1 466 543 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Plötsligt händer det, att man inte lyckats enas om en standard för detta tidigare är en gåta, man blir snabbt bekväm och håller sig inom nätverket när man väl vant sig vid plug and charge… nu saknar man bara kortläsare även på snigelladdarna för det kan ibland vara en rejäl utmaning att få igång dom.S Skandiamannen skrev:
Menar du att vi har mer snö i Sverige än vad man har i Sydeuropa? Samtliga alpländer har väl både dubbdäcksförbud, slät asfalt och dessutom betydligt brantare vägar än Sverige.N Nerre skrev:
Risken för vattenplaning är ju en konsekvens snarare av om vägen är spårig och gropig än struktur. Ska mycket till för att det ska bli så pass mycket vatten på vägbeläggning så att det spelar roll. Ur det perspektivet borde betong nästan vara bättre då det inte blir spårigt på samma sätt.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Jag försökte googla lite förut och hittade den här artikeln, och undrar om inte detta just handlar om den sträcka på E6 som har betong?L Liljeros skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/nio-vattenplaningsolyckor-pa-ett-ar-hugo-fruktansvart-halt
Sen hittade jag en annan artikel som påpekade att betong är mycket dyrare än asfalt. Asfalt har ju fördelen att den till stor del går att återanvända, det man fräser bort när man lägger ny beläggning återanvänds till beläggning på en annan väg.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Antagligen är det billigare på lite sikt att ha större fraktioner av sten i asfalten, ska väl hålla längre tid, alltså ren snålhet med bullrigare asfalt.L Liljeros skrev:Menar du att vi har mer snö i Sverige än vad man har i Sydeuropa? Samtliga alpländer har väl både dubbdäcksförbud, slät asfalt och dessutom betydligt brantare vägar än Sverige.
Risken för vattenplaning är ju en konsekvens snarare av om vägen är spårig och gropig än struktur. Ska mycket till för att det ska bli så pass mycket vatten på vägbeläggning så att det spelar roll. Ur det perspektivet borde betong nästan vara bättre då det inte blir spårigt på samma sätt.
Men efter kriget så har de byggt utan skarvar. Vi hade tyskar i Halland också som körde betongmaskiner på E6 när den blev motorväg. Tyvärr verkar man ha valt en billig version utan armering så nu river de upp den efterhand som den vittrar sönder.Nötegårdsgubben skrev:Inte skarvarna… Jag vet inte om Tyskland har några större mängder betong-motorvägar kvar, men de var som @JohanLun antyder som gamla järnvägar med ojämna skarvar.
Byggdes väl säkert med prefab-block på motsvarande sätt som räls läggs med fasta, ganska kort, längder.
Det är alltså inte betongen i slig som ger dunket, utan skarvarna.
Jo en av de nyare motorvägarna i Sverige, E4 norr om Uppsala blev också fiasko med betong.K karlmb skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/vantad-trangsel-nar-e4-norr-om-uppsala-renoveras
Nej jag tror det är vårt klimat som är det avgörande. Sen på just E4 är det då den tunga långtradartrafiken som förefaller vara den stora utmaningen. Betongen står inte pall helt enkelt för skiftningar i väder samt hård belastning av främst långtradare.L Liljeros skrev: