T Thomas_Blekinge skrev:
Vilka kablar byggdes efter 2020?
NordLink (1,4 GW) från Norge till Tyskland i maj 2021.
North Sea Link (1,4 GW) från Norge till England i oktober 2021.
 
Mikael_L
P Peter787 skrev:
Har du noterat att det är sommar nu ?
Priserna hade lugnat sig även i vintras, och senaste hösten osv.
Det kan du notera.

Prisrallyt var 2021-2022
Efter detta har Europa i stort sett gjort sig av med det ryska gasberoendet.
Det finns en kvardröjande högre prisnivå beroende på att LNG är dyrare än vad den ryska gasen fraktad i pipelines var pre 2021.
(Detta högre pris kommer vi inte bli av med på något annat sätt än att ersätta kol/gas med sol/vind. Mer kärnkraft kommer höja detta pris, då elproduktion med gas fortfarande är billigare än kärnkraft).
Diagram som jämför elpriser i Tyskland, Mellansverige, Södra Sverige och Norra Sverige från 2020 till 2023 med prognoser för 2023 och visar årlig procentuell förändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit:
Energiföretagen gör prognosen att framtida elpris kommer ligga på ca 50 öre/kWh.
Självklart svårt att göra sådana prognoser, men det är deras resultat av försöket
Graf som visar systemprisets utveckling från 1996 till 2035, med toppar märkt med händelser som finanskrisen, kriget i Ukraina, och prognoser för framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhandel-marknad/spotprisets-utveckling/
Jag verkligen rekommenderar att läsa genom denna länk.
SAMT länken däri, till en artikel om negativa elpriser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Felet ligger inte i kablarnas existens utan i elmarknadens struktur och i elbolagens girighet. Vem säger att det är omöjligt att ha svenskpris och exportpris för el?
Jo nu finns det inget elbolag med större elproduktion som går med större vinst, ska vara Norges Statkraft?
Ingen får ihop en kalkyl för ny elproduktion och speciellt för planerbar elproduktion.

EU beslöt då före jul att förnya det gemensamma elhandelsavtalet men körde fast i frågan om kärnkraft. Tyskland med allierade har hittils lyckats blockera en kärnkraftsskrivning i reformen.

Det här är då en mycket viktig ödesfråga efter EU-valet hur den vinnande alliansen hanterar frågan. Nu är snart hela Europa kraftigt politiskt instabilt så går det riktigt illa så rasar hela EU ihop. Franska högern varnade för att man ska hoppa av elhandelsavtalet vilket skulle vara mycket illa för Europa. Sedan nästa år så har Tyskland val och det blir sannolikt samma polarisering som i Frankrike.

Mycket står på spel och hela Europas framtid. Att då gröna minoriteter styr utvecklingen är klart sorgligt egentligen.

https://www.consilium.europa.eu/sv/...ket-design-council-and-parliament-reach-deal/

https://www.energinyheter.se/202407...orandra-energimarknaden-hot-mot-tysk-elimport
 
K krfsm skrev:
NordLink (1,4 GW) från Norge till Tyskland i maj 2021.
North Sea Link (1,4 GW) från Norge till England i oktober 2021.
Ja det vet jag. Men vi pratar väl om kablar från Sverige och den svenska elmarknaden?
 
D Daniel 109 skrev:
vi har en gemensam marknad utan handelshinder i EU. Det är liksom syftet med EU.
Och det är bra. Men det hindrar inte att man kan ta olika priser på olika marknader. Om man vill. En BMW kostar olika mycket i Danmark än i Frankrike. Vem tvingar ett svenskt kraftbolag att sälja till samma pris till SE 4 som till Tyskland? Kom nu inte och säga EU för då kommer jag att fråga efter en källa.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Visst skulle ledningen ge Sverige ökad leveransssäkerhet men våra priser skulle kopplas till Bajern. Bättre att vi bygger mer kk i södra Sverige för att åtgärda vår egen kapacitet. Och tala om för Berlin att vi vill se ett dussin reaktorer och prisområden oavsett hur mycket det svider i den tyska prestigen.
Jo men "rädda BMW" i München samt elområden vill ju den grön-röda i Tyskland lösa mha SuedOstlink som kommer att kosta minst 100 Miljarder (man har nog inte räknat klart än)
https://www.50hertz.com/en/Grid/Griddevelopement/Onshoreprojects/SuedOstLink
Plus då att HPB var en till viktig pusselbit.

