S Stubai skrev:
Okej!
Att dölja sina regplåtar i annonser förhindrar ingen att tillverka egna skyltar, så jag fortsätter att inte dölja mina nummerplåtar.
Risken att någon väljer att tillverka en skylt med just ditt nr på lär ju vara rätt liten om du inte visat ditt nr i en annons….
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Risken att någon väljer att tillverka en skylt med just ditt nr på lär ju vara rätt liten om du inte visat ditt nr i en annons….
Om jag söker på offentliga sidor får jag ganska enkelt fram bilar med samma årsmodell, samma färg som min egen, det är bara en googling bort. På samma vis får jag fram att ditt släp troligen har ett regnummer som börjar med B och slutar med 5.
Men är det så att bedragare endast nyttjar blocket för att hitta lämpliga regplåtar att kopiera minskar förstås risken för att bli utsatt för bilidentitetsstöld om man döljer sitt regnummer.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Om jag söker på offentliga sidor får jag ganska enkelt fram bilar med samma årsmodell, samma färg som min egen, det är bara en googling bort. På samma vis får jag fram att ditt släp troligen har ett regnummer som börjar med B och slutar med 5.
Men är det så att bedragare endast nyttjar blocket för att hitta lämpliga regplåtar att kopiera minskar förstås risken för att bli utsatt för bilidentitetsstöld om man döljer sitt regnummer.
Ja givetvis kan du få fram regnr till likadana bilar, men om du kör en vit volvo v90, vad är sannolikheten att banditen tar just ditt regnr jämfört med om du lägger numret på blocket? Givetvis avsevärt mindre eftersom det bara är en bråkdel av bilarna som är tillsalu. Det var poängen här. Använder man ett annat namn än sitt eget på blocket + döljer regnr är det inte speciellt lätt att hitta just ditt nr.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja givetvis kan du få fram regnr till likadana bilar, men om du kör en vit volvo v90, vad är sannolikheten att banditen tar just ditt regnr jämfört med om du lägger numret på blocket? Givetvis avsevärt mindre eftersom det bara är en bråkdel av bilarna som är tillsalu. Det var poängen här. Använder man ett annat namn än sitt eget på blocket + döljer regnr är det inte speciellt lätt att hitta just ditt nr.
Risken är otroligt lite oavsett vad man gör. Men visst är det möjligt att den ökar något om man annonserar ut bilen på blocket, men den är fortfarande väldigt liten.
 
S Stubai skrev:
Risken är otroligt lite oavsett vad man gör. Men visst är det möjligt att den ökar något om man annonserar ut bilen på blocket, men den är fortfarande väldigt liten.
Ja det håller jag med om, det är låg risk för att bli utsatt, iallafall om man säljer ”vanliga” fordon. Skulle jag tex sälja en bankrånar-rs6a kanske man skulle anstränga sig lite mer för att vara anonym.
 
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
Ursäkta en nybörjarfråga, men farbrorn börjar bli gammal. Jag hittar inga klara svar på webben, det är inte så att jag inte har letat.

När jag tog körkort i början av 80-talet gällde att bilens tjänstevikt måste vara minst lika med släpets totalvik. Detta verkar inte gälla längre.

När jag går in på Transportstyrelsens släpkalkylator ser jag att min V50 D2 med totalvikt 1900 kg får dra 1300 kg. Men min Polar 590 GS med tjänstevikt 1240 kg och totalvikt 1500 kg (som vi hittills dragit med frugans V40 D2 som får dra 1500 kg) får jag tydligen dra om jag bara lastar den med 60 kg.

Så det verkar som att man numera får räkna faktisk vikt på släpet även med B-körkort?

Tacksam om någon kan förklara hur det ligger till.
 
Två krav för att du ska få dra:

Summan av totalvikterna får inte vara högre än ditt körkort tillåter. 3500kg på B-körkort.

Bilens släpvagnsvikt som ges av registreringsbeviset måste vara minst lika hög som vad släp plus last de facto väger.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Notera att vi här räknar på en Skogaholmslimpa, klassisk skivad.
När jag växte upp var Skogaholmslimpan icke skivad!!
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
När jag växte upp var Skogaholmslimpan icke skivad!!
Samma här, men det var en anpassning i enlighet med ”tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin”.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Hur ser konsensus ut, finns det några rekommendationer på obromsat 750kg släp.

Har kikat på

Niwe 252/262 premium eller PRO vilket verkar vara mest för pengarna.
Tippbar, svetsad, galvad,
[länk]
[länk]

Tiki CS265-R
Lite smalare, och dyrare.

Fogelsta / brenderup 1425
Dyrast, men många verkar hävda att det är bäst.


