pacman42 pacman42 skrev:
Det har väl inte med marknaden att gör, det har med ett statligt direktiv rörande effekttariffer att göra...
Läs vad jag skrev på slutet.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om man medvetet mörkat vet jag inte men det jag förstått är att de är i allmänhet är en dåligt elkraftkunskap hos politiker, beslutsfattare, allmänheten etc.

Jag och några till skriver här på byggahus för att hjälpa andra att förstå vad som sker.
Så ser åtminstone jag det när nätägaren inte informerade om detta, trots att frågan ställdes. Är det så illa att dom inte hade kunskap om detta är det väldigt illa.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jodå jag är helt med på att vara med och dela på kostnaden. Det intressanta är då vad kostnaden baseras på. När det finns ett behov av effekt till nätet då vill jag ha betalt. Om det inte finns ett behov då kan jag styra ner. Jag orsakar då inga kostnader och ser inte att jag ska behöva betala något. Innan vi vet hur taxor och tariffer ser ut så blir det svårt att anpassa sig.
Hej lilytwig

Jag är idag ingen expert på dagens alla typer av avgifter gälande elnäten. Men det jag en gång lärt mig när det gäller taxor och tariffer mot elnäten, så är de normalt uppbyggda på samma sätt oberoende om man matar in eller ut till elnätet.

Den som t.ex. sätter upp en vindkraftpark betalar ett elnät för anslutning till det befintliga elnätet. Sedan en anslutningsavgift beroende på storleken på inmatningen (effekt) samt en inmatningsavgift för själva elenergin (kWh) han matar in.

En villa som vill ansluta sig till elnätet betalar för en kabel (ett elnät) för anslutning till det befintliga elnätet sedan en anslutningsavgift (säkringsavgift) beroende på storleken på uttaget (A) samt en avgift för elenergin.

När vi för ca tiotalet år sedan började placera solceller på hustaken och mata in eleffekt och sälja skapades nya speciella ”regler” för detta. Till min förvåning konstaterade jag att man då gav stora undantag från avgifter. Jag upplevde dessa undantag som tveksamt hållbara i längden (bland annat på grund av fysikaliska begränsningar) speciellt om många skulle börja sätta solceller på hustaken (mängdläran) vilket sedan skedde.

Många av initiativen om elmarknaden kommer från EU, där man (som jag ser det) inte alltid har haft med elkraftkunskaper och fysikaliska begränsningar. Gällande solceller verkar man inte förstått skillnaden mellan t.ex. Spaniens behov av att kyla under sommarhalvåret inte liknar Sveriges behov av att värma under vintern.

Rimligen borde det t.ex. komma inmatningsavgifter för solcellsproduktion och effektavgifter även vid effektinmatning från solceller på en villa.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
å ser åtminstone jag det när nätägaren inte informerade om detta, trots att frågan ställdes. Är det så illa att dom inte hade kunskap om detta är det väldigt illa
Hej Guzzen1

Jag har mängder med gånger påpekat här i forumet, det allvarliga med att det är dåligt med elkraftkunskapen bland politiker och beslutsfattare på olika befattningar i samhället, samt den allvarliga bristen på (kunniga) elkraftingenjörer.

Elnätsbolagen (med flera) har under mer än 10 år inte kunnat hitta de elkraftingenjörer de så nödvändigt behöver.

Och efterfrågan bara ökar.

Elkraftingenjörer att anställa finns helt enkelt inte, och det är för få som vill utbilda sig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
G Guzzen1 skrev:
Märkligt, varför då? En vp kostar multum lvp passar inte min planlösning för, det är lvvp elker bvp som gäller. Bvp går bort då det är drygt 200 tkr för en sådan installation. Lvvp blir det troligtvis framgent. Det ska bli någon form av lagring för panelerna också så småningom när priset blir bättre
Jag personligen tycker det är märkligt då du själv skriver: "Jag vill tillägga att jag monterade solpaneler för att minska mina inköp av el. Försäljningen kan jag vara utan," och sen har en så låg egenförbrukning av el att du till och med kan gå plus redan i januari, måste ju bli en hel del försäljning? och den "kan du va utan"? Om du inte säljer effekt så kommer du inte heller få några ev höjda nätavgifter för effekt ut kopplade till solceller.
Ja, det är inte alltid lätt att få lvp att funka bra pga planlösningen, har själv de problemet, funderar på att installera en liten ändå som komplement till min underdimensionerade bvp, (dåligt hål). Hur man än gör verkar det bli "fel" och dyrare🙄
 
Jag vet inte hur många träffar på roller som teknisk expert inom elkraft jag fått erbjudanden om att söka, man anställer de som vill jobba med detta oavsett om de har utbildningen numera.

