658 619 läst · 10 263 svar
659k läst
10,3k svar
Allt om bilen
Var tvungen att kolla, minnet är svagt, men tidigare ägd V70 modell -08 hade också elektrisk och kördes i 9 år och 24 000 mil. 😎T TommyC skrev:
Alla bilar kostar att äga och efter sju år med en V90CC så gillar jag Pilot assist (lite självkörande) och röststyrning till vissa funktioner. Och det har kommit programuppdateringar som förbättrar. Bara att säga "svettas" så blir svaret "sänker temperaturen med en grad".😉
Så efter ca 50 år som bilägare, utvecklingen har givit bättre bilar.
Svårt att slå sådana lösningar tycker jag billigt, simpelt och pålitligt. Kräver inte mycket resurser att tillverka en wire heller.T TommyC skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 950 inlägg
Nja, jag har bytt vajer på två av mina bilar, som alla var yngre än 15 år..T TommyC skrev:
Böt också bromsok på mondeon bak, de kostade ungefär 2500 kr styck, kompletta med elmotor, och ingen stompant...
Det finns ju ingen statistik på sånt här. Jag har en bil som är 18,5 år gammal där det sitter gummimuffar som skyddar wireändarna. Där finns ännu inget problem med kärvande wire så det håller nog några år ytterligare. Bromsok verkar ha väldigt varierande kvalité är min erfarenhet.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 425 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 425 inlägg
Det är inte helt uppenbart för alla men en elektrisk pbroms är billigare än en manuell. Och jag håller med, det suger. Just komma iväg på vintern är ett litet problem, det går att släppa på den och hålla bilen på bromspedal.T TommyC skrev:Tack, då bekräftar du min kollegas aversion mot automat i vinterväglag. Elektrisk pbroms låter som en vansinnig lösning på ett obefintligt problem. Jag tycker genuint illa om att krångla till enkla väl fungerande och beprövade lösningar. Det är ett sätt att göra bilägande och annat dyrare till väldigt litet mervärde.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 425 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 425 inlägg
Det är väl självjusterande mekanisk handbroms på samma ok så det borde absolut skruvas tillbaka. Har man inte verktyget kan det gå tungt. Prova att sätta ”moderat tryck” med en skruvtving samtidigt som du känner på kolven. Har du tur så blir den rätt lättsnurrad när det är avlastat. Jag drar in med en polygrip längst ut på kolven (som aldrig går in i cylindern men det kommer att bli märken på kolven om du gör så.Andreas_Hansson skrev:
Kolven ser ut att ha spår för att kunna skruvas in så prova med det. Inget jag är säker på men du märker ganska snart om det händer något. Du behöver trycka och skruva samtidigt. Är där handbroms?Andreas_Hansson skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 425 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 425 inlägg
Det gör vår bil med automatik, håller bromsen några sekunder när du släpper bromspedalen och sedan är det bara att gasa försiktigt, ev. ocksä koppla ur antispinn. Ännu inte kört fast men vi får ju sällan så mycket snö. Och så är det ju också fyrhjulsdrift, men det har ju inget med p-bromsen att göra.F fsn skrev:
Däremot vill jag inte testa den gamla tekniken med 180 graders vändning med e-handbroms (kallas väl parkeringsbroms).
Allvetare
· Västra götaland
· 8 950 inlägg
Det har jag testat.. vår Mondeo pulsar handbromsen så fort man rullar... Går inte att göra några snygga sladdar... Sen tror jag att anti-sladd får spelet när man gör så.. 😂A AndersS skrev:Det gör vår bil med automatik, håller bromsen några sekunder när du släpper bromspedalen och sedan är det bara att gasa försiktigt, ev. ocksä koppla ur antispinn. Ännu inte kört fast men vi får ju sällan så mycket snö. Och så är det ju också fyrhjulsdrift, men det har ju inget med p-bromsen att göra.
Däremot vill jag inte testa den gamla tekniken med 180 graders vändning med e-handbroms (kallas väl parkeringsbroms).