Spontant lutar det åt niwe som på pappret ser ut att vara mest för pengarna.

Släpet kommer att förvaras i kallgarage, och användas några gånger per år.
Någon som har erfarenhet av ovanstående
Jag har ett tiki cs265 som jag haft sen nytt, besiktning nr 2 gjord för ett par veckor sedan, dvs 5 år gammalt. Rullar nog 200-300 mil per år. Helt ok nöjd, men hade vi haft en lokal firma som sålt niwe släpet hade det sannolikt blivit det istället. Upplever sällan att bredden är något problem, sålänge det är över 125cm typ, men längden hade egentligen varit trevligt med lite till.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Ursäkta en nybörjarfråga, men farbrorn börjar bli gammal. Jag hittar inga klara svar på webben, det är inte så att jag inte har letat.

När jag tog körkort i början av 80-talet gällde att bilens tjänstevikt måste vara minst lika med släpets totalvik. Detta verkar inte gälla längre.

När jag går in på Transportstyrelsens släpkalkylator ser jag att min V50 D2 med totalvikt 1900 kg får dra 1300 kg. Men min Polar 590 GS med tjänstevikt 1240 kg och totalvikt 1500 kg (som vi hittills dragit med frugans V40 D2 som får dra 1500 kg) får jag tydligen dra om jag bara lastar den med 60 kg.

Så det verkar som att man numera får räkna faktisk vikt på släpet även med B-körkort?

Tacksam om någon kan förklara hur det ligger till.
Allt det där ändrades 2013 samtidigt som B96 infördes. 19 januari 2013 om man ska vara petig..

Idag är det som sägs i ovan inlägg att summa av totalvikterna får inte överskrida körkortsbehörighetens "vikt". Dvs 3500 (B), 4250 (B96) respektive 7000 (BE taget 2013 eller senare)

Sen får släpets bruttovikt (dvs tjänstevikt + last) max vara bilens dragvikt.

Tänk på att det kan finnas begränsningar för bilen på max tågvikt (dvs summan av bruttovikterna) vilket gör att man kan behöva välja var man placerar last. Alltså last i bil eller släp.

Det är inte heller någon skillnad mellan de olika B behörigheterna när det gäller detta, förutom max totalvikt.
Innan 2013 så var reglerna olika för B och BE men det är borta.
 
  • Älska
Anders_Nilsson
  • Laddar…
T
P PappasHammare skrev:
Allt det där ändrades 2013 samtidigt som B96 infördes. 19 januari 2013 om man ska vara petig..

Idag är det som sägs i ovan inlägg att summa av totalvikterna får inte överskrida körkortsbehörighetens "vikt". Dvs 3500 (B), 4250 (B96) respektive 7000 (BE taget 2013 eller senare)

Sen får släpets bruttovikt (dvs tjänstevikt + last) max vara bilens dragvikt.

Tänk på att det kan finnas begränsningar för bilen på max tågvikt (dvs summan av bruttovikterna) vilket gör att man kan behöva välja var man placerar last. Alltså last i bil eller släp.

Det är inte heller någon skillnad mellan de olika B behörigheterna när det gäller detta, förutom max totalvikt.
Innan 2013 så var reglerna olika för B och BE men det är borta.
Så du menar att om jag har en bil som har en totalvikt på 2000 kg och en dragvikt på 1000 kg så skulle man kunna dra ett släp med totalvikt på 1300 kg om jag bara ser till att bruttovikten är max 1000 kg på "bara" B-kort?
 
T Testarn skrev:
Så du menar att om jag har en bil som har en totalvikt på 2000 kg och en dragvikt på 1000 kg så skulle man kunna dra ett släp med totalvikt på 1300 kg om jag bara ser till att bruttovikten är max 1000 kg på "bara" B-kort?
Ja.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
P
T Testarn skrev:
Så du menar att om jag har en bil som har en totalvikt på 2000 kg och en dragvikt på 1000 kg så skulle man kunna dra ett släp med totalvikt på 1300 kg om jag bara ser till att bruttovikten är max 1000 kg på "bara" B-kort?
Japp..
Just köra så kunde man inte göra innan 2013 vilket då krävde BE

Men prova släpkalkylatorn... Dock behöver du regnummer på fordon.
https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
Ett exempel från transportstyrelsen på en bil som jag hittade på nätet.
Summan av 'blå' och 'grön' blir just 3500kg men bilen kan bara dra 'rött'.

Har du B96 så är det gult som är max totalvikt på släpet men! du ändå inte dra mer än 'rött'


Bild av en skärmdump från Transportstyrelsen som visar fordonspecifikationer och maxvikt för släp. "Totalvikt 1900 kg" markerat i blått, "Max släpvagnsvikt 1400 kg" i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.