1 467 712 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det finns en sträcka på E4 förbi Huskvarna ("gasaremsan" längs med "klagomuren", det är inte bara göteborgare som kan), som har tyst asfalt. Det är bra, men förmodligen dyrt.13th Marine skrev:Min mosters examensarbete ska ha handlat om dränerande asfalt eller liknande, funkade väldigt bra tills det svängde runt nollan och det blev en isbana. Jag tror man la ner det hela.
Man la tyst asfalt på en sträcka på motorvägen i Lund, märktes tydlig skillnad när man körde där i början. Men effekten har avtagit.
Betong som vägbeläggning kom till under 2:a WW. Import av oljeprodukter till Tyskland blockerades och de hade därmed ingen asfalt. De fick då ta till betong. Bristen på asfalt hängde kvar inpå 60-talet och då byggdes några betongvägar även i Sverige.L Liljeros skrev:Menar du att vi har mer snö i Sverige än vad man har i Sydeuropa? Samtliga alpländer har väl både dubbdäcksförbud, slät asfalt och dessutom betydligt brantare vägar än Sverige.
Risken för vattenplaning är ju en konsekvens snarare av om vägen är spårig och gropig än struktur. Ska mycket till för att det ska bli så pass mycket vatten på vägbeläggning så att det spelar roll. Ur det perspektivet borde betong nästan vara bättre då det inte blir spårigt på samma sätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 994 inlägg
Vill absolut m8nnas att Sveriges första motorväg, mellan Malmö och Lund, byggdes före kriget i betong efter tysk förebild. Oavsett politiskt ledarskap har Tyskland alltid varit ett land vi tittat på.lilytwig skrev:
Med betong så slipar man ner ytan när det bildats för djupa spår.N Nerre skrev:En annan sak som slog mig med betongväg: Hur lång tid efter att den lagts dröjer det innan man kan köra? Asfalt går ju att köra på nästan direkt, men betongen tar väl lite mer tid på sig att uppnå önskvärd hållfasthet?
Många gånger fräser de ju bort och lägger ny asfalt på ett körfält över natten, så morgonbilisterna har ny fin väg att köra på. Hur funkar det med betong?
Jodå det byggdes betongvägar tidigare också, men inte i samma utsträckning som under WW2.A Anders_Nilsson skrev:
Jag brukar köra lite kortare stopp och navigera till nästa tesla laddare.U Ursidae skrev:
Testade lite under långresa i veckan, att ladda 20 kWh tog 6 min med min M3 LR om man kommer in med SOC under 5%.
Ibland är jag så jäkla uttråkad av att köra bil så det blir en befrielse med lite ladd ångest 😃
Kom han bara 60 mil då?Isakare skrev:
Renåååån kommer över 100 mil, det är helt fantastiskt långt för en trött renå =)
Jag tankar förvisso en gång i veckan för att sprida riskerna (macken 100 meter hemifrån) men annars hade jag bara behövt tanka ca var tredje vecka eller 4e.
Utan el i batteriet i ytterfilern på Autobahn var det 25 mil, dvs tanka varannan timme.R Rkarlsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 994 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
Nästan som om olika bilar passar olika personer och situationer olika bra. Sjukt ju!