B Banditsnowman skrev:
jag vet ju att man har möjlighet att bygla och välja på tex ung och spis om man vill använda 230/400volt…..
Nja, på spisar/hällar som är omkopplingsbara mellan 230V och "400V 2N~" ("400V 3N~" ) eller är alltid inkopplad mot 230V över varje förbrukare/värmeelement.

En spis/häll är extremt sällan omkopplingsbar mellan 230V och 400V, däremot så går den att köra en 400V-spis på 230V MEN då förlorar man två tredjedelar av angiven effekt.

Tex många varmvattenberedare kan man välja mellan att ansluta den på enfas 230V eller tvåfas 400V.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Rätta mig om jag har fel.

Men ska du köra 3 fas på den där så är den nu "bläckad" för 230
Gå tillbaka och se på anvisningarna. Det står 380 volt med bläcken lagda på tvären. Eller är jag riktigt bortkollrad
 
B Banditsnowman skrev:
Jag hann börja slipa en y-slaga till betesputsen 😆 så körde kanske 2 minuter
På bilden är blecken lagda för 400 volt trefas. Så skall det vara. Gå inte dit och prova saker om du inte först har tagit reda på vad du gör.

Om du körde en trefasmotor på bara en fas är det inte konstigt att den brann. Det konstiga är att den gick runt överhuvudtaget.
Om du matar 400 volt i lindningar som är hopkopplade för 230 är det dömt att gå åt helsike.
Varför provade du det där utan att ta reda på fakta?


Det där är en Östtysk VEM. Ingen toppkvalitet men mycket bättre än alls som finns på biltema och jula och andra billigaffärer. Kända för att lindningarna ofta är litet slarvigt hartsade så de brinner lätt vid överbelastning. Som så mycket annat östtyskt så blev det litet sisådär på vissa ställen.

Jag tycker den är värd att linda om men man måste göra arbetet själv om det skall gå för sig ekonomiskt. En professionell omlindning kostar minst 5000 kronor. Jag har lindat om en motor en gång och det gick bra men det kräver att man tar reda på hur man skall göra och ser till att det blir rätt.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.