Edit: jag har viss utbildning i området, men inte tillräckligt för att söka dessa jobb. Men om de inte får sökanden så förstår jag att de ber mig söka också...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
ps://www.tn.se/article/37959/visselblasare-varnar-for-blackouter-sol-och-vind-utmanar-elsystemen/

Det som saknas i ovan artikel är att vi människor förbrukar mer energi än elektricitet, tex i Italien används en hel del gas för att producera varmvatten samt matlagning, lika i många andra länder. Sverige, mja bara på marginalen samt en och annan gasgrill.
Hej
Det är nog lämpligt att ni som deltar här i forumet läser ovanstående artikeln som OMathson länkade till
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Artikeln jag hänvisar till, påstår inte att elpriset bara är kopplat till solceller.

”Negativa elpriser är ett relativt nytt fenomen i Europa men har slagit rekord på rekord de senaste åren. Tidigare har de främst varit förknippade med vindkraft men tendenserna för solenergins påverkan började synas i Sverige redan i fjol och i år har de kommit med besked, vilket Tidningen Näringslivet har uppmärksammat i flera artiklar.”

Den beskriver att vi redan har perioder med negativa elpriser på grund av väderberoende elgenerering som sol och vindkraft ändå så finns planer på kraftig ökning;

”Solenergi med en maxkapacitet motsvarande 50 kärnkraftsreaktorer står i kö för att installeras på elnätet, trots larm om balanseringsproblem redan idag. Samtidigt slås rekord i negativa elpriser och du får ta smällen, varnar elprisanalytikern Johan Sigvardsson. ”Någonstans kommer pengarna ifrån", säger han till TN.”

Du frågar; ”Man undrar vad som styr priserna.

”Elpriset sätts dagen innan utifrån bud på tillgång och efterfrågan på eleffekt. De visar sig alltför ofta att tillgången är större än behovet. Då uppstår ett balanseringsproblem som, om det inte hanteras kan innebära att elkraftsystemet kollapsar.

Artikeln beskriver att trots att vi redan idag har många timmar med en allvarlig obalans så fortsätter man att investera mot ytterligare obalans.

Det är definitivt inte bra.
Hej Martin,

Jag förstår det Du skriver och håller med om det mästa. Vill tillföra en tanke här.

Om "elpriset" (elhandel) är noll, så har elen ju hittills blivit såld, delvis exporterad och förbrukads.

Det betyder ju, att det finns en efterfrågan, även om spotpriset är noll.

Att "elpriset" är noll, betyder inte, att det totala priset inkl skatt och överföring är noll. Det betyder, att det totala priset köparen har viljan att betalar för "elen" inte överstiger kostnaden för skatt och överföringsavgift. Därför blir det själva priset på elhandeln noll.
 
Redigerat:
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är nog lämpligt att ni som deltar här i forumet läser ovanstående artikeln som OMathson länkade till
"Allt vad som hände den senaste veckan var förutsägbart och kunde förebyggas," sa Houstons borgmästare Sylvester Turner, som tjänstgjorde i delstatens lagstiftande församling 2011 och lade fram ett lagförslag som skulle ha vinteriserat nätet, på CBS News "Face the Nation" på söndagen .


Kul partsinlaga... Inte en enda mening om att t ex Texas underlåtit att vintersäkra systemen, samt att Texas är den enda delstaten som inte är anslutet till det federala systemet, Dvs kan inte importera/exportera från grannstater. Dessa grannstater klarade sig tydligen galant...
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Hej Martin,

Jag förstår det Du skriver och håller med om det mästa. Vill tillföra en tanke här.

Om "elpriset" (elhandel) är noll, så har elen ju hittills blivit såld, delvis exporterad och förbrukads.

Det betyder ju, att det finns en efterfrågan, även om spotpriset är noll.

Att "elpriset" är noll, betyder inte, att det totala priset inkl skatt och överföring är noll. Det betyder, att det totala priset köparen har viljan att betalar för "elen" inte överstiger kostnaden för skatt och överföringsavgift. Därför blir det själva priset på elhandeln noll.
Hej he-peter

Om "elpriset" (elhandel) en timme under dagen är noll, då säger det att det var bedömningen (prognosen) dagen innan om balansen mellan tillgången/efterfrågan på eleffekt den timmen.

