Mikael_L Mikael_L skrev:
Guzzen1.
Jag vet inte riktigt varför du vill att just varan el ska ha helt andra villkor än alla andra varor vi handlar med?
Haha, kul, med tanke på att när man ifrågasätter den märkliga prissättningsmekanismen på Nordpool så brukar plastliberalerna dirket påpeka att el inte är som andra varor och måste ha särskilda villkor.😂😂😂
 
El prissätts på samma sätt som andra varor. Genom tillgång och efterfrågan.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Svenska staten skulle i och för sig kunna köpa, lägga
D Daniel 109 skrev:
El prissätts på samma sätt som andra varor. Genom tillgång och efterfrågan.
Ja, det är ju syftet med Nordpool.

Men el blir ju ändå lite speciellt.

Först och främst kan vi modifiera uttrycket "tillgång och efterfrågan" lite; till: "tillgång och efterfrågan och produktionskostnad".
Detta gäller förvisso alla andra produkter också, men blir dock lite speciellt, samt väldigt tydligt, när det gäller el.
För elen går inte att lagra, utan måste tillverkas, säljas, köpas och förbrukas exakt samtidigt.

Detta leder till en kraftig prisvolatilitet som få andra marknadsutsatta varor har. Men helt klart är det samma mekanism, bara att priset blir ryckigare.


Man skulle i och för sig kunna införa en mer planekonomisk modell på prissättningen, men jag tror verkligen inte att det skulle gynna oss.
Det är ett perfekt recept på att få en riktig elbrist (dvs att elen kopplas ifrån) samt att utveckling mot bättre och billigare elproduktion effektivt stoppas.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svenska staten skulle i och för sig kunna köpa, lägga

Ja, det är ju syftet med Nordpool.

Men el blir ju ändå lite speciellt.

Först och främst kan vi modifiera uttrycket "tillgång och efterfrågan" lite; till: "tillgång och efterfrågan och produktionskostnad".
Detta gäller förvisso alla andra produkter också, men blir dock lite speciellt, samt väldigt tydligt, när det gäller el.
För elen går inte att lagra, utan måste tillverkas, säljas, köpas och förbrukas exakt samtidigt.

Detta leder till en kraftig prisvolatilitet som få andra marknadsutsatta varor har. Men helt klart är det samma mekanism, bara att priset blir ryckigare.


Man skulle i och för sig kunna införa en mer planekonomisk modell på prissättningen, men jag tror verkligen inte att det skulle gynna oss.
Det är ett perfekt recept på att få en riktig elbrist (dvs att elen kopplas ifrån) samt att utveckling mot bättre och billigare elproduktion effektivt stoppas.
Hög Volatilitet har vi haft på elprismarknaden sista 2-2,5 åren (sen oroligheterna i Ukraina eskalerade)
Nordpool som marknadsplats har funnits i flera decennier.
Jag hävdar alltså att det är det instabila världspolitikiska läget och INTE Nordpool i sig som är orsak till volatiliteten…
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Det har byggts mer ledningar till Europa. Något som gör att vi får starkare koppling till de marknaderna. Det tillsammans med mer vind och sol gör att det varierar mer.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Hög Volatilitet har vi haft på elprismarknaden sista 2-2,5 åren (sen oroligheterna i Ukraina eskalerade)
Nordpool som marknadsplats har funnits i flera decennier.
Jag hävdar alltså att det är det instabila världspolitikiska läget och INTE Nordpool i sig som är orsak till volatiliteten…
Nej så är det, helt klart.

Men elmarknaden har i grunden en möjlighet till denna prisvolatilitet, då en del producerar och säljer för minuspriser medan andra inte sätter igång sin produktion förrän priset är rejält högt, allt detta pga det naturgaspris som blev av putins aktiviteter.

