1 465 974 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Japp, och i det fall Liljeros beskrev så var det väl troligen mest beroende på att det var ett svalt batteri som började laddas vid 80%.
Hade det redan snabbladdats från en lägre nivå så hade det varit rejält varmt när det nått 80% med en annan laddhastighet som resultat.
Men självklart spelar batterikemin in, likaså hur tillverkaren har programmerat alla parametrar i BMC.
Jag tror t.ex. inte att de äldre Nissan leaf (eller kanske alla årsmodeller) med sitt luftkylda batteri bryr sig lika mycket om temperaturen, utan de drar nog ner laddhastigheten rejält oavsett.
Hade det redan snabbladdats från en lägre nivå så hade det varit rejält varmt när det nått 80% med en annan laddhastighet som resultat.
Men självklart spelar batterikemin in, likaså hur tillverkaren har programmerat alla parametrar i BMC.
Jag tror t.ex. inte att de äldre Nissan leaf (eller kanske alla årsmodeller) med sitt luftkylda batteri bryr sig lika mycket om temperaturen, utan de drar nog ner laddhastigheten rejält oavsett.
Det där är väl BYD-batterier i de nya Mo del Y? De verkar ha imponerande laddhastighet även vid hög laddning. Vill mena det är är viktigare än att ha hög topp. Min M3 laddar med imponerande 250kW i början men tappar snabbt.
Den verkar ju vilja att batteriet skall vara värmt för den körde förvärmning, var dryga 20 grader men jag hade legat och kört Autobahn i 5-6 mil så det kan inte ha varit iskallt.Mikael_L skrev:Japp, och i det fall Liljeros beskrev så var det väl troligen mest beroende på att det var ett svalt batteri som började laddas vid 80%.
Hade det redan snabbladdats från en lägre nivå så hade det varit rejält varmt när det nått 80% med en annan laddhastighet som resultat.
Men självklart spelar batterikemin in, likaså hur tillverkaren har programmerat alla parametrar i BMC.
Jag tror t.ex. inte att de äldre Nissan leaf (eller kanske alla årsmodeller) med sitt luftkylda batteri bryr sig lika mycket om temperaturen, utan de drar nog ner laddhastigheten rejält oavsett.
Det är för övrigt intressant aspekt nummer 2, att bilen faktiskt går märkbart snålare på sydeuropeisk asfalt. Men är ändå nöjd med snittet, ligger runt 1,7 på 200 mil körning (95% motorväg varav ca 100mil autobahn med fart därefter…)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 495 inlägg
Där är en intressant utveckling om ett 57kWh batteri laddar 10-100% på samma tid som ett 78kWh batteri laddar 10-80%U Ursidae skrev:
57,5kWh 10-100% -> 51,75kWh (34min) 50kWh: 5-96% 30,5min
78kWh 10-80% -> 54,6kWh (27min) 50kWh 5-69% 22min
Jo har inte haft en laddning som tagit mer än 30min hittils, var fullt i Markaryd så där pallade inte laddstationenU Ursidae skrev:
Den stora vinsten ligger i tid till första laddning, ett lite större batteri har väl ca en radie på destinationer som kan nås utan laddning alternativt med ett stopp, när man väl är igång och nöter mil så gör det marginell skillnad dvs 2 stopp eller fler.Johannes Carlsson skrev:
Jag har märkt att min bil går mycket märkbart snålare på asfalten mellan stockholm och Uppsala, än den asfalten jag normalt kör på varje dag.L Liljeros skrev:
Och på den sträcka jag kör nästan varje dag finns det två avsnitt där bilen går lite snålare än resten av vägen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 495 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 495 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 384 inlägg
Inte skarvarna… Jag vet inte om Tyskland har några större mängder betong-motorvägar kvar, men de var som @JohanLun antyder som gamla järnvägar med ojämna skarvar.K karlmb skrev:
Byggdes väl säkert med prefab-block på motsvarande sätt som räls läggs med fasta, ganska kort, längder.
Det är alltså inte betongen i slig som ger dunket, utan skarvarna.