F
wildeside wildeside skrev:
Om du tillslut åker till Ikea igen kanske du ska köpa ett par sängar till😂
Sängar har vi men barnen vägrar sova i dem. 😊 Var onödigt att köpa sängar, jag har nog använt dem mer än barnen.
 
wildeside
F Fideliox skrev:
Sängar har vi men barnen vägrar sova i dem. 😊
Byt säng själv när barnen somnat🤔
 
F
wildeside wildeside skrev:
Byt säng själv när barnen somnat🤔
Ibland gör jag det men sen vaknar barnen och blir hysteriska ändå sååå...

Det är kul att vara förälder. Eller nåt.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
wildeside
F Fideliox skrev:
Ibland gör jag det men sen vaknar barnen och blir hysteriska ändå sååå...

Det är kul att vara förälder. Eller nåt.
Tja jag känner inte igen problemet, vi har alltid låtit barnen sova i egna sängar och kunnat dammsuga, slamra med porslin o laga mat utan några större problem.
Vet inte om vi haft tur eller vad det beror på, bodde ett tag på bottenplan bredvid en vältrafikerad gata med spårvagn och barnen sov bättre en nånsin.
Barnbarnen sover gott dom med i egna sängar.
 
F
wildeside wildeside skrev:
Tja jag känner inte igen problemet, vi har alltid låtit barnen sova i egna sängar och kunnat dammsuga, slamra med porslin o laga mat utan några större problem.
Vet inte om vi haft tur eller vad det beror på, bodde ett tag på bottenplan bredvid en vältrafikerad gata med spårvagn och barnen sov bättre en nånsin.
Barnbarnen sover gott dom med i egna sängar.
Våra har nattskräck, vaknar slumpmässigt och vrålar rakt ut utan anledning. Helt otröstliga när det sker. Eller så vaknar och vill ha välling eller blöjan bytt för den delen.
 
  • Ledsen
Pappa1986
  • Laddar…
wildeside
F Fideliox skrev:
Våra har nattskräck, vaknar slumpmässigt och vrålar rakt ut utan anledning. Helt otröstliga när det sker. Eller så vaknar och vill ha välling eller blöjan bytt för den delen.
Ja mat o blöjbyte skulle nog både du o jag med vakna till😂
Snart är dom tonåringar och ska ränna omkring o ska ha moppe o epa m.m. då kommer du sakna att det bara va nattsömnen som blev störd😉
 
tommib
nino nino skrev:
Det där har jag funderat på, det är alltså ok att limma ihop ett sår med superlim? Alltså om man är långt från en vårdinrättning?
Nja....

Det är ok att limma ett sår men man måste se till att det är rent först. Stänger man in bakterier i såret så riskerar man abscess (varböld) och blodförgiftning och sånt otrevligt. När jag pulade med sånt här för många år sedan så hade vi som regel att sår äldre än 6 timmar fick sekundärläka dvs läka från botten istället för att sys ihop. I ansiktet accepterade man 24 timmar pga bättre genomblödning (och kosmetik).

Ta det inte som medicinsk rådgivning men jag har limmat och tejpat små (och lite större) sår men då efter grundlig och smärtsam rengöring. Det kan också vara bra att veta att det är nästan hopplöst att limma om det aktivt blöder, blir bara gegga. Man måste få stopp på blödningen först, t.ex. med tryckförband.

Utöver detta med renheten så finns det ju också andra anledningar att uppsöka vård vid olika skador, som nerv/kärlskador, senskador och skador som tränger in i en led som kan ge väldigt otrevliga och jobbiga komplikationer om de läker fel.

En nackdel med att limma är att man bara får en chans. Är man osäker är det bättre att dra ihop såret med tejp, gärna då steristrips, och sen lägga på en non-wovenkompress som inte fastnar i såret. Tycker man att det ska bli ett estetiskt tilltalande ärr (eller inget ärr, om läkaren/sjuksköterskan är skicklig) så bör man nog söka vård.

Edit: Det ska kanske tilläggas att de vanligaste medicinska formuleringarna av cyanoakrylat inte är samma som i superlim, man använder andra alkoholer för polymeriseringen om jag förstår det hela rätt för att få lite andra egenskaper som passar bättre för den användningen, t.ex. en viss elasticitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
tommib
Isakare Isakare skrev:
Då måste jag fråga, är cyanoakrylat samma som cyanid ??
För många år sen fick en arbetskollega amputera pekfingret efter limmat ca 80 st handtag på fönster med cyanidlim, han använde fingret för att smeta ut limmet.
Inte vad jag vet eller kan hitta med en snabb googling.
Trist med kollegans finger. Vad var det för lim tro? Låter inte som något man borde jobba med utan skyddsutrustning...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Det jobbiga är att det är 4 gardrober som står i samma rum. Skulle se konstigt ut tror jag om en är folierad eller har två handtag(dessutom har jag bara 4 handtag).