Men detta märktes helt enkelt inte så länge vi fick naturgas till priser som gällde före 2021.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
De löser ju delar av problemet med fladkhalsar. Det har det ju härjats mycket om att de måste elemineras. När det görs något pt det så är det altså ett problem?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De löser ju delar av problemet med fladkhalsar. Det har det ju härjats mycket om att de måste elemineras. När det görs något pt det så är det altså ett problem?
För dig och mig kanske det inte är ett "problem" att det blir dyrare att leva men det är ju onekligen en försämring av min privatekonomi att el och det mesta annat blir dyrare och att vi blir fattigare och fattigare p g a av inkompetenta politiker som inte kan försvara våra intressen i EU. Är du immun mot dessa ständiga försämringar?

Från artikeln som karlmb länkade ovan:

"Politikerna har också försvårat situationen och exponerat Sverige mer mot de kontinentala priserna genom nedläggning av sex reaktorer samt även en viss mängd kraftvärme i södra Sverige – samtidigt som majoriteten av den nya elproduktionen tillkommit i norra Sverige."

De skyldiga borde åtalas är min uppfattning men det kommer aldrig att ske. De största skurkarna klarar sig alltid. Det stör mig ganska mycket att våra inkompetenta politiker dessutom sätter sina egna löner som redan är orimligt höga sett till deras prestationer.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Det har liksom marit tanken från början, att Europa ska ha en gemensam elmarknad.

Menar du att det är dumt att minska på flaskhalsarna i elnätet?
 
Jag menar att det är dumt att försämra vår ekonomi. Vi ligger redan dåligt till jämfört med många länder.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Gör den? Vilka är dessa många länder som har bättre ekonomi?

Att vägra förbättra styrningen i elnätet för att man vill ha en marknadsstörning låter inte rimligt i mona öron.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TommyC skrev:
För dig och mig kanske det inte är ett "problem" att det blir dyrare att leva men det är ju onekligen en försämring av min privatekonomi att el och det mesta annat blir dyrare och att vi blir fattigare och fattigare p g a av inkompetenta politiker som inte kan försvara våra intressen i EU. Är du immun mot dessa ständiga försämringar?

Från artikeln som karlmb länkade ovan:

"Politikerna har också försvårat situationen och exponerat Sverige mer mot de kontinentala priserna genom nedläggning av sex reaktorer samt även en viss mängd kraftvärme i södra Sverige – samtidigt som majoriteten av den nya elproduktionen tillkommit i norra Sverige."

De skyldiga borde åtalas är min uppfattning men det kommer aldrig att ske. De största skurkarna klarar sig alltid. Det stör mig ganska mycket att våra inkompetenta politiker dessutom sätter sina egna löner som redan är orimligt höga sett till deras prestationer.
De skriv även om just de nya utlandskablarna, precis vad vi ältat här i ett år nu.
 
Ett halvt åt senare. Elpriserna har nu lugnat sig trots att Tyskland har stängt alla kärnkraftverk och en hel del kolkraftverk och inte köper billig gas längre. Som tur fungerar alla våra utlandsförbindelser för det mesta bra så Sverige kan sälja det det bjud bäst pris. Den europeiska elmarknaden är fortfarande väldigt krånglig och inte begriplig för de flesta (dom här på forumet som påstår sig förstå den, räck upp en hand).
Svenska kraftnät hade sökt koncession för en ny kraftkabel till Tyskland, Hansa Power Bridge. Den skulle ge ökad redundans och flexibilitet i kraftförsörjningen. Nu har regeringen i sin oöverträffad ignorans i energipolitiska frågor avslagit denna koncessionsansökan. Dom menar att kontinentala elpriser skulle spilla över till Sverige med kabeln i drift.
Det verkar som att Ebba Busch har läst på här på forum där just denna uppfattning marknadsförs intensivt.
Det tillkommer ju tyvärr ett nytt argument för ökade utlandsförbindelser: Sabotage. Det är skitenkelt att sabotera en undervattenskabel. Klipps alla kablar runtom Sverige och i Oslofjorden så är det extremt besvärligt för elförsörjningen. Varje extrakabel kan bidra till försörjningssäkerheten.
 
  • Gilla
  • Haha
masroland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.