H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
NEJ - det är inte vettigt! Men det är ju oftast säljaren själv som skapar denna situation, genom att välja den mäklare som ger den högsta värderingen.

De mäklare som oftast ger de högsta värderingen, har det som strategi för att "få in affären", väl medvetna om att de sedan sänker priset för att få objektet sålt.

Därför vill mäklaren sänka sin egen värdering. Hög värdering krävs för att få in uppdraget, lägre värdering krävs för att få det sålt.

Medvetna kunder ser då till att det skrivs in i avtalet att X% lägre pris än värderingen ger Y% avdrag på arvodet och omvänt X% högre pris ger Y% påslag.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Med tanke på vad ni tar betalt för era tjänster är det förståeligt att kunderna vill ha något utöver det vanliga. Timpenningen ni fakturerar i förhållande till arbetsinsats får Vinges advokater att verka billiga
När jag anlitar mäklare är timpengen oväsentlig, utan det är resultatet som styr. Värdet ligger i det pris de kan leverera. Om de kan sälja innan visning till ett pris som överstiger både värdering och förhoppning har de förtjänat sin provision med råge.
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
A
I InsidersUnited skrev:
Om man bara vill veta momentant marknadsvärde så är Booli rätt bra. Efter att ha jämfört kanske hundratals försäljningspriser(villor) med Boolis värdering så är det bara de "udda" som skiljer sig nämnvärt. Boolis tar ju in boyta/tomtyta/taxvärden/senaste försäljningar i närheten etc i sin beräkning.

Med udda menar jag skrothus/jättefina.
I Stockholm går alla bostäder 15-20% över boolis ”värdering” såvida de inte är katastrofobjekt.
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
I Stockholm går alla bostäder 15-20% över boolis ”värdering” såvida de inte är katastrofobjekt.
Nej, det kanske stämmer för ett väldigt begränsat urval, men inte generellt.

Min personliga erfarenhet har alltid varit att Boolis värderingar ligger en bra bit över marknadsvärdet. Och husen som säljs här nu går ganska konsekvent för 500 000-1 000 000 under Boolis värdering.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, det kanske stämmer för ett väldigt begränsat urval, men inte generellt.

Min personliga erfarenhet har alltid varit att Boolis värderingar ligger en bra bit över marknadsvärdet. Och husen som säljs här nu går ganska konsekvent för 500 000-1 000 000 under Boolis värdering.
Har aldrig sett något sådant i Stockholm. Vart är detta?
 
Clarken37 skrev:
Har aldrig sett något sådant i Stockholm. Vart är detta?
Har ingen lust att outa vilket område jag bor i. Nånstans i Täby.
 
A
Kilrain Kilrain skrev:
Har ingen lust att outa vilket område jag bor i. Nånstans i Täby.
Å fan. Tittar själv mycket på norrort och alla objekt går för 1-2 msek mer än boolis värdering
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
O
Boolis värdering är verkligen inget att bry sig om. De får in lite statistik och sen *poff ”så här mycket är ditt hus värt”.

Här på gatan är tantens orenoverade hus värt mer än vårt. Vårt är dock både renoverat och större, annars lika.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Boolis värdering är verkligen inget att bry sig om. De får in lite statistik och sen *poff ”så här mycket är ditt hus värt”.

Här på gatan är tantens orenoverade hus värt mer än vårt. Vårt är dock både renoverat och större, annars lika.
Kanske just därför mera värt, originalskick?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
O
Bror Irgens Bror Irgens skrev:
Kanske just därför mera värt, originalskick?
Nej!
 
Clarken37 skrev:
Å fan. Tittar själv mycket på norrort och alla objekt går för 1-2 msek mer än boolis värdering
Även när dukollar enbart lagfarter?
 
A
Appendix Appendix skrev:
Även när dukollar enbart lagfarter?
nja försäljningspriser
 
O Ossian K Olsson skrev:
Boolis värdering är verkligen inget att bry sig om. De får in lite statistik och sen *poff ”så här mycket är ditt hus värt”.
Nja, dom har väl många års statistik. Vilket gör att dom kan ge ganska god prediktioner.
O Ossian K Olsson skrev:
Här på gatan är tantens orenoverade hus värt mer än vårt. Vårt är dock både renoverat och större, annars lika.
Tja, tantens hus kanske har större boyta eller någon annan fördel.

Vilket renoveringsbehov som föreligger vet dom ju inte. Och kan därför inte ta hänsyn till. Så man får ju acceptera ett "brus" i värderingarna.

Vad folk betalar för området kan dom enkelt få fram. Så avvikelsen från faktiskt försäljningspris blir då skicket och vilka köpare som råkade vara aktiva den veckan.
 
Clarken37 skrev:
nja försäljningspriser
Tycker booli ibland tar med ”senast bud” vilket inte behöver betyda en försäljning

Nu har vi ett hus i området ute för 20%över boolis pris iaf
Så ska bli intressant hur det går

Säljs typ ett hus var tredje år här så är alltid lika intressant…
 
C
Appendix Appendix skrev:
Tycker booli ibland tar med ”senast bud” vilket inte behöver betyda en försäljning
Om jag begripit Boolis förklaring av hur deras slutpriser funkar gäller det endast bostadsrätter, där det inte finns någon officiell källa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.