Har stört oss längre på att gardroberna är öppna men nu kommer jag störa mig mer på dessa hålen. Fasen så jäkla klantigt..
Man kan ju även laga tapet på gardrobsdörrar. Finns ju alla möjliga fina bilder man kan tapetsera dörrarna med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Våra har nattskräck, vaknar slumpmässigt och vrålar rakt ut utan anledning. Helt otröstliga när det sker. Eller så vaknar och vill ha välling eller blöjan bytt för den delen.
Nattskräck är nog inte roligt alls. I värsta fall kan dom väl ha det hela livet? Vi fick vaka många nätter med vår yngsta dotter men av helt andra anledningar. Lärde mig också att ska man göra något efter det så gäller det att fundera och dubbelkolla alla sina tankar.
 
tommib tommib skrev:
Nja....

Det är ok att limma ett sår men man måste se till att det är rent först. Stänger man in bakterier i såret så riskerar man abscess (varböld) och blodförgiftning och sånt otrevligt. När jag pulade med sånt här för många år sedan så hade vi som regel att sår äldre än 6 timmar fick sekundärläka dvs läka från botten istället för att sys ihop. I ansiktet accepterade man 24 timmar pga bättre genomblödning (och kosmetik).

Ta det inte som medicinsk rådgivning men jag har limmat och tejpat små (och lite större) sår men då efter grundlig och smärtsam rengöring. Det kan också vara bra att veta att det är nästan hopplöst att limma om det aktivt blöder, blir bara gegga. Man måste få stopp på blödningen först, t.ex. med tryckförband.

Utöver detta med renheten så finns det ju också andra anledningar att uppsöka vård vid olika skador, som nerv/kärlskador, senskador och skador som tränger in i en led som kan ge väldigt otrevliga och jobbiga komplikationer om de läker fel.

En nackdel med att limma är att man bara får en chans. Är man osäker är det bättre att dra ihop såret med tejp, gärna då steristrips, och sen lägga på en non-wovenkompress som inte fastnar i såret. Tycker man att det ska bli ett estetiskt tilltalande ärr (eller inget ärr, om läkaren/sjuksköterskan är skicklig) så bör man nog söka vård.

Edit: Det ska kanske tilläggas att de vanligaste medicinska formuleringarna av cyanoakrylat inte är samma som i superlim, man använder andra alkoholer för polymeriseringen om jag förstår det hela rätt för att få lite andra egenskaper som passar bättre för den användningen, t.ex. en viss elasticitet.
Nej jag tänkte mer om man skär sig ordentligt i skogen tex, som en akut åtgärd tills man får vård men som du skrev tryckförband är väl ännu bättre och det kan man ju ordna av nästan vad som

Tack för svar
 
F Fideliox skrev:
Ja det är en risk. Får se, alldeles förbannad nu för att fatta något rationellt beslut. Nu blir det 1 timmes nattning att se framemot och ytterligare en sömnlös natt med barn som vaknar titt som tätt och sparkar en i huvudet och kissar ner sängen. ❤️
Är du för förbannad att kunna somna i natt kan du alltid kolla runt på blocket och marketplace, om det är en vanlig standarddörr kan du ha tur att nån ska bli av med en. Det säljs mycket IKEA grejer pga felköp eller annat.
 
tommib
nino nino skrev:
Nej jag tänkte mer om man skär sig ordentligt i skogen tex, som en akut åtgärd tills man får vård men som du skrev tryckförband är väl ännu bättre och det kan man ju ordna av nästan vad som

Tack för svar
Det där med ensamarbete långt ut i skogen har jag tänkt på då och då. Vi har ju ofta med oss knivar till barnen och jag har många gånger tänkt att man borde ha med sig en liten akutväska. Har inte kommit till skott än men har oftast med mig saker för att improvisera ett tryckförband i lite olika storlekar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
hsd
F Fideliox skrev:
Helvetes jävla piss. Note to self, gör inget när man är trött och inte fått sova på 2 dagar. Har pax gardrober sedan innan men inga dörrar (lång historia). Men nu köpte vi dörrar på ikea för några dagar sedan och jag fick för mig att sätta upp dörren precis. Måttade upp och borrade hål för handtagen, blev väldigt bra tyckte jag. Tills jag skulle hänga upp dörren och insåg att jag satt hantaget på samma sida som gångjärnen. 🤬🤬🤬

Nån som vet om det finns typ något lackstift eller nåt man kan laga det med? Testade med spackel men ser förjävligt ut. Får väl bli att köra 2h tur och retur och köpa en ny dörr för 800kr. Härligt.
Lätt hänt...borrade hål till lådhandtag , hade gjort en mall sp det skulle bli exakt rätt på alla 7 lådor,,,, lyckades inte vönda alla fronter lika såo mönstret/ådringen inte stämmer 😢
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Har lärt mig att om det är en garderob med dubbeldörr så ser det mycket bättre ut om man justerar in dörrarna innan man borrar för handtagen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.