13th Marine 13th Marine skrev:
Min mosters examensarbete ska ha handlat om dränerande asfalt eller liknande, funkade väldigt bra tills det svängde runt nollan och det blev en isbana. Jag tror man la ner det hela.

Man la tyst asfalt på en sträcka på motorvägen i Lund, märktes tydlig skillnad när man körde där i början. Men effekten har avtagit.
Det finns en sträcka på E4 förbi Huskvarna ("gasaremsan" längs med "klagomuren", det är inte bara göteborgare som kan), som har tyst asfalt. Det är bra, men förmodligen dyrt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Menar du att vi har mer snö i Sverige än vad man har i Sydeuropa? Samtliga alpländer har väl både dubbdäcksförbud, slät asfalt och dessutom betydligt brantare vägar än Sverige.

Risken för vattenplaning är ju en konsekvens snarare av om vägen är spårig och gropig än struktur. Ska mycket till för att det ska bli så pass mycket vatten på vägbeläggning så att det spelar roll. Ur det perspektivet borde betong nästan vara bättre då det inte blir spårigt på samma sätt.
Betong som vägbeläggning kom till under 2:a WW. Import av oljeprodukter till Tyskland blockerades och de hade därmed ingen asfalt. De fick då ta till betong. Bristen på asfalt hängde kvar inpå 60-talet och då byggdes några betongvägar även i Sverige.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Betong som vägbeläggning kom till under 2:a WW. Import av oljeprodukter till Tyskland blockerades och de hade därmed ingen asfalt. De fick då ta till betong. Bristen på asfalt hängde kvar inpå 60-talet och då byggdes några betongvägar även i Sverige.
Vill absolut m8nnas att Sveriges första motorväg, mellan Malmö och Lund, byggdes före kriget i betong efter tysk förebild. Oavsett politiskt ledarskap har Tyskland alltid varit ett land vi tittat på.
 
N Nerre skrev:
En annan sak som slog mig med betongväg: Hur lång tid efter att den lagts dröjer det innan man kan köra? Asfalt går ju att köra på nästan direkt, men betongen tar väl lite mer tid på sig att uppnå önskvärd hållfasthet?

Många gånger fräser de ju bort och lägger ny asfalt på ett körfält över natten, så morgonbilisterna har ny fin väg att köra på. Hur funkar det med betong?
Med betong så slipar man ner ytan när det bildats för djupa spår.
 
U Ursidae skrev:
Med betong så slipar man ner ytan när det bildats för djupa spår.
Men förr eller senare måste den väl bytas?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Vill absolut m8nnas att Sveriges första motorväg, mellan Malmö och Lund, byggdes före kriget i betong efter tysk förebild. Oavsett politiskt ledarskap har Tyskland alltid varit ett land vi tittat på.
Jodå det byggdes betongvägar tidigare också, men inte i samma utsträckning som under WW2.
 
U Ursidae skrev:
Det där är väl BYD-batterier i de nya Mo del Y? De verkar ha imponerande laddhastighet även vid hög laddning. Vill mena det är är viktigare än att ha hög topp. Min M3 laddar med imponerande 250kW i början men tappar snabbt.
Jag brukar köra lite kortare stopp och navigera till nästa tesla laddare.
Testade lite under långresa i veckan, att ladda 20 kWh tog 6 min med min M3 LR om man kommer in med SOC under 5%.
Ibland är jag så jäkla uttråkad av att köra bil så det blir en befrielse med lite ladd ångest 😃
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns en sträcka på E4 förbi Huskvarna ("gasaremsan" längs med "klagomuren", det är inte bara göteborgare som kan), som har tyst asfalt. Det är bra, men förmodligen dyrt.
Det är väl där de sänkt hastigheten nu istället?
 
K karlmb skrev:
Det är väl där de sänkt hastigheten nu istället?
Nja, det beror på tidsperspektivet. Det har både höjts och sänkts genom åren.
Det är 90 på den sträckan. Söder om är det 80 förbi Jönköping, och norr om är det 110
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nja, det beror på tidsperspektivet. Det har både höjts och sänkts genom åren.
Det är 90 på den sträckan. Söder om är det 80 förbi Jönköping, och norr om är det 110
Jaha..
 
Läste att även bränslebilar fått räckvidds problem.
En som skulle ner genom Tyskland med en BMW 330e fick tanka stup i kvarten då bilen bara har 40 liters tank.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Läste att även bränslebilar fått räckvidds problem.
En som skulle ner genom Tyskland med en BMW 330e fick tanka stup i kvarten då bilen bara har 40 liters tank.
Kom han bara 60 mil då?

Renåååån kommer över 100 mil, det är helt fantastiskt långt för en trött renå =)

Jag tankar förvisso en gång i veckan för att sprida riskerna (macken 100 meter hemifrån) men annars hade jag bara behövt tanka ca var tredje vecka eller 4e.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kom han bara 60 mil då?

Renåååån kommer över 100 mil, det är helt fantastiskt långt för en trött renå =)

Jag tankar förvisso en gång i veckan för att sprida riskerna (macken 100 meter hemifrån) men annars hade jag bara behövt tanka ca var tredje vecka eller 4e.
Utan el i batteriet i ytterfilern på Autobahn var det 25 mil, dvs tanka varannan timme.
 
Isakare Isakare skrev:
Utan el i batteriet i ytterfilern på Autobahn var det 25 mil, dvs tanka varannan timme.
Vid långfärd om nu medelfarten var 125 km/h eller så kanske en liten dieselmotor vore bättre. Även de minsta dieslarna klarar 150-160 km/h stadigt.
 
Nästan som om olika bilar passar olika personer och situationer olika bra. Sjukt ju!
 
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.