om?
 
F fsn skrev:
I första hand radialdäck skulle jag säga. Radialdäcket är en modernare design och flexiblare vilket ger en större kontaktyta med vägen och ett bättre grepp. Vad är det för moped och vad är det för dimensioner vi pratar om?
Det är en cpi sx och 110/80-18 och 90/90-21.
Jag blev förvånad att det verkar ganska vanligt med diagonaldäck till Mc och moped till bilar som jag brukar hålla på med är ju diagonaldäcken i stort sett utdöda.

Jag undrar hur stor skillnad det gör på en moped som körs lagligt på väg.
 
F
N Niq skrev:
Det är en cpi sx och 110/80-18 och 90/90-21.
Jag blev förvånad att det verkar ganska vanligt med diagonaldäck till Mc och moped till bilar som jag brukar hålla på med är ju diagonaldäcken i stort sett utdöda.

Jag undrar hur stor skillnad det gör på en moped som körs lagligt på väg.
Det funkar väl. Det gör antagligen större skillnad att välja bort crossdäcket och gå på ett grovmönstrat landsväg/adventure.

Jag skulle tro att du med fördel kan leta efter en dimension bredare både fram och bak. Mät och se om det får plats. Det skulle kanske göra både utbud och pris bättre och se bättre ut på moppen.
 
Isakare Isakare skrev:
De tar bra betalt för delar till bilar.
Läste att en normal bil kostar 2,5 miljoner att köpa i delar.
Det är helt sjukt att det är på det viset.
Tänk om det vore på samma vis med allt annat.
Köpa virke för att bygga ett hus skulle kosta 15 miljoner. Att köpa huset färdigbyggt kostar bara 3 mille.
😂
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tack för den idén, nu räknar vi ner och ser hur länge det tar tills den blir verklighet.
 
Rickard.
Det är ändå rätt standard och inget unikt just för bilar egentligen även om vi får hoppas att lösvirket inte hamnar där.

Jag vet av ett företag som drar in mer vinst på reservdelar och service trots att dom är kanske 2-5% av personalen, jag har sett deras påslag och hantverkarna ligger långt efter...
Sälj billigt, försök låsa kunderna och laga dyrt 🤷‍♂️
 
Redigerat:
F
S Stubai skrev:
Det är helt sjukt att det är på det viset.
Tänk om det vore på samma vis med allt annat.
Köpa virke för att bygga ett hus skulle kosta 15 miljoner. Att köpa huset färdigbyggt kostar bara 3 mille.
😂
Du har ett tankefel. Man bygger inte ett hus av reservdelar. Tycker fö att det låter lågt med 2,5 miljoner för att bygga en bil i delar.

Sen skiljer det mellan märken också. Exklusiva lågvolymsbilar lånar mängder av verktygsbundna smådelar från mindre exklusiva högvolymsbilar. Som fördigs moduler för klimat/AC, sidoblinkers nåt knappkluster mm. Lambo är väl värst och på varannan del är det tom ingjutet AUDI. På dessa delar direkt från den exklusiva reservdelalistan så är det ytterligare 5-10ggr priset trots att exakt samma del finns hos tex Audi.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du har ett tankefel. Man bygger inte ett hus av reservdelar. Tycker fö att det låter lågt med 2,5 miljoner för att bygga en bil i delar.

Sen skiljer det mellan märken också. Exklusiva lågvolymsbilar lånar mängder av verktygsbundna smådelar från mindre exklusiva högvolymsbilar. Som fördigs moduler för klimat/AC, sidoblinkers nåt knappkluster mm. Lambo är väl värst och på varannan del är det tom ingjutet AUDI. På dessa delar direkt från den exklusiva reservdelalistan så är det ytterligare 5-Jäm10ggr priset trots att exakt samma del finns hos tex Audi.
Kan du då förklara varför delarna ihopsatta blir billigare än när de inte är ihopsatta?
 
F
S Stubai skrev:
Kan du då förklara varför delarna ihopsatta blir billigare än när de inte är ihopsatta?
Vilka delar pratar du om. Bildelarna eller ett hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.