M Mjärn skrev:
Det vetefan
Gör det nästa gång
 
R
M Mjärn skrev:
Jag spacklade inte där närmast garderoben
Då måste du ha monterat regeln för lång ut jämtemot syllen och hammarbandet regeln i toppen så att det buktar utåt..
 
R
M Mjärn skrev:
Fattar inte
Kolla på bilden i inlägg #26 så ser du att det är en försänkning i dina gipsskivor, lägger man två sådana skivor mot varandra så blir det en försänkning om ca 100mm..
 
  • Älska
Mjärn
  • Laddar…
S
Här ser man försänkningen tydligt

Närbild på grå vägg bredvid en vit dörrkarm, med en vertikal försänkning markerad med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
R
S sinuslinus skrev:
Här ser man försänkningen tydligt

[bild]
Ja nu ser man han har inte skärt bort nedsänkningen och inte heller spacklat i🥲
 
  • Gilla
  • Haha
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Det räcker med några millimeter i skillnad så syns det i släpljus..
Ärligt talat räcker det med några tiondels millimeter ...

Men det vet du nog redan tror jag, att det bara blev lite tokigt formulerat. :)
 
S sinuslinus skrev:
Här ser man försänkningen tydligt

[bild]
Sådär ser det typ ut i grabbens rum vid skarvarna i tapeten för att lim läckt ut och jag bytte inte min trasa tillräckligt ofta... Kan det vara ngt sånt annars? Bara en tanke...
 
tommib
Nej, man ser fasningen på skivan. Felet är som redan konstaterats att TS inte kapade bort den delen vid montering mot garderoben. Ett lätt men onödigt nybörjarmisstag.

Ska det bli bra är nog rätt väg att riva gipset och göra om. Det är nog bra att kolla en film hur man gör innan rond 2.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M Mjärn skrev:
Jag spacklade inte där närmast garderoben
Det är väl det som är problemet.
 
sunnis
Det där går att få betydligt bättre utan att riva, men kan vara lite svårt att spackla.

Eller så klär man den ospacklade skarven med foder (vanligt dörrfoder) matchande golvlisten runtom, kanske den enklaste och bästa lösningen. Tror faktiskt det skulle också förbättra helhetsintrycket för den platsbyggda garderoben med en ytterligare inramning 👍

Annars snyggt jobbat! Övrigt ser det jättebra ut förutom ett litet misstag med gipset, men det är ett mycket vanligt nybörjarmisstag.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mulvaden och 21 till
  • Laddar…
tommib
Smart med foder, det är nog minst jobb ja.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag spacklade inte där närmast garderoben
Gips är försänkt i kanterna för att man ska kunna lägga en papp/glasfiber -remsa där när man ska sätta två skivor bredvid varandra.

Man fyller sedan det försänkta med spackel för att få det jämnt. Ska man avsluta mot något annat lär man skära bort försänkningen eller spackla den jämn.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Mikael_L
sunnis sunnis skrev:
Övrigt ser det jättebra ut förutom ett litet misstag med gipset, men det är ett mycket vanligt nybörjarmisstag.
Japp, jag har också varit precis där.

Byggde friggeboden med innermått 2,4 x 4,8 för att det skulle gå precis jämt ut med hela gipsskivor.
Självklart delade jag inte skivorna som skulle mot hörnen i två delar, så jag fick ett bedrövligt spackeljobb att göra istället. ;)
 
  • Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Har byggt in en ikeagarderob. Reglat runt om och satt osb och gips. Sedan återställningstapet. Som rubriken lyder: Hur undviker man att reglarna lyser igenom osb och gips? Man ser var reglarna sitter. De liksom lyser igenom väggen.

Kanske inte är lika tydligt på bilden, men det är iallafall så. På vänstersidan på bilden syns det tydligt. Skulle vara intressant att veta vad jag gjort för fel.
Håller med övriga, sätt foder runt om så ramar du in och täcker för... Fint byggt i övrigt! 👌
 
  • Gilla
Mjärn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, jag har också varit precis där.

Byggde friggeboden med innermått 2,4 x 4,8 för att det skulle gå precis jämt ut med hela gipsskivor.
Självklart delade jag inte skivorna som skulle mot hörnen i två delar, så jag fick ett bedrövligt spackeljobb att göra istället. ;)
Man spacklar ju in pappersremsor i hörnen. De försänkta kanterna skall vara där. 😊 Remsorna är till och med ”knäckta” i förväg för just det.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.