Men TS tar alltså inte bort försäkringen på gipsskivorna närmast garderoben och tror sedan att det är regeln bakom som lyser igenom……
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men TS tar alltså inte bort försäkringen på gipsskivorna närmast garderoben och tror sedan att det är regeln bakom som lyser igenom……
Alla har vi varit nybörjare nån gång....
 
  • Gilla
pjgb och 4 till
  • Laddar…
Tja, kan man se igenom skivor gjorda av smält grus (kvartssand) så skulle man kunna se genom en skiva av träflis? 🙄
Fråga min fru. Hon har satt upp tapet som är gjord av träfiber och den gamla tapeter syns genom den nya. 🫣
 
  • Haha
  • Gilla
Mjärn och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Man spacklar ju in pappersremsor i hörnen. De försänkta kanterna skall vara där. 😊 Remsorna är till och med ”knäckta” i förväg för just det.
Nej, det är inte lämpligt i en friggebod med tveksamt stabil grundläggning som ska ha tapeter på väggarna.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Lätt gjort misstag första gången, inte alltid man tänker på att man måste skära/bryta av fasen.

Vettiga alternativ:
- Sätt foder över skarven
- Byt ut gipsbiten till en bit där fasen är bruten
- Spackla ut av bara f*** och få det slätt
 
  • Älska
Mjärn
  • Laddar…
Den stora frågan är kanske: Kommer det att bli problem med fukt i det inbyggda utrymmet?
 
  • Haha
  • Gilla
densomkanvet och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är inte lämpligt i en friggebod med tveksamt stabil grundläggning som ska ha tapeter på väggarna.
Ok, men då går det ju inte att spackla heller. Det lär ju spricka ännu mer utan remsa.
Jag uppfattade inte att TS bygge är instabilt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Ok, men då går det ju inte att spackla heller. Det lär ju spricka ännu mer utan remsa.
Jag uppfattade inte att TS bygge är instabilt.
Jag snackade om mitt misstag, jag skulle delat 4 skivor på hälften och satt skuren kant i hörnen, helt enkelt.
Jag hade lärt mig en hel del efter friggan och garaget, så det blev färre fel och misstag med huset, men det finns en del att hitta där också.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Fattar inte
Skärp dig det här börjar bli löjligt. Trollar du eller spelar du dum?
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag snackade om mitt misstag, jag skulle delat 4 skivor på hälften och satt skuren kant i hörnen, helt enkelt.
Jag hade lärt mig en hel del efter friggan och garaget, så det blev färre fel och misstag med huset, men det finns en del att hitta där också.
Förstår inte vad du menar. Att ha skuren kant i hörnet är aldrig någon fördel. Man sätter reglarna så att de ger stöd i hörnena, sedan är det en fördel att använda sådana här bakom gipsen för att stabilisera ytterligare vid behov:

https://www.biltema.se/bygg/kakling/kaklingstillbehor/hornskydd-for-gipsvagg-pvc-nat-2000022631

Sedan har man med fördel de fasade kanterna på gipsen i hörnet och så spacklar man in en pappersremsa.
 
Är väl ingen som sätter fasningar i hörnen, inte om man vet vad man gör iaf
Ett elände att spackla och få det bra då
 
  • Gilla
MangeKC och 3 till
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Är väl ingen som sätter fasningar i hörnen, inte om man vet vad man gör iaf
Ett elände att spackla och få det bra då
Prata med en målare får du höra. Men du menar att de inte vet vad de gör? 😂

Jag har gjort det utan problem. Om du sett pappersremsorna så hade du vetat att de till och med är förberedda att användas i hörn.

Man måste ju inte ha det fasat, men det är ju lättare att få det jämnt eftersom remsan inte bygger utanpå då.
 
nino nino skrev:
Är väl ingen som sätter fasningar i hörnen, inte om man vet vad man gör iaf
Ett elände att spackla och få det bra då
Det är väl vanligt att göra det 1 ggn, sen lär man sej ju och börjar med halv skiva nästa gång;)
 
  • Gilla
  • Haha
Stuff och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men TS tar alltså inte bort försäkringen på gipsskivorna närmast garderoben och tror sedan att det är regeln bakom som lyser igenom……
TS har redan blivit dumförklarad 40 ggr i denna tråd. Tror du att ditt bidrag hjälper och motiverar TS till att fortsätta vilja lära sig att renovera?
 
  • Gilla
  • Älska
Mjärn och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Prata med en målare får du höra. Men du menar att de inte vet vad de gör? 😂

Jag har gjort det utan problem. Om du sett pappersremsorna så hade du vetat att de till och med är förberedda att användas i hörn.

Man måste ju inte ha det fasat, men det är ju lättare att få det jämnt eftersom remsan inte bygger utanpå då.
Alla målare jag jobbat med, både som målar "lärling" och senare när jag hade eget (inte som målare) har svurit över snickare som sätter fasning i hörn.
Remsan spacklas ju ut i noll.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.