E elmont skrev:
Det som jag har tittat på gällande elgrejer så kan jag inte se att dom skulle slå mina grossister på fingrarna. Men när det gäller detaljhandel så är dom säkert billigare. men det finns många näthandlare för privatpersoner som är billigare än detaljhandeln.
Det är säkert därför elfirman inte ens tog upp dom 4 Wago dom använde för att kopppla in min avloppspump på fakturan.
 
S
E elmont skrev:
Hos installatörer är det Wago773 och Hellermann Tyton 148 som är "standard" öppningsbara är mer till för att koppla typ mångtrådiga ledare mot installationsledningar.
Ps
Och då har man ett gäng med olika antal "hål" och ser till att man har nått hål ledigt.
what?
Wago 221 används uteslutande av alla elektriker jag jobbat med. Extremt sällan man ens ser en Wago 773 på en arbetsplats.
 
Då finns det möjligheter för företaget att tjäna tusenlappar på ett lite större jobb 👍
 
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Nu blir jag nyfiken, har någon nån erfarenhet hur Biltemas variant står sig mot Wago?
 
namnbyte
MultiMan MultiMan skrev:
Att sprida FUD om Amazon är populärt, men Amazon själva säljer inte piratkopior oavsett Wago eller Apple t ex. Amazon är en marknadsplats, alltså måste man hålla koll på vem man beställer från.
Vet inte vad FUD skulle betyda, men antar att det är något i stil med 'sprida skit om'.

Jag har absolut inget emot Amazon, köper saker därifrån nästan veckovis. Men är helt klart mer eftertänksam kring att köpa saker därifrån som kan sluta trist, på ett eller annat vis.
 
MultiMan
FUD - Fear, Uncertainty, Doubt. Sådant som även en del politiker älskar att praktisera.

Så länge man köper från Amazon själva är risken mycket låg att få något som inte är det märket det säger sig vara.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
FUD - Fear, Uncertainty, Doubt. Sådant som även en del politiker älskar att praktisera.

Så länge man köper från Amazon själva är risken mycket låg att få något som inte är det märket det säger sig vara.
Njau, Amazon har benhårda krav på anslutna handlare samt eventuella returer/reklamationer samt att alla måste följa Amazons regelverk.
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?ref_=hp_bc_nav&nodeId=GNW5VKFXMF72FFMR
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Njau, Amazon har benhårda krav på anslutna handlare
Krav är dock inte att förväxla med koll.
 
C cpalm skrev:
Krav är dock inte att förväxla med koll.
Jo men det ligger ju i Jeff Bezos orginalideer för Amazon att det bara ska funka inkl inget strul.

Har beställt många gånger och aldrig haft något strul. Sen kan jag tänka mig att med en kund som är dåligt påläst och inte har koll på vad som beställs så kan det eventuellt bli "gnissel" men det kan det ju bli med alla e-handlare. Alla felbeställningar är ju ett gissel för alla e-handlare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
E elmont skrev:
Då finns det möjligheter för företaget att tjäna tusenlappar på ett lite större jobb 👍
Mycket möjligt, ska inte tipsa om det! ;)
 
S SueCia skrev:
Mycket möjligt, ska inte tipsa om det! ;)
Använder du 221 till FK och EK? Det tror jag ingen på orten gör. Vi kör mest med 2773, den mindre varianten. 773 använder bara de gamla som inte fortfarande kör Torix. 😉
 
  • Gilla
knyhlen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men människa! Du ska inte tvinna några ledare för snabbklämmor som Wago 221 eller 773.

Om kardelerna är fula efter en ledare lossats från t.ex en skruvklämma, så klipper man och skalar på nytt.
Jag är helt med på att Wago 221 ger bättre kontakt mot en otvinnad FK än mot en tvinnad men borde man i så fall inte undvika EK i den typen av klämmor? En EK ger ju bara kontakt på "toppen" av kardelen om ni förstår hur jag tänker.
 
M mlkjhr skrev:
Jag är helt med på att Wago 221 ger bättre kontakt mot en otvinnad FK än mot en tvinnad men borde man i så fall inte undvika EK i den typen av klämmor? En EK ger ju bara kontakt på "toppen" av kardelen om ni förstår hur jag tänker.
Toppen och botten. Jag förstår hur du tänker, lite som jag tänker med att sätta på ändhylsor. Jag förstår syftet i många fall (om man ska lägga ledaren under en skruv t. ex.) men i vissa fall känns det som att det är bättre utan ändhylsa. I en hissklämma t. ex, då borde ju anläggningsytan bli större utan.

Jag har inget som backar upp mitt tänk så det är bara vad jag tror. 🙃
 
Müssli Müssli skrev:
Toppen och botten. Jag förstår hur du tänker, lite som jag tänker med att sätta på ändhylsor. Jag förstår syftet i många fall (om man ska lägga ledaren under en skruv t. ex.) men i vissa fall känns det som att det är bättre utan ändhylsa. I en hissklämma t. ex, då borde ju anläggningsytan bli större utan.

Jag har inget som backar upp mitt tänk så det är bara vad jag tror. 🙃
Din tanke stämmer helt klart

Wago 2773 över 773 alla dar i veckan

221 Där det krävs eller om jag vet att kopplingen kommer behöva göras om inom snar framtid
 
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.