Clarken37
J JohanLun skrev:
Du får väl verka för en folkomröstning för fastighetsskatt och sambeskattning. Båda har vi ju haft i Sverige.

Jag tror stödet för fastighetsskatt är ganska lågt i landet pga de sjuka taxeringsvärden vi har.

Tar man bort ränteavdrag måste man också rimligen ta bort skatt på kapitalinkomst. Om man bara får kvitta ränta mot kapitalvinst och inte inkomst så ökar du än mer att de med kapital har bättre villkor än de som tjänar sina pengar på lönearbete.

Sambeskattning tycker jag mer är en jämställdhetsfråga än en skattefråga, egentligen tycker jag folk ska få göra som de vill men när två med väldigt olika inkomster separerar så får den som tagit allt ledigt med barnen och offrat karriären betala ett högt pris. Om du skulle omfördela så du ungefär som exemplet anställer din fru så hon får pension, sgi osv så blir det bättre. Och inget hindrar väl egentligen det? Be att få fakturera nåt till egen firma istället för högre lön, så kan du omfördela till din fru.
Å ena sidan säger du att 50% marginalskatt inte tar bort incitament till arbete. Å andra sidan kan vi inte ha sambeskattning för marginalskatten då gör att kvinnor slutar jobba.

Hör du hur inkonsekvent det låter?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Å ena sidan säger du att 50% marginalskatt inte tar bort incitament till arbete. Å andra sidan kan vi inte ha sambeskattning för marginalskatten då gör att kvinnor slutar jobba.

Hör du hur inkonsekvent det låter?
Nej. Sambeskattning är en jämställdhetsfråga, inte skattefråga i mina ögon. Det går säkert lösa på något sätt, men förutom väldigt förmögna så tror jag det är rätt vanligt att båda i ett förhållande jobbar och har de höga löner är det nog inte ovanligt båda har det. Om kvinnan inte jobbar är det nog vanligt mannen har låg eller ingen inkomst. Jag tror du fokuserar på en fråga som är rätt oviktig för de flesta.

På det stora hela är sambeskattning inte en fråga jag engagerar mig i. Jag bara tror det inte är så okomplext du vill få det med rättvisa mot ensamstående mm.
 
J JohanLun skrev:
Fast de jag pratat med från framförallt England men även Tyskland mm säger att man ofta överväger att kvinnan är hemma istf lämna på dagis, iallafall om man har flera barn...
Det beror väl mer på att de betalae kostnaden för det själva, så kostar över 10 kSEK per månad att ha ett barn på förskola, så har man mer än två barn är det för en normalinkomsttaggare billigare att ta hand om dem själv, oavsett sambeskattning eller ej.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det beror väl mer på att de betalae kostnaden för det själva, så kostar över 10 kSEK per månad att ha ett barn på förskola, så har man mer än två barn är det för en normalinkomsttaggare billigare att ta hand om dem själv, oavsett sambeskattning eller ej.
Du har nog rätt. Det är väldigt dyrt. Men det visar att det är lätt att hamna i en kvinnofälla.
 
J JohanLun skrev:
Du har nog rätt. Det är väldigt dyrt. Men det visar att det är lätt att hamna i en kvinnofälla.
Personligen önskar jag att vi fick betala mer för förskola i Sverige, är fan deprimerande hur låg kvalitet det är jämfört med när man själv var barn. (Innan maxtaxan)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37
J JohanLun skrev:
Fast de jag pratat med från framförallt England men även Tyskland mm säger att man ofta överväger att kvinnan är hemma istf lämna på dagis, iallafall om man har flera barn...

Det var ett exempel på ett jobb som i en aspekt troligen är mer slitsamt än tjänstemän och chefers jobb.

Problemet är att man inte kan hoppa fram och tillbaka, det måste bli en stabilitet. Annars straffar man vissa generationer enormt. Återinför fastighetsskatt och ta bort ränteavdrag så får många unga som nyss köpt och många äldre som bott länge flytta direkt.

