Jag flyttade ur min studentlägenhet och fick en avgift på 1500 kr för "jour" och 1000 kr för själva städet. Är detta rimligt?

Bifogat fick jag bilder på små dammspår i skåp efter dammtrasan, en fläck inuti dragspelet i listen till frysen, vattenfläckar på baksidan av diskhoblandaren, samt enstaka smulor på den utdragbara hängaren till soptunnan.

Som jag förstår det är flyttstäd inte reglerat i lagen utan istället i hyreskontraktet. Men kan de verkligen ta 2500 kr för något som åtgärdas genom 5 minuter med en trasa?
 
Z Zidy skrev:
Jag flyttade ur min studentlägenhet och fick en avgift på 1500 kr för "jour" och 1000 kr för själva städet. Är detta rimligt?

Bifogat fick jag bilder på små dammspår i skåp efter dammtrasan, en fläck inuti dragspelet i listen till frysen, vattenfläckar på baksidan av diskhoblandaren, samt enstaka smulor på den utdragbara hängaren till soptunnan.

Som jag förstår det är flyttstäd inte reglerat i lagen utan istället i hyreskontraktet. Men kan de verkligen ta 2500 kr för något som åtgärdas genom 5 minuter med en trasa?
Låter saftigt. Är det en extern firma som fakturerat dig eller hyresvärden själv? Vad står det i hyresavtalet om saken?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter saftigt. Är det en extern firma som fakturerat dig eller hyresvärden själv? Vad står det i hyresavtalet om saken?
Det står endast detta korta stycke i kontraktet:

"Vid avflyttning skall bostaden och till denna hörande utrymmen lämnas väl rengjorda och helt befriade från personligatillhörigheter."

Finns ingen faktura för städfirma, endast dessa siffror tagna ur luften.
 
Z Zidy skrev:
Jag flyttade ur min studentlägenhet och fick en avgift på 1500 kr för "jour" och 1000 kr för själva städet. Är detta rimligt?

Bifogat fick jag bilder på små dammspår i skåp efter dammtrasan, en fläck inuti dragspelet i listen till frysen, vattenfläckar på baksidan av diskhoblandaren, samt enstaka smulor på den utdragbara hängaren till soptunnan.

Som jag förstår det är flyttstäd inte reglerat i lagen utan istället i hyreskontraktet. Men kan de verkligen ta 2500 kr för något som åtgärdas genom 5 minuter med en trasa?
Jo men var inte bilderna enbart för att visa att de fick städa om hela lägenheten?
Borde framgå tydligt av fakturan eller be om ett förtydligande.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Tyvärr verkar många studenter drabbas av detta - sen besiktning av lägenheten / rummet och ingen tid att själv få åtgärda ev brister.
Förmodligen ett lätt - men enligt mig ett osnyggt - sätt att få in lite pengar.
Skulle vara intressant att bestrida ett sånt krav och se hur det går.
 
  • Gilla
maxmsm och 11 till
  • Laddar…
S
Flyttstädning är inte reglerat i lag, men de brister som påtalas tycker jag indikerar att städningen inte är acceptabel enligt hyresgästföreningens lista:
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/flytta/flyttstadning/

Kan du sanningsenligt säga att du gjort varje punkt på listan? Min gissning är visserligen att minst 90% av alla flyttstädningar inte uppfyller samtliga krav.
 
  • Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
C
Totte_S Totte_S skrev:
Skulle vara intressant att bestrida ett sånt krav och se hur det går.
Ja, så länge pengarna inte dragits från någon deposition eller liknande skulle jag lätt bestrida och strunta i att betala om kravet är oskäligt.
 
  • Gilla
maxmsm och 7 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Totte_S
Jag misstänker starkt ett system som jag stött på genom barnen och deras vänners erfarenheter: en student flyttar ut och får anmärkning på skitsaker; städmissar och skruvhål etc. De får betala ett par tusenlappar. Nästa student flyttar in i en ostädad lägenhet med ej åtgärdade skruvhål etc, får 500 spänn i kompensation.
När denna student flyttar ut åker den på ett par tusen i bristfällig städning, nya skruvhål eller annat normalt slitage som hyresvärden drar upp. Nästa student får en 500ing i kompensation Osv….
Studenter är unga vuxna som efter något år i egen bostad dels vill komma vidare i livet, dels vill stå på egna ben. De har inte erfarenheten av att stå upp mot dumheter och kanske inte alltid vill be om hjälp när de precis blivit självständiga.
 
  • Gilla
maxmsm och 17 till
  • Laddar…
C
Totte_S Totte_S skrev:
Jag misstänker starkt ett system
Ja, nu kan jag förvisso tänka mig att det inte är ovanligt att dessa lägenheter lämnas i bedrövligt skick, men annars är det ju klassiskt bondfångeri. Betalningskrav, inkassohot osv. är något som gemene man får väldigt ont i magen av.
 
Jag tror inte värdarna generellt skor sig på studentboenden. Det är väl ofta stiftelser knutna till universiteten, studentkårer och liknande. Eller Ilija Batljan förstås…

Däremot är det väl ofta studenter som också sköter mycket av det dagliga, varvid varje klagomål släpps igenom och förs vidare till den som lämnade, även om det är på en nivå där vi här skulle lämnat rådet att knyta näven i fickan och bara städa klart själv om det är så viktigt.

Jag tycker notan låter saftig och att man exempelvis kan ifrågasätta att det skulle behövas ett jourjobb för att reststäda en bostad. Men det lär finnas skrivningar i hyresavtalet som säger vilka avgifter som får tas ut, utan tillgång till detta blir det gissningar utan så stor relevans i sak.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Faktura med posterna "Ej godkänd avflyttningsstädning" för totalt 2500 kr.
Nu kom fakturan, jag har aldrig bestridit en faktura förut, hur borde jag göra det? Jag tänker att första steget är att be om en detaljerad faktura istället för detta.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
Z Zidy skrev:
[bild]
Nu kom fakturan, jag har aldrig bestridit en faktura förut, hur borde jag göra det? Jag tänker att första steget är att be om en detaljerad faktura istället för detta.
”Fakturan bestrides i sin helhet” kan räcka. Avvakta sedan och se vad hyresvärden tar sig till.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte värdarna generellt skor sig på studentboenden. Det är väl ofta stiftelser knutna till universiteten, studentkårer och liknande. Eller Ilija Batljan förstås…

Däremot är det väl ofta studenter som också sköter mycket av det dagliga, varvid varje klagomål släpps igenom och förs vidare till den som lämnade, även om det är på en nivå där vi här skulle lämnat rådet att knyta näven i fickan och bara städa klart själv om det är så viktigt.

Jag tycker notan låter saftig och att man exempelvis kan ifrågasätta att det skulle behövas ett jourjobb för att reststäda en bostad. Men det lär finnas skrivningar i hyresavtalet som säger vilka avgifter som får tas ut, utan tillgång till detta blir det gissningar utan så stor relevans i sak.
Här är alla kontraktets punkter:
Bild av en textfil med 19 punkter som listar kontraktsbestämmelser relaterade till hyresförhållanden, in- och utflyttning, hyressättning, underhåll och rökförbud i bostadsfastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja den var ju inte öppen för tolkning 🙄

18. Vid avflyttning skall bostaden och till denna hörande utrymmen lämnas väl rengjorda och helt befriade från personliga tillhörigheter

väl rengjorda, definieras hur?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.