Gaaaaaaahh.
Skulle hjälpa svärföräldrarna tillika grannarna med att installera en ny Automower Nera med all bling som finns (RTK och skit).

Först fegade jag med att få upp RTK-enheten på taknocken då jag upptäckte att jag nog vill ha en plattform till för min ställning att stå på när jag lastar upp plattformarna till nästa höjd (dvs typ 4-5 meter upp). Dels för min egen säkerhet och dels för att jag var nära att slå ut deras fönster när jag stod och svajade. Satte skiten en bit ner istället och får se om det funkar, annars får jag flytta den.

Sen skulle klipparen igång och då strejkade helvetet med att den krävde en uppdatering. Men jag kunde inte ladda in uppdateringen eftersom den inte var parkopplad med telefonen. Ryckte ur Epos-enheten ur klipparen och då fick jag in uppdateringen efter många försök. Sedan in med enheten igen.

Nu strejkar klipparen med "kartproblem" och lite all möjlig skit, vilket är fullt rimligt eftersom den inte känner till någon karta än. Men inte heller kan jag hitta hur jag får igång den. Inte heller lyckas jag parkoppla vare sig RTK-antenn eller laddstation i appen vilket jag misstänker jag måste göra.

Guiderna på nätet visar självfallet ett 100% lyckat testfall. Nytt försök imorgon eller nåt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nja....

Det är ok att limma ett sår men man måste se till att det är rent först. Stänger man in bakterier i såret så riskerar man abscess (varböld) och blodförgiftning och sånt otrevligt. När jag pulade med sånt här för många år sedan så hade vi som regel att sår äldre än 6 timmar fick sekundärläka dvs läka från botten istället för att sys ihop. I ansiktet accepterade man 24 timmar pga bättre genomblödning (och kosmetik).

Ta det inte som medicinsk rådgivning men jag har limmat och tejpat små (och lite större) sår men då efter grundlig och smärtsam rengöring. Det kan också vara bra att veta att det är nästan hopplöst att limma om det aktivt blöder, blir bara gegga. Man måste få stopp på blödningen först, t.ex. med tryckförband.

Utöver detta med renheten så finns det ju också andra anledningar att uppsöka vård vid olika skador, som nerv/kärlskador, senskador och skador som tränger in i en led som kan ge väldigt otrevliga och jobbiga komplikationer om de läker fel.

En nackdel med att limma är att man bara får en chans. Är man osäker är det bättre att dra ihop såret med tejp, gärna då steristrips, och sen lägga på en non-wovenkompress som inte fastnar i såret. Tycker man att det ska bli ett estetiskt tilltalande ärr (eller inget ärr, om läkaren/sjuksköterskan är skicklig) så bör man nog söka vård.

Edit: Det ska kanske tilläggas att de vanligaste medicinska formuleringarna av cyanoakrylat inte är samma som i superlim, man använder andra alkoholer för polymeriseringen om jag förstår det hela rätt för att få lite andra egenskaper som passar bättre för den användningen, t.ex. en viss elasticitet.
Jag fick just steristrip kors och tvärs över hela fingertoppen, och sedan den fina skydds-enfingervanten som syns i bilden. Vid det laget hade det slutat blöda nästan helt. Det var över två timmar efter att jag hade skurit mig eftersom jag fick vänta så länge på min tur på närakuten. Det kändes rätt fånigt att sitta där i en och en halv timme och vänta på att ”eventuellt sys” samtidigt som jag såg att det slutade blöda under tiden, men sköterskan sa att det var bra att jag kom in för stelkrampssprutan.

Sist jag skar mig lika djupt i en fingertopp plåstrade jag om det helt själv, men då var det ett rent rakbladsvasst blad jag hade skurit mig på och jag var inte orolig för stelkramp. Blodstillande vadd, kompress och tejp funkade bra och det blev inget ärr. Däremot har jag ett ärr från att ha skurit mig på helt vanligt papper, och det var inte ens särskilt djupt. Nästan lite pinsamt att få ett ärr av sådant trams 🙄
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ett gammalt GAAH, ca 30 år sedan. Skulle ta upp en äldre snabblimstub, men korken satt. Tog tag med tänderna och vips lossade korken, men samtidigt flöde snabblim ut i munnen. Tunga satt sig fast och hårt i gommen. Det tog 20-30 min så började tungan lossa, men rester av snabblimmet satt som ett fjäll i gommen i två veckor.
Är det du som är Becks granne?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ett gammalt GAAH, ca 30 år sedan. Skulle ta upp en äldre snabblimstub, men korken satt. Tog tag med tänderna och vips lossade korken, men samtidigt flöde snabblim ut i munnen. Tunga satt sig fast och hårt i gommen. Det tog 20-30 min så började tungan lossa, men rester av snabblimmet satt som ett fjäll i gommen i två veckor.
Jag har åxå öppnat snabblim på detta sätt men scenariot efter har inte hänt mig. Jag ska sluta med det och slänga tuben! Tack för info. Man behöver höra om vad som kan hända ibland... Sist (förra veckan) klippte jag upp tuben i bakkant och kastade den när jag var färdig just för korken inte gick upp... Ens med tänderna. ;)
 