Över tid kan jag hålla med om att man skulle kunna arbeta för att sänka belåningsgrad. Frågan är om rätt sätt är att öka beskattningen. Jag tror inte det. Hellre då ställa krav på en mycket större kontantinsats.
Ja och? Det behöver inte nödvändigtvis vara bättre för barnen att vara på FS än med föräldrarna. Vi har bytt för att vår FS var fullständigt katastrofal. Vissa har inte den möjligheten.

Om det svenska systemet nu är så överlägset är det konstigt att vi som land inte är rikare än vi är. Vi var ett av världens rikaste länder för 50-60 år sen och då var oftast barnen hemma.

Håller med om att det behöver vara stabilitet. Men det i sig kan inte vara anledning till att behålla ett system som är uselt. Man får göra övergångsperioder.

Det absolut viktigaste på svensk bostadsmarknad vore att införa marknadshyror. Finland har gjort det (från samma system som vi) och har nu en bostadsmarknad som fungerar och i balans. I det fallet kan man tex se till att göra det i en övergångsfas.

Högre krav på kontantinsats skulle slå mycket hårdare på unga än en fastighetsskatt. Säg att de ska köpa en lgh värd 1.5 msek och de får med 1% FS 1250 kr i skatt per månad. Det är mycket mer lättöverkomligt än att kräva en kontantinsats på tex 30% vilket gör att de måste gneta ihop en halv miljon. De som skulle drabbas av en fastighetsskatt är de äldre med låga inkomster som sitter i svindyra bostäder.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Om det svenska systemet nu är så överlägset är det konstigt att vi som land inte är rikare än vi är. Vi var ett av världens rikaste länder för 50-60 år sen och då var oftast barnen hemma.
Då vi var ett av få länder vars ekonomi inte var helt förstörd av andra världskriget
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
J JohanLun skrev:
Nej. Sambeskattning är en jämställdhetsfråga, inte skattefråga i mina ögon. Det går säkert lösa på något sätt, men förutom väldigt förmögna så tror jag det är rätt vanligt att båda i ett förhållande jobbar och har de höga löner är det nog inte ovanligt båda har det. Om kvinnan inte jobbar är det nog vanligt mannen har låg eller ingen inkomst. Jag tror du fokuserar på en fråga som är rätt oviktig för de flesta.

På det stora hela är sambeskattning inte en fråga jag engagerar mig i. Jag bara tror det inte är så okomplext du vill få det med rättvisa mot ensamstående mm.
Alla hushåll betalar exakt samma procentsats i skatt. Hur kan det vara komplext?
 
Clarken37
A ajn82 skrev:
Då vi var ett av få länder vars ekonomi inte var helt förstörd av andra världskriget
Att det är grunden till Sveriged välstånd är en myt. Sverige var ett av världens rikaste länder redan innan ww2.

om den svenska modellen är så överlägsen kan man fråga sig varför vi svenskar blir fattigare kontra omvärlden för varje år som går och har så usel tillväxt samt en valuta som störtdyker
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ja och? Det behöver inte nödvändigtvis vara bättre för barnen att vara på FS än med föräldrarna. Vi har bytt för att vår FS var fullständigt katastrofal. Vissa har inte den möjligheten.
Det är en annan diskussion. Ojämnheten i kvaliten är ett stort problem, ja.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Om det svenska systemet nu är så överlägset är det konstigt att vi som land inte är rikare än vi är. Vi var ett av världens rikaste länder för 50-60 år sen och då var oftast barnen hemma.
Sverige har backat rejält. Det finns nog flera orsaker till det. Mest sorgligt är att skolan försämrats och kriminaliteten ökat.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Håller med om att det behöver vara stabilitet. Men det i sig kan inte vara anledning till att behålla ett system som är uselt. Man får göra övergångsperioder.
Absolut. Ändra lite i taget.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Det absolut viktigaste på svensk bostadsmarknad vore att införa marknadshyror. Finland har gjort det (från samma system som vi) och har nu en bostadsmarknad som fungerar och i balans. I det fallet kan man tex se till att göra det i en övergångsfas.
Det kan göras ganska snabbt. Säg under 10-15 år ev med dispens att de över säg 75 får en längre tid.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Högre krav på kontantinsats skulle slå mycket hårdare på unga än en fastighetsskatt. Säg att de ska köpa en lgh värd 1.5 msek och de får med 1% FS 1250 kr i skatt per månad. Det är mycket mer lättöverkomligt än att kräva en kontantinsats på tex 30% vilket gör att de måste gneta ihop en halv miljon. De som skulle drabbas av en fastighetsskatt är de äldre med låga inkomster som sitter i svindyra bostäder.
Problemet är att alla har köpt hus med att räkna in ränteavdrag och ingen fastighetsskatt. Husen du tittar på kommer ha taxieringsvärden på 7-8-9 mille. Du straffar den generation som köpt under de förutsättningarna.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Alla hushåll betalar exakt samma procentsats i skatt. Hur kan det vara komplext?
Personerna i hushållet betalar ju då olika?!? Beroende på om det är en eller två vuxna i hushållet.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Att det är grunden till Sveriged välstånd är en myt. Sverige var ett av världens rikaste länder redan innan ww2.