Sen har den nya linjen då slutstationen i Isar utanför München/Bayern
där man la ner Isar 2 bland de sista stora kärnreaktorerna.
Man skulle mycket enkelt istället välja att återstarta Isar 2.

https://world-nuclear.org/nuclear-reactor-database/details/ISAR-2

Att rädda natinalklenoden BMW inser även de gröna i Tyskland att det är mycket viktigt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mer kärnkraft kommer höja detta pris, då elproduktion med gas fortfarande är billigare än kärnkraft
Helt felaktigt påstående. Kärnkraften har en mycket låg marginalkostnad. Den drar inte upp något elpris.
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja det vet jag. Men vi pratar väl om kablar från Sverige och den svenska elmarknaden?
Marknaden hänger ihop. Norge och Sverige är tämligen bra ihopkopplade. Så dessa ledningar påverkar definitivt även Sverige.
 
  • Gilla
krfsm
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det är bra. Men det hindrar inte att man kan ta olika priser på olika marknader. Om man vill. En BMW kostar olika mycket i Danmark än i Frankrike. Vem tvingar ett svenskt kraftbolag att sälja till samma pris till SE 4 som till Tyskland? Kom nu inte och säga EU för då kommer jag att fråga efter en källa.
Jag är inte särskilt insatt i bilpriser. Men jag kan tänka mig att det som skiljer är främst skatter, som det är med elen.
Det är annars fritt fram att köpa bilar i ett land och sälja i ett annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Marknaden hänger ihop. Norge och Sverige är tämligen bra ihopkopplade. Så dessa ledningar påverkar definitivt även Sverige.
Jo NordLink samt nedläggningen av R1/R2 påverkade starkt marknaden och så mycket att SvK ville ha ett undantag från 70% regeln som då Acer bestämt avslog.

https://montelnews.com/se/news/1362527/acer-avslår-svks-dispens-fr-70-regeln
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Priserna hade lugnat sig även i vintras, och senaste hösten osv.
Det kan du notera.

Prisrallyt var 2021-2022
Efter detta har Europa i stort sett gjort sig av med det ryska gasberoendet.
Det finns en kvardröjande högre prisnivå beroende på att LNG är dyrare än vad den ryska gasen fraktad i pipelines var pre 2021.
(Detta högre pris kommer vi inte bli av med på något annat sätt än att ersätta kol/gas med sol/vind. Mer kärnkraft kommer höja detta pris, då elproduktion med gas fortfarande är billigare än kärnkraft).
[bild]

edit:
Energiföretagen gör prognosen att framtida elpris kommer ligga på ca 50 öre/kWh.
Självklart svårt att göra sådana prognoser, men det är deras resultat av försöket
[bild]

[länk]
Jag verkligen rekommenderar att läsa genom denna länk.
SAMT länken däri, till en artikel om negativa elpriser.
Vet inte var du bor, men min elräkning i SE4 var betydligt högre i vintras än tidigare vintrar.
Lägger man sen till elnätsavgiften som bara höjs och höjs (har EON) har det blivit mycket sämre i Sverige tack vare våra inkompetenta politiker.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Hur mycket ska man hjälpas åt över nationsgränserna, och till vilket pris?
Ska inte ett land få lov att ka ”konkurrensfördelar” som stabil och billig el i EU?
Har vi tillräckligt med kapacitet i stamnät och i utlandskablarna kan den svenska vattenkraften säljas till ett bättre pris medan vi själva använder sol och vindel som ju är ännu billigare.

Den produktion som behövs byggs där det är billigast att bygga den utan att den behöver planeras.
Planera är ju ett fult ord, rent av kommunistiskt. Planekonomi — hemska tanke.
Men hur ser derbyt ute i världen (utanför Sverige och EU)?
Är elen dyrare i stater/länder som planerat sin elproduktion och elnät med långsiktiga planer, låt säga en 20 års plan? (Om det finns).

Hur definieras bra eller elproduktion bättre än någonsin?
Är det verkligen bara att ha hög installerad kapacitet och hög produktion, som tom räcker för export?

Borde inte ”elproduktion bättre än någonsin” betyda att vi har bättre tillgång till el till bättre pris när vi behöver den än någonsin tidigare?

Att ha egen kapacitet för svenska kalla vintrar binder kapital.
Det är billigare att hjälpas åt. (Läs importera).