J JohanLun skrev:
Ens med tänderna. ;)
Man skulle kanske kunna använda en tång istället?🤔 Bara en tanke alltså. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man skulle kanske kunna använda en tång istället?🤔 Bara en tanke alltså. 😉
Förstör nu inte en potentiellt bra historia med rimliga alternativ!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där med ensamarbete långt ut i skogen har jag tänkt på då och då. Vi har ju ofta med oss knivar till barnen och jag har många gånger tänkt att man borde ha med sig en liten akutväska. Har inte kommit till skott än men har oftast med mig saker för att improvisera ett tryckförband i lite olika storlekar.
Skärande/vassa verktyg = första förband i närheten. Lätt att säga, svårare att efterleva.
Försvarsmakten har rätt i en del saker, första förband i höger benficka är en rätt bra grej. 👍
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Ska man vara helt korrekt, så är ju inte det ett svar på Noramasens fråga. 😉
Ska man vara helt korrekt så ignorerar man stavfel och svarar på den fråga som egentligen ställdes. Ja, jag är jättetråkig på fester.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det tar mycket energi för kroppen att läka efter en större operation. Om din man kunde köra cykelvasan var han väl ganska vältränad till att börja med, och då läker man snabbare 🙂

I svägerskans fall (och mitt för 17 år sedan) handlar det om en större bukoperation. Kvinnor som har fött barn med kejsarsnitt har kanske ett litet hum om hur det är efteråt, men jag har fått uppfattningen att kejsarsnitt inte är lika tungt att läka från som en flera timmar lång operation där man tar bort inre organ.
Kejsarsnitt är en av de värsta. Men sjukvården tillsammans med försäkringskassan tycker inte att det gör så mycket att ignorera det, det kostar för mycket att sjukskriva alla snittade kvinnor 3 månader. Egentligen ska en snittad kvinna inte lyfta mer än 1 kilo förrän såren har läkt. Det är 7 lager man skär igenom och sedan syr ihop.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kejsarsnitt är en av de värsta. Men sjukvården tillsammans med försäkringskassan tycker inte att det gör så mycket att ignorera det, det kostar för mycket att sjukskriva alla snittade kvinnor 3 månader. Egentligen ska en snittad kvinna inte lyfta mer än 1 kilo förrän såren har läkt. Det är 7 lager man skär igenom och sedan syr ihop.
Jotack, jag vet. Men i mitt fall tog man inte ut en bebis, utan livmoder, äggstockar, livmoderhals och ett gäng lymfkörtlar från ljumskarna. Tre timmar rotade dom runt. Jag minns inte hur länge jag inte fick lyfta ”mer än ett mjölkpaket”, men det var nog i storleksordningen 2-3 månader. Sjukskrivningen var knappt två månader.

De kvinnor jag känner som har gjort kejsarsnitt beskrev det inte alls som lika jobbigt som jag (och andra yngre gyncancerpatienter jag har pratat med) upplevde läkningen efter operationen. Jag vet inte vad som gör skillnaden. Kanske tar det mer energi att läka med fler sår inne i buken och att den längre operationen påfrestar kroppen mer. Den mentala påfrestningen påverkar säkert också. Istället för att man får en bebis förlorar man möjligheten att kunna få en bebis. Och den stora kontrasten mot innan operationen. Jag kände mig helt frisk innan, förutom i samband med de två strålbehandlingarna som var brutala.

Så, nu har jag berättat mer än någon behöver veta 🙂
 
  • Älska
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
GHHHAAAA först för att jag måste börja semestern med att åka till Helsingborg och jobba några dagar.
Sen för att de hittat på nått nytt när man behöver reservera ett hotellrum.
Har danskt firmakort utan att vara kund i banken. När jag skulle reservera ett rum för sen ankomst behöver det bekräftas med en kod.
Kod kom på sms, men jag skulle även fylla i "kodnamn" vilket jag inte har en blekaste aning om.
Fick reservera rummet med mitt eget kort, men även där behövde det bekräftas, vilket gjordes med bankID.
GHHHAAAA nr 3 var att jag fick 4000:- i kontanter när jag sålde en grej........vad gör man med kontanter ?? Köper knark ?? 🤔😉😅😂🤣
Fan, jag vet ju inte ens om femhundringarna är äkta, har aldrig sett en modern sån 🫣
 
  • Haha
  • Gilla
Manganbangan och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fan, jag vet ju inte ens om femhundringarna är äkta, har aldrig sett en modern sån 🫣
😂 och du lär inte kunna gå in på banken och sätta in dem på ditt eget konto 😂😂😂
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
jag fick 4000:- i kontanter när jag sålde en grej........vad gör man med kontanter ??
Kommer du inte på någon idé så, GAAAAHHHH!!!
 
Betala hotellet med pengarna! 😉

(Genuint fascinerande att det känns som ett uppenbart skämt.)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Isakare Isakare skrev:
GHHHAAAA först för att jag måste börja semestern med att åka till Helsingborg och jobba några dagar.
Sen för att de hittat på nått nytt när man behöver reservera ett hotellrum.
Har danskt firmakort utan att vara kund i banken. När jag skulle reservera ett rum för sen ankomst behöver det bekräftas med en kod.
Kod kom på sms, men jag skulle även fylla i "kodnamn" vilket jag inte har en blekaste aning om.
Fick reservera rummet med mitt eget kort, men även där behövde det bekräftas, vilket gjordes med bankID.
GHHHAAAA nr 3 var att jag fick 4000:- i kontanter när jag sålde en grej........vad gör man med kontanter ?? Köper knark ?? 🤔😉😅😂🤣
Fan, jag vet ju inte ens om femhundringarna är äkta, har aldrig sett en modern sån 🫣
Stackare kan inte va lätt att leva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.