Avviker den bedömningen (prognosen) sedan den aktuella timmen så har Svenska kraftnät ansvaret att ”justera” avvikelsen på tillgången/efterfrågan t.ex. med sin ballanstjänst. Det kan innebära att man betalar rejält mycket för att någon förbrukar elkraft. Den kostnaden får sedan vi elanvändare batala.

De vindkraftverk som t.ex. har tecknat PPA – avtal (Power Purchase Agreement) fortsätter att producera även om kassaflödet är negativt den timmen (då de betalar inmatningsavgifter) eftersom att bryta PPA – avtalet är dyrare. Villaägare med 60 öres skattereduktion fortsätter att producera även om elpriset skulle bli negativt.

Våra kärnkraftverk är inte byggda för att stoppas kortvarigt så de fortsätter trots negativt kassaflöde så även de vattenkraftstationer som t.ex. gått ned till minimalproduktion på grund av vattendomar.

Om vi kortsiktigt tittar på att ”gratis är gott” med ett nollpris på "elpriset" (elhandel), och tycker att det är bra....

Så är det allvarliga om vi tittar framåt och på hela samhällets elkraftförsörjning.

Vem vill satsa på elgenerering som även finns den mörka och kalla perioden om de negativa kassaflödet gröper ut den långsiktiga lönsamheten.


Har du ett negativt kassaflöde i din verksamhet så kan det vara svårt att t.ex. motivera förebyggande reparationer och underhåll samt nybyggnation.

Om vi vill ha en framtida robust fungerande elförsörjning alla väder och årstider då kan vi inte ”slå undan fötterna” på de som kan klara det.

Om vi gläder oss över negativa elpriser under sommarhalvåret då skall vi inte klaga på rejält höga elpriset vid mörker och kyla.

Eller att vi då helt enkelt får effektbrist och manuell frånkoppling av delar av elnäten.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det fokuseras för mycket på negativa elpriser här. Jag har som boende i SE4 aldrig sett ett negativt medelpris över ett helt dygn. Inte ens när priset på dagen var som mest negativt. Igår söndagen var priset 0 öre mellan 09:00 och 15:00 medan medelpriset hela dygnet hamnade på 42 öre (SE4). Lägger man sedan till den starka korrelationen mellan pris och förbrukning så förlorar producenterna inget alls över tid. 20:00 till 21:00 igår var priset 1135 öre och det är då vi drar som mest el.

Dags att kasta skygglapparna.
 
  • Gilla
Flash_007 och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej he-peter

Om "elpriset" (elhandel) en timme under dagen är noll, då säger det att det var bedömningen (prognosen) dagen innan om balansen mellan tillgången/efterfrågan på eleffekt den timmen.

Avviker den bedömningen (prognosen) sedan den aktuella timmen så hat Svenska kraftnät ansvaret att ”justera” avvikelsen på tillgången/efterfrågan t.ex. med sin ballanstjänst. Det kan innebära att man betalar rejält mycket för att någon förbrukar elkraft.

De vindkraftverk som t.ex. har tecknat PPA – avtal (Power Purchase Agreement) fortsätter att producera även om kassaflödet är negativt den timmen (då de betalar inmatningsavgifter) eftersom att bryta PPA – avtalet är dyrare. Villaägare med 60 öres skattereduktion fortsätter att producera även om elpriset skulle bli negativt.

Våra kärnkraftverk är inte byggda för att stoppas kortvarigt så de fortsätter trots negativt kassaflöde så även de vattenkraftstationer som t.ex. gått ned till minimalproduktion på grund av vattendomar.

Om vi kortsiktigt tittar på att ”gratis är gott” med ett nollpris på "elpriset" (elhandel), och tycker att det är bra.

Så är det allvarliga om vi tittar framåt och på hela samhällets elkraftförsörjning.

Vem vill satsa på elgenerering som även finns den mörka och kalla perioden om de negativa kassaflödet gröper ut den långsiktiga lönsamheten.


Har du ett negativt kassaflöde i din verksamhet så kan det vara svårt att t.ex. motivera förebyggande reparationer och underhåll samt nybyggnation.

Om vi vill ha en framtida robust fungerande elförsörjning alla väder och årstider då kan vi inte ”slå undan fötterna” på de som kan klara det.

Om vi gläder oss över negativa elpriser under sommarhalvåret då skall vi inte klaga på rejält höga elpriset vid mörker och kyla.

