Jo, byter man alltid till en ny bil efter 3-5 år så fungerar det mesta problemfritt. Nåja, förutom alla buggar i SW och lite andra smärre bekymmer som vi kan läsa om 🤣
 
T TommyC skrev:
Jo, byter man alltid till en ny bil efter 3-5 år så fungerar det mesta problemfritt. Nåja, förutom alla buggar i SW och lite andra smärre bekymmer som vi kan läsa om 🤣
Var tvungen att kolla, minnet är svagt, men tidigare ägd V70 modell -08 hade också elektrisk och kördes i 9 år och 24 000 mil. 😎
Alla bilar kostar att äga och efter sju år med en V90CC så gillar jag Pilot assist (lite självkörande) och röststyrning till vissa funktioner. Och det har kommit programuppdateringar som förbättrar. Bara att säga "svettas" så blir svaret "sänker temperaturen med en grad".😉
Så efter ca 50 år som bilägare, utvecklingen har givit bättre bilar.
 
T TommyC skrev:
Handbromswire utan skydd för wireändarna där de kommer ut ur wirehöljet håller typiskt 15-20 år och kostar 200-300 kr. Hur mycket kostar ett bromsok med elmotor?
Svårt att slå sådana lösningar tycker jag billigt, simpelt och pålitligt. Kräver inte mycket resurser att tillverka en wire heller.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Smörjer bromsarna på frugans Toyota. Ska pressa tillbaka bromskolven men den känns stum. Kan det vara en sån där som man skall skruva tillbaka? Någon som har koll?
 
  • Närbild på bromsok och bromskolv på en Toyota, med smuts och rost synlig. Bromskolven verkar stum och behöver eventuellt skruvas tillbaka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TommyC skrev:
Handbromswire utan skydd för wireändarna där de kommer ut ur wirehöljet håller typiskt 15-20 år och kostar 200-300 kr. Hur mycket kostar ett bromsok med elmotor?
Nja, jag har bytt vajer på två av mina bilar, som alla var yngre än 15 år..

Böt också bromsok på mondeon bak, de kostade ungefär 2500 kr styck, kompletta med elmotor, och ingen stompant...
 
Det finns ju ingen statistik på sånt här. Jag har en bil som är 18,5 år gammal där det sitter gummimuffar som skyddar wireändarna. Där finns ännu inget problem med kärvande wire så det håller nog några år ytterligare. Bromsok verkar ha väldigt varierande kvalité är min erfarenhet.
 
F
T TommyC skrev:
Tack, då bekräftar du min kollegas aversion mot automat i vinterväglag. Elektrisk pbroms låter som en vansinnig lösning på ett obefintligt problem. Jag tycker genuint illa om att krångla till enkla väl fungerande och beprövade lösningar. Det är ett sätt att göra bilägande och annat dyrare till väldigt litet mervärde.
Det är inte helt uppenbart för alla men en elektrisk pbroms är billigare än en manuell. Och jag håller med, det suger. Just komma iväg på vintern är ett litet problem, det går att släppa på den och hålla bilen på bromspedal.
 
F
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Smörjer bromsarna på frugans Toyota. Ska pressa tillbaka bromskolven men den känns stum. Kan det vara en sån där som man skall skruva tillbaka? Någon som har koll?
Det är väl självjusterande mekanisk handbroms på samma ok så det borde absolut skruvas tillbaka. Har man inte verktyget kan det gå tungt. Prova att sätta ”moderat tryck” med en skruvtving samtidigt som du känner på kolven. Har du tur så blir den rätt lättsnurrad när det är avlastat. Jag drar in med en polygrip längst ut på kolven (som aldrig går in i cylindern men det kommer att bli märken på kolven om du gör så.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Smörjer bromsarna på frugans Toyota. Ska pressa tillbaka bromskolven men den känns stum. Kan det vara en sån där som man skall skruva tillbaka? Någon som har koll?
Kolven ser ut att ha spår för att kunna skruvas in så prova med det. Inget jag är säker på men du märker ganska snart om det händer något. Du behöver trycka och skruva samtidigt. Är där handbroms?
 
F
N Niq skrev:
Kolven ser ut att ha spår för att kunna skruvas in så prova med det. Inget jag är säker på men du märker ganska snart om det händer något. Du behöver trycka och skruva samtidigt. Är där handbroms?
Fjädern och armen du ser bak på oket är handbroms.
 
F fsn skrev:
Fjädern och armen du ser bak på oket är handbroms.
Ok tittade visst inte tillräckligt noga.
 
Byte av sidoblinkers (LED) på Meganen idag. Snabbt gjort men lite halvpilligt med alla dessa clips, flärpar och miniskruvar.

Röd bil med demonterad sidoblinkers under byte till LED, med lösa sladdar och clips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är inte helt uppenbart för alla men en elektrisk pbroms är billigare än en manuell. Och jag håller med, det suger. Just komma iväg på vintern är ett litet problem, det går att släppa på den och hålla bilen på bromspedal.
Det gör vår bil med automatik, håller bromsen några sekunder när du släpper bromspedalen och sedan är det bara att gasa försiktigt, ev. ocksä koppla ur antispinn. Ännu inte kört fast men vi får ju sällan så mycket snö. Och så är det ju också fyrhjulsdrift, men det har ju inget med p-bromsen att göra.
Däremot vill jag inte testa den gamla tekniken med 180 graders vändning med e-handbroms (kallas väl parkeringsbroms).
 
RoTe
Fredrik K Fredrik K skrev:
Byte av sidoblinkers (LED) på Meganen idag. Snabbt gjort men lite halvpilligt med alla dessa clips, flärpar och miniskruvar.

[bild]
Trist med alla dessa LEDs som inte är menat att behöva bytas.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det gör vår bil med automatik, håller bromsen några sekunder när du släpper bromspedalen och sedan är det bara att gasa försiktigt, ev. ocksä koppla ur antispinn. Ännu inte kört fast men vi får ju sällan så mycket snö. Och så är det ju också fyrhjulsdrift, men det har ju inget med p-bromsen att göra.
Däremot vill jag inte testa den gamla tekniken med 180 graders vändning med e-handbroms (kallas väl parkeringsbroms).
Det har jag testat.. vår Mondeo pulsar handbromsen så fort man rullar... Går inte att göra några snygga sladdar... Sen tror jag att anti-sladd får spelet när man gör så.. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.