om den svenska modellen är så överlägsen kan man fråga sig varför vi svenskar blir fattigare kontra omvärlden för varje år som går och har så usel tillväxt samt en valuta som störtdyker
Min poäng var egentligen mer att det var en dålig period att jämföra med, men får ändå puddla lite.

I sak ändrar det dock inte min ståndpunkt som är att Sverige har de senaste femtio+ åren drivit en politik som sakta sumpat bort det synnerligen goda utgångsläge vi hade efter andra världskriget
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Fastighetskatt på tre procent på en Stockholmsvilla med 7M i taxeringsvärde blir ju över 200.000 om året. Nästan 20.000 i månaden. Det är mycket mer än det jag idag betalar i ränta. Många med normala inkomster skulle i praktiken, om man slår ihop alla skatter och avgifter betala mycket högre skatt då. Personligen skulle jag nog flytta från sthlm då.

Är syftet med fastighetsskatt att bara dra in skatt eller kan du förklara logiken bakom din önskan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det vore väl logiskt om fastigheter beskattas på samma sätt som ISK, båda är ju en skatt på en tillgång snarare än värdeökning
 
A ajn82 skrev:
Det vore väl logiskt om fastigheter beskattas på samma sätt som ISK, båda är ju en skatt på en tillgång snarare än värdeökning
Då får man med samma logik ta bort vinskatten på fastigheter?

Det är väldigt problematiskt att skifta mellan olika system. Det är ännu svårare med bostad, om man köper när man betalar vinstskatt, äger när man betalar fastighetsskatt och säljer igen när man återgått till vinstskatt... ISK är kortare cykler och framförallt kan man ju bara flytta pengarna om man vill byta system.

Man betalar inte skatt på tillgången i ISK, man betalar skatt för att slippa skatt på värdeökningen. Eller det är iallafall min bild?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Clarken37
J JohanLun skrev:
Det är en annan diskussion. Ojämnheten i kvaliten är ett stort problem, ja.

Sverige har backat rejält. Det finns nog flera orsaker till det. Mest sorgligt är att skolan försämrats och kriminaliteten ökat.

Absolut. Ändra lite i taget.

Det kan göras ganska snabbt. Säg under 10-15 år ev med dispens att de över säg 75 får en längre tid.

Problemet är att alla har köpt hus med att räkna in ränteavdrag och ingen fastighetsskatt. Husen du tittar på kommer ha taxieringsvärden på 7-8-9 mille. Du straffar den generation som köpt under de förutsättningarna.

Personerna i hushållet betalar ju då olika?!? Beroende på om det är en eller två vuxna i hushållet.
Alla upprepar att den svenska modellen är så fantastisk. Den ekonomiska utvecklingen är usel jämfört med länder där fler kvinnor är hemma. Vad är beviset för modellens förträfflighet?

Ta bort statlig skatt så blir det ett nollsummespel för de unga produktiva i värsta fall. Eller inför det gradvis vid nya köp.

Varje hushåll har samma skattesats. Spelar ingen roll om det är 1 eller 7 i ett hushåll och hur inkomsterna dem emellan ser ut. Varför skulle det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.