Det visade ju sig att industrins intresse för att dra ner sin produktion (läs elkonsumtion) var mycket lägre än beräknat. Annars hade det ju varit lätt att jämna ut priserna.

Fast jag är väl glad över att ladda bilen nästan gratis. Tänk om man bara kunnat bli av med nätavgifterna också.
Vi måste införa fri konkurrens på eldistribution och inte vara fast i gammalt tänk om koncession.
Minst två elnät som då får konkurrera så att den med lägst pris får flest kunder.
Då blir det minimalt med vinstuttag och lägsta möjliga pris till konsumenterna.

Tja, det blev en del allvar blandat med en stor skopa ironi…
Glad sommar och låt oss hoppas på mycket ☀️
 
  • Gilla
  • Arg
kimmens och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det är bra. Men det hindrar inte att man kan ta olika priser på olika marknader. Om man vill. En BMW kostar olika mycket i Danmark än i Frankrike. Vem tvingar ett svenskt kraftbolag att sälja till samma pris till SE 4 som till Tyskland? Kom nu inte och säga EU för då kommer jag att fråga efter en källa.
…men jag uppfattar att befintliga avtal reglerar just detta mellan länderna, dvs du är inte fri att sätta vilken pris du vill. Fråga efter källa kan du göra hur mycket du vill, jag orkar inte leta upp den. Det har länkats till det tidigare i tråden.

Chatgpt:

Inom EU regleras energimarknaden av en rad olika regler och direktiv för att främja konkurrens och integrera energimarknaderna över medlemsländerna. Enligt EU:s regler ska elmarknaden vara konkurrensutsatt och priserna ska i stort sett bestämmas av marknadskrafter, vilket innebär att priserna på el i princip ska vara desamma inom ett land och vid export till angränsande elområden.

Mer specifikt:
1. **Enhetliga regler för marknadstillträde**: Enligt EU:s inre marknadsdirektiv ska alla marknadsaktörer ha lika tillträde till elmarknaden, och det ska finnas transparenta och icke-diskriminerande regler för överföring och distribution av el.

2. **Marknadsbaserade priser**: Prissättningen på el bör återspegla marknadsförhållandena och inte vara administrativt fastställd, vilket betyder att prisskillnader främst bör bero på faktorer som efterfrågan, tillgång, och överföringskapacitet.

3. **Överföringskapacitet och flaskhalsar**: Prisskillnader mellan olika elområden, både inom ett land och mellan länder, kan uppstå på grund av begränsningar i överföringskapacitet (så kallade "flaskhalsar"). Detta är dock en marknadsbaserad prisskillnad och inte en administrativ skillnad.

4. **Förbud mot diskriminering**: Enligt artikel 102 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF) är det förbjudet för företag med dominerande ställning att diskriminera mellan olika handelspartner på ett sätt som kan snedvrida konkurrensen.

Sammanfattningsvis kan ett EU-land inte sälja el till ett pris lokalt och till ett annat pris vid export på ett sätt som diskriminerar eller snedvrider marknaden. Prisskillnader kan dock uppstå naturligt på grund av marknadsdynamik och överföringsbegränsningar, men de ska inte vara resultatet av protektionistiska eller diskriminerande åtgärder.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är annars fritt fram att köpa bilar i ett land och sälja i ett annat.
Det vet jag. Samma sak gäller väl för el.
I Danmark är skatter på nya bilar enroma. För att sälja några bilar där överhuvudtaget håller billeverantörerna själva råpriset på bilarna nere. Därför kan det vara lönsamt att köpa en ny bil i Danmark och ta den med utomlands. Så BMW har helt fria händer att sätta bilpriser olika i olika områden.
Samma sak gäller el. Tomtemåla vattenkraft kan sälja el till SE4 till ett pris, och till Tyskland till ett annat (högre) pris.
 
Redigerat:
Just nu är spotpriset i Baltikum 72€ och i Sverige/Finland 3-4€. Hur kommer det sig att de baltiska priserna inte spiller över till Sverige?
Detta med att priserna spiller över är bara en liten del av förklaringen, möjligen helt fel. Det har alltid funnits prisskillnader för viss varor över landsgränserna. Bensin Tyskland/Holland, kött Norge/Sverige, byggmaterial Sverige/Polen, mm. Utan att priserna på respektive sidan har påverkats mycket av skillnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.