Eller att vi då helt enkelt får effektbrist och manuell frånkoppling av delar av elnäten.
Jag förstår allt du säger, men vad tycker Du är lösningen, eller ett bra upplägg för framtiden.

Nu är det ju så, att nätägare (överföringsavgift) och staten (energiskatt) får den största biten av kakan.

Att det blir nollpris på själva elen beror ju inte på att det inte finns någon efterfrågan. Det beror på, att efterfrågan finns, fast för ett totalt pris som är lägre än överföringsavgift och energiskatt.

Det är som ett äldre piano på blocket. Det finns ju några som skulle gärna har det, men transporten blir för dyrt. (landed cost)

För en konsument i SE4 kostar en kWh vid "nollpris" 1,5 SEK.

Om överföringsavgift och skatt skulle tillsammans vara noll, så skulle kanske spotpriset på elen vara 1,5 SEK/kwh istället

Sen tror jag inte, att storskaliga elproducenter säljer all sin el på spotmarknaden. Kassaflödet är ju hela året. Och elpriset är ju betydligt högre än för 10 år sedan.
 
Redigerat:
Logad Logad skrev:
Jag tycker det fokuseras för mycket på negativa elpriser här. Jag har som boende i SE4 aldrig sett ett negativt medelpris över ett helt dygn. Inte ens när priset på dagen var som mest negativt. Igår söndagen var priset 0 öre mellan 09:00 och 15:00 medan medelpriset hela dygnet hamnade på 42 öre (SE4). Lägger man sedan till den starka korrelationen mellan pris och förbrukning så förlorar producenterna inget alls över tid. 20:00 till 21:00 igår var priset 1135 öre och det är då vi drar som mest el.

Dags att kasta skygglapparna.
Om nu importerade silelspriser är ett problem så lär det ju inte bli negativa priser hela dygnet. Solen lyser inte hela dygnet.

Dessutom så kan det i praktiken inte bli negativa elpriser under hela dygn då även långsamt reglerade energikällor då hinner reglera ned.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Jag förstår allt du säger, men vad tycker Du är lösningen, eller ett bra upplägg för framtiden.

Nu är det ju så, att nätägare (överföringsavgift) och staten (energiskatt) får den största biten av kakan.

Att det blir nollpris på själva elen beror ju inte på att det inte finns någon efterfrågan. Det beror på, att efterfrågan finns, fast för ett totalt pris som är lägre än överföringsavgift och energiskatt.

Det är som ett äldre piano på blocket. Det finns ju några som skulle gärna har det, men transporten blir för dyrt. (landet cost)

För en konsument i SE4 kostar en kWh vid "nollpris" 1,5 SEK.

Om överföringsavgift och skatt skulle tillsammans vara noll, så skulle kanske spotpriset på elen vara 1,5 SEK/kwh istället

Sen tror jag inte, att storskaliga elproducenter säljer all sin el på spotmarknaden. Kassaflödet är ju hela året. Och elpriset är ju betydligt högre än för 10 år sedan.
Hej e-peter

Jag är intresserad av att vår elkraftförsörjning som består av två skillda verksamheter (elgenerering och eldistribution, som inte får blanda ihop sina kassor), skall vara robust och fungera långsiktigt alla årets timmar.

När jag här skriver om att ett negativt elpris är bekymmersamt, då tittar jag inte på mig själv (och min elkostnad) utan främst på den kort- och den långsiktiga konsekvensen för hela samhället.

Ett samhälle idag helt beroende av en fungerande elförsörjning alla årets timmar.

När du här skriver om negativt elpris, då adderar du till den eldistributionen och dessutom skatter.

Det är visserligen det som du som elkonsument ser och betalat, men det är inte det negativa elpris som jag diskuterar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H he-peter skrev:
För en konsument i SE4 kostar en kWh vid "nollpris" 1,5 SEK.
Jag håller med om att det är dyrt, men för en villa är det "bara" 82 öre.

Det beror på vilken nätleverantör du har och din totalförbrukning.

Värst är det med 16 A, Lägenhet men där är väl förbrukningen rätt låg.
Eon kostar 97,7öre inkl moms + energiskatt 53,5 öre inkl moms = 151,2 öre.

Eon < 8000 kWh kostar 82,15 öre inkl moms + energiskatt 53,5 öre inkl moms = 135,65 öre.
Eon > 8000 kWh kostar 28,50 öre inkl moms + energiskatt 53,5 öre inkl moms = 82 öre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.